Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72) - KLAAR -
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=36918
Pagina 1 van 5

Auteur:  robh [ di 12 jun, 2012 17:04 pm ]
Berichttitel:  De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72) - KLAAR -

Omdat de Armstrong Whitworth F.K.10 nu in de verf en droog fase zit, ben ik maar begonnen met met de 1:72 Fokker V.37 kit van Omega Models.
De Fokker V.37 was een modificatie van de V.27 (de V.27 was een broertje van de E.V/D.VIII met een watergekoelde motor), die specifiek bedoeld was om de toepassing van vliegtuigen voor grondaanvallen te demonstreren. De cockpit en brandstoftank van het vliegtuig was voorzien van 2.5 mm pantsering en de radiator van de 195 pk Benz Bz.IIIb motor werd beschermd door een grote spinner op de propeller. De koeling werd verzekerd door schoepen achter de spinner; dit systeem was tamelijk effectief. De eerste vlucht van de V.37 vond plaats in Augustus 1918, wat te laat was om nog een rol te spelen in WW I.
Ik heb geen afmetingen van de V.37 kunnen vinden, en slechts een maatschets [Engels]. Alleen het vleugeloppervlak wordt door Grosz en Engels opgegeven als 17.0 m2. Ik heb aangenomen dat de V.37 inderdaad een rechtstreekse ontwikkeling van de V.27 is. Dan kan ik de spanwijdte gelijkstellen aan de wortel uit de verhouding van het vleugeloppervlak van de V.37 en de V.27 (is 1,09) maal de spanwijdte van de V.27. Dat geeft een spanwijdte van 6,82 m voor de V.37. Het grotere vleugeloppervlak van de V.37 kan verklaard worden uit het grotere gewicht ten gevolge van de pantsering. De lengte heb ik vervolgens afgeleid uit de maatschets van Engels.
Hegener en Hooftman schrijven dat de V.37 gewijzigd is om als prototype voor de Fokker F.VI (bekend als PW-5 in de USA) te dienen. In dat geval zouden de afmetingen van de V.37 dichter bij die van de F.VI moeten liggen, die een aanzienlijk grotere spanwijdte had, voornamelijk t.g.v. het toegenomen gewicht door de grotere Hispano-Suiza motor. Dan wordt ook het verhaal dat de V.37 een afgeleide van de V.27 is minder waarschijnlijk.
Het tabelletje hieronder geeft de karakteristieken van de V.37.

Geschaald van de V.27 F.VI 1:72 (geschaald van de V.27)
Span 10.55 m 12.00-12.04 m 146.5 mm
Lengte 6.82 m 7.10-7.96 m 97.4 mm
Hoogte 3.00 m 2.74 m 41.7 mm
Motor Benz Bz IIIb, 195 hp
Bemanning 1
Bewapening 2 mitrailleurs

Documentatie

1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, pp. 171, 172, ISBN 3-930571-52-8, 1996
2. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, p. 122, ISBN 3-89880-355-4, 2004
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 213, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, p. 29, ISBN 3-928820-21-4, 1993
5. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, pp. 152-154, ISBN 1 86126 353 8, 2001
6. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 42, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
7. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 73, ISBN 907557410X, 1998
8. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, p. 326, Putnam, London, 1965
9. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 22, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963

Foto’s
De foto’s komen uit Engels, Grosz, Leaman en Weyl; de maatschets uit Engels. Eerst de V.27.

Afbeelding

Een mooie ronde radiateur met jalouzieen om de koeling te regelen.
Nu de V.37.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit: stevige doos, zoals gebruikelijk bij Omega.

Afbeelding

De doos bevat resin onderdelen in blisters, een stukje koper draad voor de dunnere stijlen decals in het Duitse “lozenge” patroon en een handleiding die niet meer is dan een maatschets en wat summiere schilderinstructies.

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt dus een uitdaging.
Dit ter inleiding. Nu aan de slag.

Rob

Auteur:  Nem [ di 12 jun, 2012 17:11 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Da's ook geen porum, die schotel, pardon, spinner :lol:
Nou ben ik wel benieuwd of je ook het frame erin gaat maken?

Auteur:  robh [ di 12 jun, 2012 17:19 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Ik denk dat ik alleen het frame in de cockpit ga maken, ik vind dat ik niet moet overdrijven.

Rob

Auteur:  hayke55 [ di 12 jun, 2012 19:45 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

ontzag voor de mensen die er in durfde te vliegen.

gr harry

Auteur:  1.JaVA_Platypus [ di 12 jun, 2012 20:15 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Gaaf. Mooi idee van oom Anthony. Was dit een echte poging om een nieuw toestel te ontwikkelen of was het meer een 'technology demonstrator'?

Auteur:  Biggles [ di 12 jun, 2012 21:35 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Je weet de indrukwekkende en "rare" gebakjes wel uit te zoeken zeg... :shock: Maar wederom leuk en interresante kit. Het idee achter de spinner is nog niet eens zo heel slecht bedacht.

Auteur:  tsjopper bob [ di 12 jun, 2012 21:42 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Biggles schreef:
Het idee achter de spinner is nog niet eens zo heel slecht bedacht.


Heet dat niet vliegtuig? :D

Maar wat een afschuwelijke bak is dit zeg. Wel weer eentje die je eigenlijk niet tegenkomt en daarom toch wel weer heel erg interessant.

René

Auteur:  robh [ di 12 jun, 2012 23:09 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Er was op dat moment een spec van het Duitse leger voor een grondaanvalsvliegtuig. De meeste jagers van die tijd konden het wel qua bewapening, maar werden wel heel vaak door grondvuur neergeschoten bij zo'n aanval (aan beide zijden overigens, de Engelsen klaagden ook over grote verliezen bij de inzet van hun vliegtuigen tegen gronddoelen). De meest kwetsbare onderdelen waren piloot (onbestuurbaar), brandstof tank (in de fik) en radiateur (motorpech). Dus op zich niet vreemd om die te beschermen. En voor een frontale radiateur is dat niet makkelijk. Vandaar deze "vreemde" oplossing (waar overigens indertijd wel patent voor aangevraagd is).
Het model past in mijn verzameling ('t is tenslotte een Fokker) en is een originele oplossing voor het gestelde probleem (dat blijkt wel uit jullie reakties).

Rob

Auteur:  robh [ vr 15 jun, 2012 15:43 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

Ik heb alle onderdelen losgemaakt en schoongemaakt. De kwaliteit is in het algemeen goed.

Afbeelding

De constructie van het vliegtuig zelf is zoals ik die ken van andere Omega Models kits; de gaat dus niet al te veel moeilijkheden opleveren. De cockpit is eenvoudig: stoel, voetenstuur, stuurkolom met het typische Fokker stuurtje, handpomp en twee opties voor het instrumentenpaneel, de eenvoudige (een stang met twee klokjes en een paneeltje met wat meer instrumenten). Ik kies de laatste optie, die past meer bij een kist uit 1918. Verder vraagt de cockpit er om om wat buizen van het romp frame aan te brengen. Voor de grote spinner zijn 10 dunne vaantjes bijgeleverd om de fan voor de radiateur te maken. De radiateur zelf is meegegoten met de romp.

De V8 motor is een verhaal apart. Telt het vliegtuig zelf (zonder spinner en fan) 27 onderdelen, de motor telt er zo'n 26, waarvan ik er 6 zo al niet kan plaatsen. Zonder bouwhandleiding zal dat een hele job worden. Ik heb een tijd geleden de Fokker V.27 gebouwd, die dezelfde motor heeft, maar ben vergeten wat ik toen gedaan heb. De handleiding van die kit wat net zo beperkt als deze. Ik zal de V.27 eens uit de vitrine halen, misschien herinner ik me hat dan weer. In ieder geval heb ik de enige foto die kennelijk bestaat van de Benz Bz.IIIb motor van internet gehaald; dat helpt misschien een beetje (samen met de tekening in de handleiding).

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval heeft Omega Models zich niet druk gemaakt om het verschillende vleugeloppervlak van de V.27 en V.37: de spanwijdte is hetzelfde voor beide (136.4 mm wat overeenkomt met 9,82 m i.p.v. 10,55 m die ik bereklnd had); wel is bij de V.37 een grotere uitsnijding in de vleugel gemaakt en zit de cockpit meer naar voren, wat klopt met beschrijvingen in de literatuur.
Het eerste wordt dus waarschijnlijk de motor.

Rob

Auteur:  karel1c [ vr 15 jun, 2012 19:58 pm ]
Berichttitel:  Re: De Fokker V.37, een ongewoon concept (1:72)

erg leuk altijd dat woI spul :lol:

en dan is deze weer net iets anders, maar dat maakt hem juist leuk :brouw:

veel succes :brouw: :brouw:





Gr,
karel

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/