Toen ik de decals op de romp wilde sealen met zijdeglans vernis (dit keer 50/50 matte en glans vernis van Revell met een paar druppels terpentine), losten ze spontaan op. Dat had ik nog nooit gehad met decals van Omega Models, ze waren altijd goed bestand tegen verf op terpentinebasis. Kennelijk dit keer ALPS decals, en aangezien er geen "spares" op het velletje zaten, kon ik niets testen. Er zat dus niets anders op dan nieuwe decals te maken, waarvoor ik de RAF WW2 fonts van 1.JaVA_Platypus gebruikt.
Meteen de letters iets minder iel gemaakt, de inktjet print gesealed met Microscale decal fluid. Voor de Finse nationaliteitstekens had ik nog wat spares van de juiste grootte over van een Fokker D.XXI setje. Voor de zekerheid heb ik alle decals, de originele op de vleugel en de andere op de romp (die overigens wel tegen enamel vernis kunnen) gesealed met Revell acryl glans vernis op water basis. Daarna romp en vleugel afgewerkt met een laagje zijdeglans vernis volgens bovenstaand recept. Dat ging nu goed. Daarna de vleugel op de cabane struts uitgelijnd en vastgeplakt met dikke secondenlijm.
Toen dat droog was de grote vleugelstijlen op maat gemaakt (ze waren een milimeter of drie te lang, wat beter is dan te kort, wat vaak de standaard is in resin kits), schuin afgeschuurd om een goede passing op romp en vleugel te krijgen en vastgelijmd met dunne secondenlijm.
Ondanks het gebruik van ruim Set en Sol vertonen de decals onder de vleugel een beetje silvering.
Tot slot nog een vooraanzicht.
Hij ziet er ondanks de plompe romp toch best snel uit.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.