Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Terwijl de FK.10 staat te drogen, ben ik verder gegaan met de Fokker. De motor eerst, en dat wordt best lastig. Hoewel die hetzelfde zou moeten zijn als de motor van de Fokker V.27 die ik al gebouwd had, zitten er toch extra onderdelen bij, vooral voor de inlaatkant van de cylinders. Er zit niks anders op dan de schaarse foto's van de Benz motor en de V.37 aan te vullen met wat (logische) fantasie. De eerste stap:

Afbeelding

De acht losse cylinders in het motorblok. Dat ga ik wel een ander kleurtje geven, nu is het kleurverschil met de cylinders te klein. Het ziet er allemaal wat grof uit, maar het motorblok is nog iets korter dan 10 mm.
Om de uitlaat beter te laten passen moet van de zijkant van de romp zoveel mogelijk materiaal worden weggehaald. Schuren maar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 17:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Rob, in plaats van schuren kan je beter als je een dremel hebt, met een rubberschijfje op een toerental van zo'n 4000 rpm het overtollige metaal afnemen.
Dit werkt net wat nauwkeuriger vindt ik persoonlijk.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2012 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is een beetje te krap om motor en cockpit uitrusting er in onder te brengen. Ik heb beide ruimte met de Praxxon wat uitgediept, zodat de motor goed past en ik eerst het interieur op een vloertje samen kan bouwen en dan het geheel in de romp schuiven. Op de buitenkant van het achterste deel van de romp heb ik ter plekke van het buizenframe volgens de tekening in de kit groeven gegraveerd, waarin ik na het sluiten van de romp 0.25 mm metaaldraad ga lijmen. Kijken of dat onder de lozenge decals een beetje gaat lijken op echte buizen.

Afbeelding

De motoruitlaten in de kit blijken volgens een e-mailtje van Omega Models die twee dingetjes rechtonder te zijn. Ik kan dat niet rijmen met de foto's van de V.37.

Afbeelding

Ik heb dus uit plastic staf (rond 1,2 en 0,7 mm) twee nieuwe uitlaatjes gebakken, die beter lijken. Op de foto zijn ook nog de pijpen te zien die naar de radiateur lopen (bovenop de motor). Ook die lopen eits anders dan op de maatschets van de kit; zo lopen onder de neusoverkapping door en niet er door heen. De andere onderdeeltjes op de foto (van beneden naar boven): het motorblok met watertank en vulpijp (nog niet geschilderd), de waterleidingen naar de radiateur/watertank, het inlaatgebeuren en de andere uitlaat.
Links onder de spinner met fan en propeller. Volgende stappen: Cockpit interieur, buizenframe in de cockpit (1,0 mm half rond, beetje dik, maar ik heb niet smaller), motor samenbouw.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2012 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De motor en de cockpit zitten in elkaar. Ik moest opnieuw de romp uitfrezen om de motor op zijn plek te krijgen. Het is allemaal wel erg nauw.

Afbeelding

Afbeelding

Het was wel een gepruts; het motorblok is 15 mm lang, de cockpitvloer 11 mm. Ik moet nog stoelriemen maken (tape), dan kan alles in de romp. Een paar buizen van het romp frame en een gashandle, daarna de romp dicht.
Over een week verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2012 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het bekijken van de foto's van de V.37 viel me op dat de fan bladen met kabels verspannen zijn. Dat had ik nog nooit gezien.

Afbeelding

Reden te meer om het na te doen.

Afbeelding

Twee stukjes vissnoer en verder vastlijmen met een druppeltje dunne secondenlijm aan de achterkant van de fan bladen.

Afbeelding

Bij het passen van de motor in de romp bleek dat de romp nog verder uitgehold moest worden om hem er goed in kwijt te kunnen, ook aan de bovenkant, waar de watertank onder de top overkapping moet verdwijnen.

Afbeelding

Maar toen ik dat gedaan had en de motor paste, zou hij er nooit ingeschoven kunnen worden als de overkapping van de cockpit al op zijn plaats zat.

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's is goed te zien dat ik een aardig stukje van de rompbreedte afgehaald heb om de motoruitlaten goed te laten passen. Nu zit er dus niets anders op dan eerst het bovendek goed pas te maken, dan het rompvoorstuk te schilderen, de motor op zijn plek te lijmen en dan pas de romp te sluiten. De naad tussen rompzijkant en bovendek moeten we dan maar voor lief nemen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het rompvoorstuk en de top decking zijn geschilderd en het cockpit interieur zit er in. Ook wat gesimuleerd vakwerk aangebracht (halfrond 1.0 mm profiel).

Afbeelding

Nu moeten de handpomp voor de brandstof en de gashandle er nog in en stoelriemen, die ik van geschilderde Tamyia tape ga maken. Dan kan de motor er in en kan de romp dicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2012 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst de motor nog een keer passen. Riemen van tape en pomp en gas handle zitten ook op hun plek.

Afbeelding

Hij paste goed, en ook de top decking liet stuurkolom, voetenstuur en handpomp vrij. De romp kan dus dicht.

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje bijgewerkt bij de uitsnijdingen voor de motor en het achterste deel van de top decking (was te lang). Voor de lol nog een plaatjes met die ongelofelijk grote groene clownsneus.

Afbeelding

Nu kan hete achterdek er op. Voorzichtig naden wegwerken, schilderen en dan zijn we voorlopig klaar met de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2012 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is mooi gelukt zo, dat 'pitje Afbeelding

Benieuwd hoe dat heeft geklonken, die motor met dat schoepenwiel ervoor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2012 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Benieuwd hoe dat heeft geklonken, die motor met dat schoepenwiel ervoor.


Zal wel lawaaierig zijn geweest, in ieder geval meer dan van een propeller. Het is jammer dat in de boeken geen prestaties te vinden zijn, daaruit had je kunnen afleiden wat de fan aan vermogen gekost heeft.

De naad tussen het bovendek en de romp is geschuurd en in de groeven van het romp achterstuk zijn stukjes draad van 0,25 mm gelijmd om het buizenframe te simuleren. De uiteinden van het metaaldraad heb ik geschuurd met watervast schuurpapier anders prikken ze door de decals heen.

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat het effect is als er straks lozenge decals op zitten. Valt het tegen, dan is het er zo weer afgesloopt, en ik heb decals genoeg.
De rolroeren zijn losgesneden uit de vleugel. Daarbij bleek dat de gravering aan de bovenkant niet klopte; de vleugeltips waren kleiner dan aan de onderkant en de koorde van de rolroeren ook. Maar dat is eenvoudig te herstellen met wat plamuur en het graveren van nieuwe lijnen. Dat was toch nodig, want sommige paneellijnen waren erg vaag.

Afbeelding

Nu zit ik alleen nog te twijfelen of ik in het vleugelmiddenstuk, dat een constante koorde heeft, nog twee "pluggen" van 4,9 mm moet zetten om op de schaalspanwijdte van 146,5 mm te komen. Als de V.37 inderdaad een "verbouwde" V.27 was, ligt het voor de hand dat ook het origineel die wijziging ondergaan had i.p.v. een hele nieuwe vleugel te bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2012 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Volgens mij weet je het antwoord op je twijfel zelf al... je hebt je weer extra werk op de hals gehaald :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement