Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2012 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Jawel, Nem, ik ben bezweken voor de verleiding om het weer beter te doen dan de maker van de kit. Ziehier de de (ruwe) plug, die nog doormidden gezaagd moet worden om aan weerszijden van het vleugelmiddenstuk geplakt te worden.

Afbeelding

Afbeelding

De donkere banden zijn de schaduw va de jalouzieen voor het zolderraam (keuze tussen dat en te weinig licht).
Ook de romp is wat verder. De lozenge decals zitten er op, en de verf is bijgewerkt. Het aanbrengen van de decals over de vastgeplakte draadjes ging moeilijk, ze konden m nauwelijks glijden over het oppervlak. Ook het op maat maken heeft wat extra decals gekost (als ze eenmaal droog zijn, is het spul niet meer te verwijderen, zelfs niet in een water bad).

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben wel tevreden over het effect van het "romp frame". Als je langs de romp kijkt, ziet het er beter uit dan de vlakken van direct op de romp geplakte decals (op de foto's niet goed te zien, die zijn uit de verkeerde hoek genomen). Intussen ook weer het malletje voor het plaatsen van de veugelstijlen van het Fokker V.27 model opgezocht.

Afbeelding

Ga ik ook gebruiken voor de V.37 (zelfde vleugelmiddenstuk), even checken of de positie in hoogte- en lengterichting hetzelfde is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jul, 2012 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Hehe I knew it :lol: succes met de patient dokter!

Die romp is mooi geworden met die decals. Je zou er nog een wash overheen kunnen doen om het relief wat te accentueren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jul, 2012 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De verlengde vleugel zit in elkaar. Het viel al met al best mee. De paneellijnen zijn opniew ingekrast. Hij moet nog een eerste laagje verf hebben, en daarna glad plamuren.

Afbeelding

Ik dacht eerst voor de positie van de vleugelstijlen dezelfde mal te gebruiken als ik voor de Fokker V.27 gebruikt heb. De bevestigingspunten voor de stijlen zitten op dezelfde plaatsen in de middenvleugel. Maar een check met de (geschaalde) maatschets (de maatschets is 4,3% te klein) in de "bouwhandleiding" leerde dat de positie van de vleugel bij de V.37 toch duidelijk anders is. Dus de mal daarop aangepast.

Afbeelding

Het nokje stuit tegen de voorkant van de rompoverkapping, het lange stuk licht over de motor. De vleugel ligt dus dichter bij de romp dan bij de V.27.

@Nem: Wat voor wash beveel jij aan voor deze bonte kleuren?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2012 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel staat in de verf. Moet nog een wash met een lichter kleurtje krijgen om de paneellijnen wat op te halen.

Afbeelding

Er wacht nu een hoop klein werk zonder veel echte voortgang. Alle gaatjes voor bestusingskabels zijn zo'n beetje geboord. De rolroeren van de FK.10 staan in de glansvernis voor het aanbrengen van de Engelse rozetten, de V-stijlen voor de vleugel van de V.37 uit messing stroomlijnprofiel zijn gesoldeerd en staan met de overige stijlen in de donkergrijze verf, de roeren en staartvlakken van de V.37 zijn voorzien van control horns en in de donkergrijze verf gezet voor het aanbrengen van de lozenge decals.

Afbeelding

En dan maar weer wachten tot het droog is. Ik heb geen foto kunnen vinden van de V.37 met machinegeweren, hoewel vrijwel alle referenties zeggen dat ie er twee had. Sta nu een beetje in dubio wat te doen. Dat moet niet te lang duren, want ze moeten er op voordat de vleugel er op kan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2012 3:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb ooit eens een wash-setje gekocht van Faller, de huisleverancier van de treintjes-mensen. Volgens mij is dat niks meer of minder dan waterverf, letterlijk: Een blikken doosje met vijf cupjes met diameter van een waxine-lichtje erin, met daarin tabletten verf in verschillende kleuren waar je wat water bij moet doen... Dat moet bekend klinken, al was het maar van de kleuterschool :mrgreen:

Je smeert het erop met een brede penseel en veegt het eraf met een doekje dat niet pluist. De ondergrond dient zo glad mogelijk te zijn (ik gebruik als ondergrond hoogglans spuitlak van de Action).

Glas water erbij pakken, en water bij de gewenste kleur doen. Als je er weinig water bij doet dan krijg je een verhouding met veel kleurpigment: Dit is bruikbaar voor erg verweerde modellen. Hoe meer water je erbij doet, hoe lichter je 'wash' wordt: Dat is dan navenant meer bruikbaar voor minder verweerde modellen. Maar - doe je er teveel water bij, dan hecht het pigment niet meer aan het plastic.

Daarnaast heb je nog een variabele, de droogtijd. Hoe meer de wash droogt, hoe lastiger ze eraf is te poetsen. Maar, wat spuug aan je doekje doet wonderen (het doekje nat maken met je glaasje water is hygenischer en doet tevens wonderen want je verwijdert er direct je hele wash weer mee omdat dat véél te nat is - vraag maar hoe ik dat weet :lol: ).

Zoals met alles in de modelbouwprutserij, eerst even experimenteren :brouw: en als het niet goed gaat, met water haal je het er zo weer vanaf.

Citaat:
...Sta nu een beetje in dubio wat te doen...

Zonder wapens zou meer benadrukken dat het om een experimenteel toestel gaat en de aandacht meer naar die 'rare' ventilator trekken voor degenen die je model straks zien als het af is.
Als het gewoon standaard machinegeweren zijn zou ik ze eraf laten.

Nog een vraagje trouwens, van een geheel andere orde en compleet offtopic, en toch weer niet: Mijn vader heeft een tas vol met oude familie-fotoboeken en zulks gekregen, uit begin 20e eeuw. Er zitten ook een stel glasplaatjes bij, negatieven zijn het, gedateerd door mijn pa (aan de hand van wie erop staat) van zo rond de WOI.
Weet je dit toevallig, werkten de camera's die in de verkenningstoestellen zaten ook met dergelijke glasplaatjes?

En nog een tip/vraag: Heb je de BBC-documentaire 'The First World War from above' gezien?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2012 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Nem: Bedankt voor de info; ik ga het proberen (heb nog wat plakkaatverf).
De machinegeweren van de V.37 zouden volgens de referenties gewone Spandau's zijn, en ik denk dat ik je advies opvolg: een kale V.37. Het is toch al druk genoeg tussen de vleugel en de bovenkant van de romp.
Met betrekking tot de camera's: In WO I werd voor zover ik weet nog niet systematisch van camera's gebruik gemaakt voor verkenning; vandaar dat er ook maar weinig luchtopnamen uit die tijd overgebleven zijn (ik ken er tenminste weinig). Vanaf het begin van de twintiger jaren kwam de camera in de mode, en het waren grote gevaarten met, inderdaad, glasplaat negatieven. De maat was een van de redenen van de groei van de rompbreedte van bijvoorbeeld de Fokker C.I naar de C.IV en C.V. Soms was zo'n camera ingebouwd, maar vaak werd ook "gewoon" een plaatje overboord geschoten. Ik zal eens een foto opzoeken ter illustratie.
De documentaire heb ik niet gezien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2012 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nieuwe vleugelstijlen gemaakt. De lengte van de stijlen is berekend uit de maatschets. Uit foto's is te zien dat de achterste stijl breder was dan de stijlen van de (voorste) driepoot. Voor de achterste stijl heb ik 0,8 x 1,2 mm messing stroomlijnprofiel van Strutz gebruikt, voor de voorste 0,6 x 0,9 mm profiel van dezelfde club. De V's zijn gesoldeerd met behulp van een klein malletje (steviger dan lijmen).

Afbeelding

De V's zijn een beetje verschillend van die in de kit; dat komt omdat ze precies opgemeten zijn. Op deze foto lijken ze van dezelfde dikte, maar als je ze van de zijkant (dus eigenlijk de voorkant) bekijkt, zie je het verschil (die ene in de pincet).

Afbeelding

De hoogteroeren, het richtingsroer en de rolroeren heb ik voorzien van PE control horns gekocht bij de LHS (distributeur Jadar-Model). Priegelwerk (ze zijn 1,6 mm hoog), maar als je ze lijmt in een ondiep gaatje van 0.5 mm gaat dat redelijk makkelijk. Daarna eerst de ene kant bekleed van donkere lozenge decals.

Afbeelding

Ook de wielen meteen meegenomen. Het was toch lastig de decals heelhuids op hun plek te krijgen, terwijl de control horns al aan de roeren zaten. Aan de andere kant: Als je eerst de decal aanbrengt en dan pas de control horn en er breekt toevallig een control horn af, dan gaat vaak een heel stuk decal mee. Kijken of deze alternatieve methode beter werkt.
Daarna aan de andere kant decals aangebracht.

Afbeelding

De kleine beschadigingen aan het hoogteroer laat ik zitten (dit was al de derde poging om het "netjes" te krijgen). Het spul is flieterdun, en raakt heel makkelijk beschadigd. Toch maar eens Microscale decal vloeistof kopen.
De vleugel heb ik opnieuw moeten verven, de vorige laag droogde slecht, en was na een dag nog makklijk te verwijderen met terpentine.
Nu staat alles in de zijdeglans vernis, daarna kan de eindmontage beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jul, 2012 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er zoals gewoonlijk weer goed verzorgd uit. Je detaillering en snelheid van bouwen blijven me verbazen en ook met de historische correctheid zit het wel goed. Op de bouw heb ik niets aan te merken, ik kan er alleen maar van leren!

@Nem; Tijdens WO1 werd er uitgebreid gefotografeerd, en daar werden inderdaad glasnegatieven bij gebruikt. Plaatje van zo'n camera hier.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 aug, 2012 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar dagen geleden heb ik horizontal en vertikaal staartvlak aan de romp gelijmd.

Afbeelding

Daarna heb ik vergeefse pogingen gedaan om een wash aan te brengen. Ik heb daar kennelijk geen aanleg voor. Op de lozenge decals van de romp was de keus tussen een waas over het oppervlak of, toen ik die verwijderd had met wattenstaafjes, geen zichtbaar constrast tussen frame en vlak, en bij de vleugel werd het patroon in de paneellijnen erg onregelmatig. Ik heb het maar opgegeven ....
Ik heb bij dit model ook problemen met de zijdeglans vernis van Humbrol. Zowel op de romp als (vooral) op de vleugel blijft hij plakkerig, en op de vleugel treedt op sommige plaatsen (vooral bij de paneellijnen en de gaatjes voor de besturingskabels) een soort ontleding van de lak op; er verschijnen glimmende plekjes, die "nat" blijven. Het kan niet komen door onvoldoende mengen (daar neem ik zeker een aantal minuten voor totdat alle klontjes verdwenen zijn). Misschien is het de combinatie met de matte Humbrol 66 verf, bij de FK.10 heb ik dezelfde procedure gebruikt, en geen problemen gehad. Misschien ga ik nog proberen eerst een laag glansvernis aan te brengen, en pas daarna de zijdeglans.
Toch maar doorgegaan met de samenbouw van het model. Het lijmen van de messing vleugelstijlen aan de romp ging lastig; er was wat interferentie van mijn gescratchte uitlaten, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Wel moet ik een volgende keer de vleugelstijlen beter pas vijlen en schuren; dat is met dit messing profiel lastiger dan met plastic of resin. Ook was het nut van het malletje beperkt, dat heb ik eigenlijk alleen maar gebruikt om de juiste "spreidstand" van de V-stijlen te bepalen.

Afbeelding

Door de grote spreidstand van de V-stijlen heb ik de gaatjes in de vleugel met een mesje wat ovaal moeten maken. De lijmverbindingen met de vleugel zijn een beetje wit uitgeslagen; dat wordt nog wel bijgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de verf op de messing vleugelstijlen moet bijgewerkt worden; die beschadigt toch duidelijk sneller dan op plastic of resin. De plaats van de vleugel en de verhoudigen van het model komen wel goed overeen met de foto's.
Nu eerst eens kijken wat ik aan de plak kan doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 aug, 2012 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar dagen geleden eerst de Humbrol vernis van het model gehaald, en het daarna voorzien van zo'n vijf dunne laagjes Valejo zijdeglans vernis. Nu plakt het model teminste niet meer. Ook hier en daar het schilderwerk gecorrigeerd.
Het echte werk vandaag begonnen. De rolroerkabels tussen romp bovenkant en onderkant vleugel. Eerst twee draadjes vastgeplakt in gaatjes naast de achterste vleugelstijlen.

Afbeelding

Daarna de draadjes kort afgeknipt en in de richting gebogen van de gaatjes in de bovenkant van de romp naast de achterste stijl van de V-stijlen. Afspannen gaat niet, en het is dus zaak ze zo recht mogelijk in die gaatjes te prikken, ze met een pincet strak te trekekn, en dan vast te zetten met een druppeltje cyano. Dat is redelijk gelukt (maar moeilijk te fotograferen).

Afbeelding

Het is die schaduw die van de rechter vleugelstijl schuin naar beneden loopt. Gelukkig is het in het echie wel duidelijk te zien.
Daarna het onderstel. Ik heb de V-stijlen die in de kit zaten gebruikt. Uit ervaring weet ik, dat bijna alles scheef kan gaan bij deze constructie door vele oorzaken (gaatjes op de foute plek, onderdeeltjes die niet even lang zijn en niet in de laatste plaats onnauwkeurigheden in de bouw). Bovendien bepaalt het onderstel of de vleugel straks wel horizontaal loopt. Dus eerst de gaatjes een beetje uitboren, zodat de stijlen uit zich zelf blijven staan, dan de stijlen lijmen met dikke secondenlijm (dan kun je ze nog een tijdje bewegen, terwijl het toch al plakt), en als de donder meten op een vlak oppervlak of de tips even hoog staan, terwijl de "spreidstand" overeenkomt met de gaatjes in de gestoomlijnde wielas. De ene tip hing dus lager dan de andere, maar was nog te corrigeren.
Daarna het stroomlijn lichaam passen. Stond scheef om de top as, maar dat is gecorrigeerd door het gat voor de ene V-stijl aan de voorkant te ruimen en dat voor de andere aan de achterkant.

Afbeelding

De stand om de dwarsas is gecheckt door de staart op een doosje te zetten, zodat de romp horizontaal was. Alle lassen zijn gezekerd met een druppeltje dunne secondenlijm, en nu staat ie uit te harden.
Eigenlijk niet zo veel meer te doen. Verspannen van de voorstijlen van het onderstel (de enige spandraden, een hele verbetering t.a.v. de Armstrong-Whitworths), de wielen, de roeren en de stuurkabels, het windscherm en nog wat klein grut.
Decals plakken hoeft niet; het prototype had geen kentekens. Een dikke week werk nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement