Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   Flexwebhosting  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 24 jul, 2017 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de Armstrong Whitworth F.K.10 nu in de verf en droog fase zit, ben ik maar begonnen met met de 1:72 Fokker V.37 kit van Omega Models.
De Fokker V.37 was een modificatie van de V.27 (de V.27 was een broertje van de E.V/D.VIII met een watergekoelde motor), die specifiek bedoeld was om de toepassing van vliegtuigen voor grondaanvallen te demonstreren. De cockpit en brandstoftank van het vliegtuig was voorzien van 2.5 mm pantsering en de radiator van de 195 pk Benz Bz.IIIb motor werd beschermd door een grote spinner op de propeller. De koeling werd verzekerd door schoepen achter de spinner; dit systeem was tamelijk effectief. De eerste vlucht van de V.37 vond plaats in Augustus 1918, wat te laat was om nog een rol te spelen in WW I.
Ik heb geen afmetingen van de V.37 kunnen vinden, en slechts een maatschets [Engels]. Alleen het vleugeloppervlak wordt door Grosz en Engels opgegeven als 17.0 m2. Ik heb aangenomen dat de V.37 inderdaad een rechtstreekse ontwikkeling van de V.27 is. Dan kan ik de spanwijdte gelijkstellen aan de wortel uit de verhouding van het vleugeloppervlak van de V.37 en de V.27 (is 1,09) maal de spanwijdte van de V.27. Dat geeft een spanwijdte van 6,82 m voor de V.37. Het grotere vleugeloppervlak van de V.37 kan verklaard worden uit het grotere gewicht ten gevolge van de pantsering. De lengte heb ik vervolgens afgeleid uit de maatschets van Engels.
Hegener en Hooftman schrijven dat de V.37 gewijzigd is om als prototype voor de Fokker F.VI (bekend als PW-5 in de USA) te dienen. In dat geval zouden de afmetingen van de V.37 dichter bij die van de F.VI moeten liggen, die een aanzienlijk grotere spanwijdte had, voornamelijk t.g.v. het toegenomen gewicht door de grotere Hispano-Suiza motor. Dan wordt ook het verhaal dat de V.37 een afgeleide van de V.27 is minder waarschijnlijk.
Het tabelletje hieronder geeft de karakteristieken van de V.37.

Geschaald van de V.27 F.VI 1:72 (geschaald van de V.27)
Span 10.55 m 12.00-12.04 m 146.5 mm
Lengte 6.82 m 7.10-7.96 m 97.4 mm
Hoogte 3.00 m 2.74 m 41.7 mm
Motor Benz Bz IIIb, 195 hp
Bemanning 1
Bewapening 2 mitrailleurs

Documentatie

1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, pp. 171, 172, ISBN 3-930571-52-8, 1996
2. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, p. 122, ISBN 3-89880-355-4, 2004
3. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 213, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
4. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, p. 29, ISBN 3-928820-21-4, 1993
5. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, pp. 152-154, ISBN 1 86126 353 8, 2001
6. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 42, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
7. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, p. 73, ISBN 907557410X, 1998
8. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, p. 326, Putnam, London, 1965
9. H. Hooftman, Alles over de Fokker Friendship, Fokker Verkeersvliegtuigen van F.1 tot F.28, p. 22, L.J. Veen's Uitgeversmij N.V., Amsterdam, 1963

Foto’s
De foto’s komen uit Engels, Grosz, Leaman en Weyl; de maatschets uit Engels. Eerst de V.27.

Afbeelding

Een mooie ronde radiateur met jalouzieen om de koeling te regelen.
Nu de V.37.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit: stevige doos, zoals gebruikelijk bij Omega.

Afbeelding

De doos bevat resin onderdelen in blisters, een stukje koper draad voor de dunnere stijlen decals in het Duitse “lozenge” patroon en een handleiding die niet meer is dan een maatschets en wat summiere schilderinstructies.

Afbeelding

Afbeelding

Dat wordt dus een uitdaging.
Dit ter inleiding. Nu aan de slag.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Laatst bijgewerkt door robh op wo 15 aug, 2012 16:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Da's ook geen porum, die schotel, pardon, spinner :lol:
Nou ben ik wel benieuwd of je ook het frame erin gaat maken?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
Ik denk dat ik alleen het frame in de cockpit ga maken, ik vind dat ik niet moet overdrijven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 19:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 591
Woonplaats: veldhoven
ontzag voor de mensen die er in durfde te vliegen.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Gaaf. Mooi idee van oom Anthony. Was dit een echte poging om een nieuw toestel te ontwikkelen of was het meer een 'technology demonstrator'?

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je weet de indrukwekkende en "rare" gebakjes wel uit te zoeken zeg... :shock: Maar wederom leuk en interresante kit. Het idee achter de spinner is nog niet eens zo heel slecht bedacht.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 21:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 14883
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Het idee achter de spinner is nog niet eens zo heel slecht bedacht.


Heet dat niet vliegtuig? :D

Maar wat een afschuwelijke bak is dit zeg. Wel weer eentje die je eigenlijk niet tegenkomt en daarom toch wel weer heel erg interessant.

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer; 1,5 Strutter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
Er was op dat moment een spec van het Duitse leger voor een grondaanvalsvliegtuig. De meeste jagers van die tijd konden het wel qua bewapening, maar werden wel heel vaak door grondvuur neergeschoten bij zo'n aanval (aan beide zijden overigens, de Engelsen klaagden ook over grote verliezen bij de inzet van hun vliegtuigen tegen gronddoelen). De meest kwetsbare onderdelen waren piloot (onbestuurbaar), brandstof tank (in de fik) en radiateur (motorpech). Dus op zich niet vreemd om die te beschermen. En voor een frontale radiateur is dat niet makkelijk. Vandaar deze "vreemde" oplossing (waar overigens indertijd wel patent voor aangevraagd is).
Het model past in mijn verzameling ('t is tenslotte een Fokker) en is een originele oplossing voor het gestelde probleem (dat blijkt wel uit jullie reakties).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2012 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 2923
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb alle onderdelen losgemaakt en schoongemaakt. De kwaliteit is in het algemeen goed.

Afbeelding

De constructie van het vliegtuig zelf is zoals ik die ken van andere Omega Models kits; de gaat dus niet al te veel moeilijkheden opleveren. De cockpit is eenvoudig: stoel, voetenstuur, stuurkolom met het typische Fokker stuurtje, handpomp en twee opties voor het instrumentenpaneel, de eenvoudige (een stang met twee klokjes en een paneeltje met wat meer instrumenten). Ik kies de laatste optie, die past meer bij een kist uit 1918. Verder vraagt de cockpit er om om wat buizen van het romp frame aan te brengen. Voor de grote spinner zijn 10 dunne vaantjes bijgeleverd om de fan voor de radiateur te maken. De radiateur zelf is meegegoten met de romp.

De V8 motor is een verhaal apart. Telt het vliegtuig zelf (zonder spinner en fan) 27 onderdelen, de motor telt er zo'n 26, waarvan ik er 6 zo al niet kan plaatsen. Zonder bouwhandleiding zal dat een hele job worden. Ik heb een tijd geleden de Fokker V.27 gebouwd, die dezelfde motor heeft, maar ben vergeten wat ik toen gedaan heb. De handleiding van die kit wat net zo beperkt als deze. Ik zal de V.27 eens uit de vitrine halen, misschien herinner ik me hat dan weer. In ieder geval heb ik de enige foto die kennelijk bestaat van de Benz Bz.IIIb motor van internet gehaald; dat helpt misschien een beetje (samen met de tekening in de handleiding).

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval heeft Omega Models zich niet druk gemaakt om het verschillende vleugeloppervlak van de V.27 en V.37: de spanwijdte is hetzelfde voor beide (136.4 mm wat overeenkomt met 9,82 m i.p.v. 10,55 m die ik bereklnd had); wel is bij de V.37 een grotere uitsnijding in de vleugel gemaakt en zit de cockpit meer naar voren, wat klopt met beschrijvingen in de literatuur.
Het eerste wordt dus waarschijnlijk de motor.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1:72 scratch build Koolhoven F.K.43 "Fokhoven" en de 1/72 vacform Fokker F.VIII van Daedalus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2012 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1824
Woonplaats: middelburg (zeeland)
erg leuk altijd dat woI spul :lol:

en dan is deze weer net iets anders, maar dat maakt hem juist leuk :brouw:

veel succes :brouw: :brouw:





Gr,
karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
• Hosting by Flexwebhosting • Cross-browser testing via Browserstack