Hoewel het nog niet relevant is voor de bouw, ben ik toch maar op zoek gegaan naar informatie over de stuurkabels. En dat valt niet mee. Alleen op de maatschets bij de kit staan ze getekend.
Vermoedelijk afgeleid uit foto's. Maar functioneel helpt het niet erg.
Op deze foto zijn twee kabels te zien die naar het richtingsroer leiden en eentje dit naar de voorrand van het horizontale staartvlak gaat. Waarvoor die laatste dient is mij niet duidelijk.
Op deze foto is iets meer te zien; er gaan ook twee kabels richting (onderkant van het?) hoogteroer. Er lijkt ook een opening boven het stabilo te zitten, daardoor heen zou misschien een kabel naar de bovenkant van het hoogteroer kunnen lopen. De kabel naar het horizontale staartvlak is er ook.
Deze kist, ook gebouwd naar de Finse specificatie (zie het verticale kielvlak) laat dezelfde drie kables zien als de eerste foto.
Net als deze, die ook laat zien dat de richtingsroerkabels doorlopen naar het roer zelf, en niet alleen maar tot de uithouder aan de roeras. Dat is duidelijk Koolhoven, in ieder geval.
Ook deze foto bevestigt dat. Geen spoor van kabels voor het hoogteroer. Ik heb in de documentatie ook nergens kunnen vinden dat de FK.31 een instelbaar stabilo had (hoewel Koolhoven dat eerder bijvoorbeeld op de FK.8 wel had toegepast). Dat zou een mogelijke verklaring voor de kabel naar de voorrand van het stabilo kunnen zijn. Maar dan zou ook tweede kabel nodig zijn en die is niet te zien.
Uit de documentatie blijkt verder, dat de ailerons met stangen werden aangedreven, vanuit de romp direct op uithouders aan de schanierassen.
Tenzij iemand mij uit de brand kan helpen
, gok ik op een interne bediening van het hoogteroer (er is wat ruimte voor), een dubbelekabel naar het richtingsroer en een (nutteloos) lijntje naar de stabilo voorrand.
Alle foto's komen overigens uit het boek van Wesseling en Postma over Koolhoven. Ze staan ook in het tijdschrift Luchtvaartkennis, jaargang 61, nummer 2. Ik heb nergens andere foto's van de Finse versie kunnen vinden, en op foto's van de Nederlandse proto's en de KNIL LA kisten is nog minder te zien.
Ik ga toch maar verder met de 7 cilinder Jupiter. Het maken van een nieuwe neus van scratch is te lastig, en bovendien heb ik maar 8 cilinders uit de kit, die bovendien dusdanig dik zijn, dat er nauwelijks negen naast elkaar passen op de goede plek. En om een Pegasus in te bouwen, die ik nog wel heb, gaat ook wat ver, want die is van zo'n tien jaar later.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.