Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
je hebt weer eens iets bijzonders uitgekozen :brouw:
succes :brouw: :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Maarre... gebruikt als trainer?

@ g1-reaper: Gebruikt is misschien te veel gezegd, gebouwd als trainer wel (op de foto's van zowel de door NVI gebouwde, als van de Finse toestellen is geen mitrailleur te bekennen). Ik baseer me voornamelijk op het artikel van Theo Wesslink in Luchtvaartkennis. Zijn getallen zijn iets anders dan die die jij noemt, maar weinin gevlogen hebben ze zeker; de KO-66 zelfs maar 1,5 uur (volgens dezelfde bron).
Ik hoop binnenkort ook nog wat informatie te krijgen uit Finse bron.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
robh schreef:
Citaat:
Maarre... gebruikt als trainer?

@ g1-reaper: Gebruikt is misschien te veel gezegd, gebouwd als trainer wel (op de foto's van zowel de door NVI gebouwde, als van de Finse toestellen is geen mitrailleur te bekennen). Ik baseer me voornamelijk op het artikel van Theo Wesslink in Luchtvaartkennis. Zijn getallen zijn iets anders dan die die jij noemt, maar weinin gevlogen hebben ze zeker; de KO-66 zelfs maar 1,5 uur (volgens dezelfde bron).
Ik hoop binnenkort ook nog wat informatie te krijgen uit Finse bron.

Rob


Ben ik nu heel bijdehand als ik zeg dat ze misschien gebruikt zijn als trainer voor Finse vliegtuigbouwers...konden ze leren hoe een vliegtuig te bouwen :)

Even serieus nu (van mijn kant dan), interessant onderwerp en ik heb er grote bewondering voor hoe je te werk gaat. Al die kleine onderdeeltjes en dan ook nog zaken als de stand van de vleugels etc. aanpakken, ik vind het knap.

Succes met het verdere verloop van de bouw.

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Niet veel gedaan, maar toch wel iets. Het kleine spul gaan verven.

Afbeelding

Links boven de acht cyclinders, die ik voor het schilderen op een stukje 0,4 mm draad heb gelijmd. Die cylinders zijn een crime. Je zou bijna blij worden dat Omega er maar zeven bij de kit levert i.p.v. negen. Hieronder de inlaat en klepstangen kant van de Jupiter (ik maak er maar twee per cylinder i.p.v. de vier in het echie). De klepstangen zijn gemaakt van 0,25 mm metaaldraad, dat ik blank laat.

Afbeelding

En dit de uitlaatkant. Die kleine kromme stukjes van 0,4 mm messing draad zijn nog veel lastiger. Ze zijn alleen maar fatsoenlijk op hun plaats te lijmen, als je eerst een gaatje op de goede plaats in de cylinder boort. En dan nog moet het draadje recht en zonder bramen afgeknipt zijn. Beide kantjes samen hebben me een half uur gekost.

Afbeelding

Bij het passen van de cylinder in de uitsparingen voorin de neus bleken die een veel te kleine diameter te hebben. De cylinders zelf zitten vrijwel helemaal verzonken; alleen de koppen steken er boven uit (geen wonder dat er steeds koeling problemen met de motor waren). Dus de diamantfrees maar in romp en rompneus gezet (die raakt minder snel verstopt dan slijpsteentjes).

Afbeelding

De ruwe maten zijn ongeveer goed nu. Na samenbouw van de romp maak ik ze precies op maat.
De cockpit is geschilderd en samengebouwd. Omdat de cockpit vrij breed is, heb ik de compassen maar schuin naast de stoelen gezet.

Afbeelding

De binnenkant van de romp.

Afbeelding

Een de instrumentenpaneeltjes. Rechts het originele paneel uit de kit, links het gescratchte.

Afbeelding

Allebei redelijk geslaagd, vind ik. Tenslotte nog de staartroeren losgesneden.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpitvloer met het spul er op is in de romp gelijmd. De stoelriemen zijn weer van geschilderde Tamyia tape gemaakt.

Afbeelding

Ik was eerst van plan de schouderriemen aan het romp frame te plakken, maar dan werden ze wel erg lang. Dus zitten ze nu op z'n boerefluitjes aan de achterleuning van de stoelen vast.

Afbeelding

Links op de buizen van het rompframe de gas handles. Nu kan de romp dicht en kan de neus er aan gelijmd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto is te zien dat de neus niet goed symmetrisch zit (de middelste cylinder zit niet op de hartlijn) en dat de voorste stoel ook niet goed in het midden zit. Dat is inmiddels verholpen; met wat bruut geweld waren ze los te krijgen en met dikke secondenlijm weer, en nu goed, vast te zetten. Er zal nog flink wat aan de neus geschuurd, geboord, gefreesd en geplamuurd moeten worden voor het er fatsoenlijk uitziet.
Nog wat foto's van het "interieur", waar -zoals gewoonlijk- met een dichte romp al bijna niets meer van te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beide instrumentenpanelen zijn redelijk geslaagd. Nu de buitenkant van de romp verder afwerken en -zucht- de cylinders.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2012 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed bezig. Goeie referentie voor mijn Cagi A-6, ook een full resin kit (met wat PE).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep, 2012 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel het nog niet relevant is voor de bouw, ben ik toch maar op zoek gegaan naar informatie over de stuurkabels. En dat valt niet mee. Alleen op de maatschets bij de kit staan ze getekend.

Afbeelding

Vermoedelijk afgeleid uit foto's. Maar functioneel helpt het niet erg.

Afbeelding

Op deze foto zijn twee kabels te zien die naar het richtingsroer leiden en eentje dit naar de voorrand van het horizontale staartvlak gaat. Waarvoor die laatste dient is mij niet duidelijk.

Afbeelding

Op deze foto is iets meer te zien; er gaan ook twee kabels richting (onderkant van het?) hoogteroer. Er lijkt ook een opening boven het stabilo te zitten, daardoor heen zou misschien een kabel naar de bovenkant van het hoogteroer kunnen lopen. De kabel naar het horizontale staartvlak is er ook.

Afbeelding

Deze kist, ook gebouwd naar de Finse specificatie (zie het verticale kielvlak) laat dezelfde drie kables zien als de eerste foto.

Afbeelding

Net als deze, die ook laat zien dat de richtingsroerkabels doorlopen naar het roer zelf, en niet alleen maar tot de uithouder aan de roeras. Dat is duidelijk Koolhoven, in ieder geval.

Afbeelding

Ook deze foto bevestigt dat. Geen spoor van kabels voor het hoogteroer. Ik heb in de documentatie ook nergens kunnen vinden dat de FK.31 een instelbaar stabilo had (hoewel Koolhoven dat eerder bijvoorbeeld op de FK.8 wel had toegepast). Dat zou een mogelijke verklaring voor de kabel naar de voorrand van het stabilo kunnen zijn. Maar dan zou ook tweede kabel nodig zijn en die is niet te zien.
Uit de documentatie blijkt verder, dat de ailerons met stangen werden aangedreven, vanuit de romp direct op uithouders aan de schanierassen.
Tenzij iemand mij uit de brand kan helpen :roll: , gok ik op een interne bediening van het hoogteroer (er is wat ruimte voor), een dubbelekabel naar het richtingsroer en een (nutteloos) lijntje naar de stabilo voorrand.
Alle foto's komen overigens uit het boek van Wesseling en Postma over Koolhoven. Ze staan ook in het tijdschrift Luchtvaartkennis, jaargang 61, nummer 2. Ik heb nergens andere foto's van de Finse versie kunnen vinden, en op foto's van de Nederlandse proto's en de KNIL LA kisten is nog minder te zien.
Ik ga toch maar verder met de 7 cilinder Jupiter. Het maken van een nieuwe neus van scratch is te lastig, en bovendien heb ik maar 8 cilinders uit de kit, die bovendien dusdanig dik zijn, dat er nauwelijks negen naast elkaar passen op de goede plek. En om een Pegasus in te bouwen, die ik nog wel heb, gaat ook wat ver, want die is van zo'n tien jaar later.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Weer een foto gevonden van de Jupiter motor; het stoorde me dat de meeste foto's van de Jupiter VI of later waren, en die was pas eind jaren twintig beschikbaar, dus duidelijk niet de versie die op de FK.31 kon zitten. Deze is van 1923, en zal dus wel kloppen.

Afbeelding

Wel mag ik nu alle klepstangetjes er weer afslopen, want deze versie heeft er maar twee, die achter elkaar gemonteerd zijn. Deze klepstangen modelleer ik door twee 0,25 mm draadjes op elkaar te plakken, dat zwart te schilderen en dan voorop de cilinders te plakken.
Intussen zitten alle uitlaatjes van 0,4 mm messing draad op de (acht) cilinders.

Afbeelding

Niet allemaal even accuraat, maar dat is niet strend, want alleen het bovenste stukje van de cylinder steekt boven de beplating uit.
De onderkant van de romp was niet recht, die is nu geschuurd. Verder in de mid-grijze verf gezet, evenals de bovenkant van de vleugel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 15:22 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Rob, het valt me op dat de motor op de foto 9 cilinders heeft, net als alle exemplaren van het toestel op de foto's, en de kit uitsparingen heeft voor maar 7 cilinders...
Het is maar in hoeverre je je eraan stoort, maar kloppen diet ut nie. ;)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 sep, 2012 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Danny: Weet ik, de kit klopt niet, maar de benodigde wijziging is zo ingrijpend, dat ik van plan ben het zo te laten. De gatenkaas motorbeplating is niet te wijzigen, en er eentje van scratch maken gaat mij iets te ver. Bovendien zitten er maar acht cilinders in de kit, en de enige negen cilinder van de goede maat die ik heb is een Bristol Pegasus, maar daarvan zien de cilinderkoppen er weer heel anders uit. Ik heb nog gezocht bij webshops, maar niemand biedt een (oud of nieuw model) Bristol of Gnome & Rhone Jupiter aan. Dus dan maar een historisch inaccuraat aantal cilinders.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement