hayke55 schreef:
ik heb mijn cockpitglas bekeken en het lijkt wel glas moet ik er dan iets aan doen.
want ik heb het idee dat het dan alleen verslechterd.
gr harry
Even je een beetje bijpraten over het een en ander. We gaan in ons enthousiasme wat te hard met onze tips.
P+ (oftewel Parket Plus) is een product wat je gewoon in de supermarkt kan vinden. Het is een product wat een doorzichtige, glanzende beschermlaag op het parket brengt. Ooit heeft een modelbrouwerslicht besloten dat je dat ook mooi in de modelbouw kan gebruiken. en sindsdien doen we het hem allemaal braaf na.
Je gebruikt P+ voor 3 dingen.
Als eerste dus voor bescherming van je canopy (Ook bekend als "glasbak of aquarium". Dit in tegenstelling tot de cockpit..Het meterstandendeel zeg maar... Wat weer bekend staat als "badkuip" of "het kantoor")
Het voorkomt dat je Canopy krassen krijgt. Vette vingers gaan er makkelijk vanaf en het beschermt dus tegen de dampen van lijm. Het wit uitslaan daardoor.
Het tweede is dat P+ in de krasjes van een doffere canopy kruipt en die laat verdwijnen. waardoor hij weer helder eruit ziet. Probeer maar eens. Is echt wonderlijk wat daar kan. Mocht je ooit een canopy hebben die geschuurd moet worden. Dan is P+ de laatste fase in dat schuurproces. Ik heb even een linkje hier naar mijn eerste schuurprobleem, waar ik het allemaal zelf uitprobeer. (Even naar beneden scrollen.)
viewtopic.php?f=1&t=27057&start=130P+ wordt ook gebruikt als beschermlaag voor je lak. Veel vliegtuiglakjes zijn mat. Op zich mooi, maar mat wil zeggen dat er minuscule gaatjes zitten in je laklaag die het licht verstrooiien. Plak je daar dan een decal over dan blijft die lucht onder de decal gevangen en dat ga je zien. Wij noemen dat "silvering".
Door nou eerst je model een dun laagje P+ te geven (...In de glim te zetten..) Voorkom je dat. Als de decals eenmaal zitten werk je de zaak af met een laklaag naar keuze.
OOk modelbouwers die gaan verweren gebruiken P+. Dan is de P+ een beschermlaag voor de lak en decals die eronder zitten. Gaat het fout met verweren dan halen ze het weg tot de P+ laag..Maar de lak daaronder blijft goed.
P+ is van zichzelf een nogal dunnig goedje. En druipt dus snel. Waar het te dik is geeft het eerst een beetje grijzige zweem en het kan zelfs wit worden als het een dikke druppel is. Vooral dun aanbrengen dus. Canopy even dippen, uitdruipen en daarna op dat keukenpapier zodat druipers opgezogen worden.
Mocht je laag toch te dik zijn geworden. Geen probleem. Even en dagje weken in de glassex of ammoniak en je kan het er met een tandenborstel weer afpoetsen.
Tot zover de wondere wereld van de P+. De volgende keer gaan we het hebben over de andere supermarkt modelbouwattributen zoals daar zijn...De silverpolish en tandpasta (voor het polijsten), glassex en ammoniak...(voor het schoonmaken), spiritus en wasbenzine (verfverdunners), Nagellakremover-ZONDER- aceton (Verdunner/verwijderaar autoplamuur), wasknijpers en wattenstaafjes..(altijd makkelijk), bleekmiddel..(voor het ontchromen van onderdelen)..En MrMuscle ovenreiniger. (Voor het verwijderen van verf van je model)
Je gaat nog dikke vrienden worden met de kassiere