Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2012 2:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 nov, 2011 10:59 am
Berichten: 64
Woonplaats: Middelburg
Hallo Jan,

Gaaf onderwerp voor een diorama! In de armen kun je een staaldraadje verstoppen. Alleen het "vervagen" van de rotor is een probleem.

Grappig hoe die producenten hun plastic anders in zetten dan je als klant zou willen. Je zou als klant Soms graag wat meer plastic hebben op plaatsen waar onderdelen elkaar raken, zodat je minder tubes witte prut hoeft te gebruiken, maar dat net niet doen en juist niet ter plaatse van plekken waar in het echt gaten zitten, zoals in- en uitlaten.

Jammer als je al dat werk achter dat plastic weg stopt. Zou je niet een stukje blisterverpakking die al een beetje in de vorm is over de kap kunnen laten zakken door er voorzichtig de föhn op te zetten? Misschien craqueleert het plastic, maar je kunt het proberen op een kapje uit de rommeldoos. Hij wordt dan wel weer nog groter, maar blisterspul is wel een beetje onder spanning vast te plakken.
Sterkte met de queeste,
Ej

_________________
Op de plank:
Halinski Helldiver, Special Hobby Morane Saulnier N


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Beetje laat :oops:. Ik ben wel van de dio en vind het inderdaad een erg leuk idee om die foto na te bouwen maar dan lijkt 25 december opeens heel dichtbij, gezien mijn gemiddelde tempo. Het schept wel interessante uitdagingen: draaiende rotors, voertuig, uniformen... Een andere keer misschien.
Bedankt voor al jullie tips over het glas. De handigste volgorde lijkt me eerst proberen te redden wat er te redden valt: originele onderdelen bijvormen en oppoetsen. Als dat niet naar tevredenheid verloopt is vervanging aan de beurt en mag ik lekker experimenteren met moeders feun en oven. Ik heb een week lang het rijk alleen dus enige vooruitgang moet toch haalbaar zijn :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2012 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Vanwege onverwacht werkgedoe valt de vooruitgang nogal tegen dus het blijft bij een mini-update. Ik heb wat dingetjes opgekuist als de rotorbladen en -kop, de beide hoofdwielen, het neuswiel doormidden gebroken, nog wat ventilatiesleuven uitgekrast en omdat ik het ding dicht wil hebben een oplossing voor het IP-probleem gezocht. Links Amodel: geen kap over het paneel en het moet met een 'butt-joint' (hoe heet dat in het NL? Stootverbinding?) op exact dezelfde plek als de voorkant van de cockpit. Past nooit. Rechts mijn plan wat makkelijker leek dan nieuwbouw: hak de kap over het paneel uit een MPM en maak die passend:

Afbeelding

Later...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
En later is het inderdaad geworden... Afgelopen zondag de kist met het project Haas toch maar uit de kast gehaald na er vier maanden niet naar omgekeken te hebben:

Afbeelding

Met drie kitjes heb je elk geval onderdelen zat :mrgreen:

Omdat ik de neiging heb eindeloos te gaan zitten knoeien aan priegelwerk en omdat je daar door het metersdikke glas toch weinig meer van terug ziet heb ik besloten de romp te sluiten:

Afbeelding

Deels dan, want ik wil op de neus een beetje speling houden wegens de slechte pasvorm van de kap. Ik hoop nu met wat vijlwerk op de kap en vulwerk in de neus het geheel fatsoenlijk te kunnen laten aansluiten. De ruimte onder de cockpitvloer is opgevuld met een op maat gemaakt brok lood (of zink?) en achter het gat in de neus heb ik iets van een zoeklicht gefabriekt, nog steeds in de hoop dat het glaswerk enigszins doorzichtig wil worden:

Afbeelding

31 december 24:00, toch :roll: ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2012 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Jan de Vries schreef:
31 december 24:00, toch :roll: ?


Ja hoor, als jij aftelt om je model af te hebben, tel ik af, geef mijn vrouw een zoen en klets een goed glas bier naar binnen om me dan te gaan opmaken voor het afsteken van een paar leuke 'cakes'.

Goed dat je weer bezig bent.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 nov, 2012 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Vrouw zoenen en bier hakken doe ik ook, maar geef mij maar een handjevol goede pijlen. Alleen al het geluid als ze de lucht in gaan is fantastisch en dan moet de echte pret nog komen. Knoop ik die Mi-1 eraan vast, kijken of de autorotatie nog een beetje wil werken :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2012 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Harnas voor piloot geknutseld:

Afbeelding

Inmiddels zit het klokjesbord ook op zijn plek zodat er geen ontkomen meer aan is en ik de slag moet met glas en deuren. Ik heb een ruitje van Amodel gepoetst en het resultaat valt me mee, qua doorkijkbaarheid dan. Nog even afleiding zoeken in de rotorkop:

Afbeelding

Ik zag op walkarounds dat de rotorkop op sommige plekken een bronsachtige kleur heeft. Mijn poging dat na te maken is wat doorgeslagen, vrees ik. Behalve de stoterstangen voor de pitch control (zeg ik dat allemaal goed?) zouden er ook nog kabels van de krans naar de bladen moeten lopen, ik denk voor de trimvlakken. Ze vallen nogal in het oog, dus misschien probeer ik daar nog wat op te bedenken en op de staartrotor zat ook een krans die je goed zag zitten. Onderstaand een vaag (sorry) overzicht van nog te plakken plastic:

Afbeelding

Eerste doelstelling is romp dicht en glad voor het weekeinde :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Aah, nog een paar onderdeeltjes.

Qua detaillering ben je lekker bezig. Hoe die stangen allemaal heten moet ook ik opzoeken (geen basiskennis :oops: ), maar als het zichtbaar is en je kunt het eenvoudig (na)maken, dan zou ik dat inderdaad niet laten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Waarbij het sleutelwoord 'eenvoudig' is.... :D. 't Is mijn eerste heli dus met die basiskennis zit het bij ook niet snor...
Ik heb geprobeerd info te vinden over de makkelijkste techniek om rotorbladen te buigen op het forum. Weet jij (of iemand anders natuurlijk) misschien uit je hoofd een topic waarin het behandeld wordt? Ik neem aan dat je ze fixeert en dan met warmte behandelt, maar zet je er een grotere bocht in dan je wilt hebben of kun je meteen de juiste kromming aanbrengen, om maar eens wat te vragen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2012 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Jan de Vries schreef:
Ik heb geprobeerd info te vinden over de makkelijkste techniek om rotorbladen te buigen op het forum. Weet jij (of iemand anders natuurlijk) misschien uit je hoofd een topic waarin het behandeld wordt? Ik neem aan dat je ze fixeert en dan met warmte behandelt, maar zet je er een grotere bocht in dan je wilt hebben of kun je meteen de juiste kromming aanbrengen, om maar eens wat te vragen?


Mijn eigen how-to op Plakkers.

http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=30&t=1111

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement