Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 2:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Het hoogteroer werd niet intern bediend; uit deze foto blijkt dat de kabel over de voorrand van het stabilo naar een control horn op het hoogteroer liep.

Afbeelding

Of er aan de onderzijde ook zo'n horn zat is me niet duidelijk; het kan natuurlijk dat die aan de stuurboordkant zat. Twee kabels naar het richtingsroer lijken me trouwens vreemd, maar dat geldt wel voor meer dingen die ze daar verzonnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de foto, die inderdaad duidelijk laat zien hoe het aan de bovenkant van het hoogteroer zit. Dat maakt het waarschijnlijker, dat aan de onderkant ook een van de twee kabels naar het hoogteroer gaat (nauwelijks te zien op foto's vanwege de schaduw). Ik kende deze foto nog niet.
Overigens werd een dubbele kabel wel af en toe toegepast als veiligheidsvoorziening bij militaire vliegtuigen; bij het kapotschieten van een kabel was de functie er nog steeds.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
robh schreef:
Citaat:
Maarre... gebruikt als trainer?

@ g1-reaper: Gebruikt is misschien te veel gezegd, gebouwd als trainer wel (op de foto's van zowel de door NVI gebouwde, als van de Finse toestellen is geen mitrailleur te bekennen). Ik baseer me voornamelijk op het artikel van Theo Wesslink in Luchtvaartkennis. Zijn getallen zijn iets anders dan die die jij noemt, maar weinin gevlogen hebben ze zeker; de KO-66 zelfs maar 1,5 uur (volgens dezelfde bron).
Ik hoop binnenkort ook nog wat informatie te krijgen uit Finse bron.

Rob


Gisteren even gebladert in een boek van Thijs Postma over Koolhoven vliegtuigen waarin ook wordt gemeld dat ze werden gemaakt-gebruikt als 2 persoons/jachttrainer met dubbele besturing, zonder bewapening.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2012 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cilinders zijn nu gewijzigd met twee zwarte klepstangen achter elkaar. Gepast in de gaten in de rompneus.

Afbeelding

Er moet nog wel het een en ander bijgewerkt worden, zelfs al is dit plaatje schaal 10:1 (de messing draadjes zijn 0,4 mm dik). De achterkant ziet er ook goed uit.

Afbeelding

Ik zal wel goed moeten opletten dat de cilinders niet gedraaid en op dezelfde diepte zitten (de rechter steekt te ver uit).

Afbeelding

Stabilo en vin zitten er ook op. Nu eerst de romp afschilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 sep, 2012 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Om de cilinders op de juiste diameter te plaatsen heb ik een klein tooltje gemaakt.

Afbeelding

Als je het staafje in het gat voor de propeller as steekt, moet het "vlaggetje" net over de cilinderkop kunnen draaien.

Afbeelding

Daarna de romp zijn definitieve jasje gegeven en de cilinders op hun plek gezet, vastgelijmd met dikke secondenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Toch nuttig, zo'n close-up. De cilinder rechtsonder steekt iets te ver uit (is intussen gecorrigeerd). Ik kon het tooltje maar gedeeltelijk gebruiken, omdat het gat voor de propeller as een heel klein beetje excentrisch zat, wat niet te corrigeren was. Een kniesoor die verder op de zeven cilinders let. :oops: De vleugels en roeren staan nu ook in de verf en liggen te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2012 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel handig gedaan hoor. Heb je de cilinders aan de wand vastgelijmd? Je had ook binnenin iets kunnen maken waartegen je de cilinders had kunnen lijmen. Dan zouden ze ook op gelijke afstand moeten zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2012 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Heb je de cilinders aan de wand vastgelijmd? Je had ook binnenin iets kunnen maken waartegen je de cilinders had kunnen lijmen. Dan zouden ze ook op gelijke afstand moeten zitten.

Aan de wand. De tweede optie is inderdaad beter, maar aangezien tussen neuskap en voorkant romp nauwelijks een plat vlak te vinden was (beide kanten hadden ingegoten, maar te kleine ruimten voor de cilinders) en omdat de neuskap zelf niet precies op de romp voorkant paste (ik moest hem na het lijmen op maat schuren), heb ik ze maar ruim met de dikke cyano in de iets overmaat gaten geplakt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 sep, 2012 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine vordering. De roeren zijn geschilderd en net zoals voor de FK.10 heb ik er de PE control horns aangelijmd (eerst een 0,45 mm gaatje boren, dan het stukje PE met de pincet oppakken, in de dunne secondenlijm dopen, in het gaatje plaatsen en zekern met een drupje dunne cyano). Werkt perfekt.

Afbeelding

De lange rolroeren/kleppen hebben geen control horns; ze worden aangedreven door stangen. Ik moet nog wel ergens een overbrenging tussen vleugel en rolroer maken, maar op de foto's die ik heb is niets te zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Niet veel gedaan vandaag aan de FK.31, behalve wat schilderwerk van kleine dingetjes en de roeren. Ik heb een mal gemaakt voor de cabane vleugelstijlen. Het gatenpatroon is overgenomen van de vleugel.

Afbeelding

Er is een conflict tussen de maatschets en de plaats van de stijlen op het model. Volgens de maatschets zouden de cabane stijlen een beetje achterover moeten leunen, maar als de onderstelstijlen in hetzelfde vlak moeten liggen als de vleugelstijlen (wat ook juist is volgens de foto's) kan dat nauwelijks. Zal dus wel weer een historisch compromis worden.
Ook twee geleidingsrollen geplaatst voor de kabels die naar de bovenkant van het hoogteroer moeten lopen (volgens de foto van ErikZTM). Gemaakt van 0,75 mm plastic staf).

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het knap hoor, wat je doet op zo'n klein model. Bij vliegtuigen plaats ik niet zo vaak een reactie, maar deze is wel leuk om te volgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: modelbouwboy en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement