Omdat de Armstrong Whitworth F.K.10 nu in de verf en droog fase zit, ben ik maar begonnen met met de 1:72 Fokker V.37 kit van Omega Models.
De Fokker V.37 was een modificatie van de V.27 (de V.27 was een broertje van de E.V/D.VIII met een watergekoelde motor), die specifiek bedoeld was om de toepassing van vliegtuigen voor grondaanvallen te demonstreren. De cockpit en brandstoftank van het vliegtuig was voorzien van 2.5 mm pantsering en de radiator van de 195 pk Benz Bz.IIIb motor werd beschermd door een grote spinner op de propeller. De koeling werd verzekerd door schoepen achter de spinner; dit systeem was tamelijk effectief. De eerste vlucht van de V.37 vond plaats in Augustus 1918, wat te laat was om nog een rol te spelen in WW I.
Ik heb geen afmetingen van de V.37 kunnen vinden, en slechts een maatschets [Engels]. Alleen het vleugeloppervlak wordt door Grosz en Engels opgegeven als 17.0 m2. Ik heb aangenomen dat de V.37 inderdaad een rechtstreekse ontwikkeling van de V.27 is. Dan kan ik de spanwijdte gelijkstellen aan de wortel uit de verhouding van het vleugeloppervlak van de V.37 en de V.27 (is 1,09) maal de spanwijdte van de V.27. Dat geeft een spanwijdte van 6,82 m voor de V.37. Het grotere vleugeloppervlak van de V.37 kan verklaard worden uit het grotere gewicht ten gevolge van de pantsering. De lengte heb ik vervolgens afgeleid uit de maatschets van Engels.
Hegener en Hooftman schrijven dat de V.37 gewijzigd is om als prototype voor de Fokker F.VI (bekend als PW-5 in de USA) te dienen. In dat geval zouden de afmetingen van de V.37 dichter bij die van de F.VI moeten liggen, die een aanzienlijk grotere spanwijdte had, voornamelijk t.g.v. het toegenomen gewicht door de grotere Hispano-Suiza motor. Dan wordt ook het verhaal dat de V.37 een afgeleide van de V.27 is minder waarschijnlijk.
Het tabelletje hieronder geeft de karakteristieken van de V.37.
Geschaald van de V.27 F.VI 1:72 (geschaald van de V.27)
Span 10.55 m 12.00-12.04 m 146.5 mm
Lengte 6.82 m 7.10-7.96 m 97.4 mm
Hoogte 3.00 m 2.74 m 41.7 mm
Motor Benz Bz IIIb, 195 hp
Bemanning 1
Bewapening 2 mitrailleurs
Documentatie1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, pp. 171, 172, ISBN 3-930571-52-8, 1996
2. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, p. 122, ISBN 3-89880-355-4, 2004
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 213, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, p. 29, ISBN 3-928820-21-4, 1993
5. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, pp. 152-154, ISBN 1 86126 353 8, 2001
6. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 42, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
7. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 73, ISBN 907557410X, 1998
8. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, p. 326, Putnam, London, 1965
9. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 22, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963
Foto’sDe foto’s komen uit Engels, Grosz, Leaman en Weyl; de maatschets uit Engels. Eerst de V.27.
Een mooie ronde radiateur met jalouzieen om de koeling te regelen.
Nu de V.37.
De kit: stevige doos, zoals gebruikelijk bij Omega.
De doos bevat resin onderdelen in blisters, een stukje koper draad voor de dunnere stijlen decals in het Duitse “lozenge” patroon en een handleiding die niet meer is dan een maatschets en wat summiere schilderinstructies.
Dat wordt dus een uitdaging.
Dit ter inleiding. Nu aan de slag.
Rob