Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2012 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
Goedendag heren (en dames, mochten die aanwezig zijn al is de kans nihil),

Normaal gesproken ben ik op dit forum alleen een gluurder met heel af en toe wat interactie maar nu leek het me toch wel een idee om eens een brouwverslag te openen
simpelweg omdat ik nu gewoon wel wat hulp, tips en aanverwanten kan gebruiken.

Hoezo? Nou, ik ben een tankjesbouwer en mijn kennis en kunde op het gebied van vliegspul is nou niet echt je van het (zeg maar rustig beroerd).

Een paar jaar geleden kreeg ik in een opvlieging het briljante idee om een heinkel 111 in elkaar te proppen echter dat werd een fiasco, vervolgens heb ik alles wat zich door
de lucht beweegt zorgvuldig vermeden. Jammer voor mij is, dat ik een tijdje geleden een bezoekje gebracht heb aan Soesterberg en ja hoor... het kriebelde weer (ernstige jeuk).

1/72 Hurricane gekocht en gaan prutsen, gevolg >> vuilnisbak. Maar we lieten het niet zitten ditmaal en we schaften een Italeri Spitfire aan (1/48) en gingen vol nieuwe
moed aan de slag en wat een *** %^$$$# ^&%@@ ding was dat, naden, kieren, niets paste etc. en met mijn niet bestaande luchtvaartskilzz werd het helemaal een beproeving.
Uiteindelijk toch wat fatsoenlijks eruit geperst met pijn en moeite (hij heeft zelfs nog drie dagen in de vuilnisbak gelegen alweer ik hem toch weer eruit viste onder het
mom van, toch zonde!).

Hierna zou je denken, nou die heeft er genoeg van en gaat weer aan tanks prutsen, ehm nee..... Ik liep tegen een Revell F4 Phantom aan en om onverklaarbare redenen
moest ik dat ding bouwen, waarom weet ik niet.

Nu zit ik dus tegen dat ding aan te kijken en me af te vragen of dit gaat lukken want buiten mijn beperkte skilzz mbt. vliegdingen, heb ik ook nog eens totaal geen
verstand van straaljagers. Het WO2 spul gaat wat dat betreft nog wel qua kennis maar deze moderne zooi, nul komma nul.

Even twee piccies van de spitfire, wat het geworden is. Best redelijk maar de plassen bloed liggen er nog onder zogezegd (en de kenners zouden meteen moeten opmerken
dat het camopatroon ergens niet klopt, diegene die het vindt wint een koelka.. ehm niets).

Afbeelding

Afbeelding



En dan nu de F4 Phantom, schijnbaar een C/D versie (zal wel, als er gestaan had dat het een smurf versie was geweest had ik het ook geloofd).

De doos:

Afbeelding


De inhoud:

Afbeelding



Nu gaan we eerst dus maar eens beginnen met de cockpit. De hele F4 wordt overigens volledig OOB gebouwd want dit is in potentie al een traincrash waiting to happen,
laat staan dat ik dus nog met aftermarket troep aan de gang moet gaan.

Ik hou jullie op de hoogte en voor de time being, mocht iemand nog links hebben naar wat degelijke foto's van dit type (C/D schijnbaar) of ander spul wat voor een
complete n00b bruikbaar zou kunnen zijn, schroom dan vooral niet om deze te posten, ik eet je niet op :wink: . bvd. enzo.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 okt, 2012 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik zie een keurige Spit (kan alleen niet vinden wat er niet klopt). Dus daarom vind ik het een beetje vreemd dat je je bouwskills zo negatief beschrijft in de openingspost.
Over de Phantom kan ik je niet zoveel vertellen maar ik weet wel dat er nog een topic over loopt (zij het in schaal 1:72).

Succes met de bouw en bovenal, veel plezier!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Ik snap ook je comentaar in de startpost over je spit niet helemaal, ik vindt hem er netjes uit zien. Misschien dat de panel wash wat aan de donkere kant is, maar verder vindt ik hem voor een eerste vliegtuig niet slecht.

Phantom is leuke kist om te bouwen, ik zou alleen goed referenties zoeken, er zit zoveel verschil in alle versies die er zijn. Succes met de bouw, ben benieuwd wat je er van maakt.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat is nu het verschil tussen 2 stukken plastic op elkaar lijmen van een tank of een vliegtuig?

Ik bedoel, in de basis is het hetzelfde. Belangrijk is dat je eerst goed gaat passen voordat je gaat lijmen om eventuele problemen op voorhand te vinden. Kleine naden kun je opvullen met plamuur. Grote naden met bijvoorbeeld plastic strip.

Ook het aanbrengen van de verf is hetzelfde. Verschil zit hem uiteraard in de afwerking en of je al dan niet wilt verweren. Maar als ik je Spit zie, moet dat wel goed komen.

Succes met je spook.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 okt, 2012 13:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hahaha, ik moet wel lachen om je opening. Maar René heeft gelijk, het zijn toch maar stukjes plastic? En die Spitfire ziet er erg mooi en netjes uit hoor. Niets mis mee. Dus onderschat je niet en knallen met dit leuke spookje! welke opties heb je bij deze kit om te maken? Allemaal SEA (South East Asia, dus donker-, lichtgroen en bruin))- schema?

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
tsjopper bob schreef:
Wat is nu het verschil tussen 2 stukken plastic op elkaar lijmen van een tank of een vliegtuig?

Ik bedoel, in de basis is het hetzelfde. Belangrijk is dat je eerst goed gaat passen voordat je gaat lijmen om eventuele problemen op voorhand te vinden. Kleine naden kun je opvullen met plamuur. Grote naden met bijvoorbeeld plastic strip.

Ook het aanbrengen van de verf is hetzelfde. Verschil zit hem uiteraard in de afwerking en of je al dan niet wilt verweren. Maar als ik je Spit zie, moet dat wel goed komen.

Succes met je spook.

René


Au contraire, ik zie vliegtuigen en rollend materiaal toch echt als twee verschillende disciplines. Ik zie regelmatig bijvoorbeeld vliegtuigbouwers die even wat rollends doen
en wat me dan meteen opvalt is dat ze keigoede vliegjes neerzetten maar het rollertje mwa.. maar zo zo is (of andersom natuurlijk).
Dat fenomeen doet zich voor als ze net overstappen, hebben ze van beide al genoeg onder de handen zitten dan gaat het gelijk op. Je kan het ook (nog sterker) zien bij
het verschil tussen bv. een tank en een figuur schilderen dat kunnen ook echt twee verschillende werelden zijn ondanks dat het beiden stukjes plastic zijn.

Wat er ook mee te maken heeft is denk ik de mate van onbekendheid. Als ik een bijv. de doos van een sherman in me handen heb weet ik al meteen de valkuilen terwijl de
valkuilen van bijv. een F-16 ehm ja...

Natuurlijk is het zo dat als je met het ene al een bibliotheek van behendigheden hebt opgebouwd die je dan ook toe kan passen op de ander maar dat geld niet voor alles.
Ik neem maar een voorbeeld, de sludgewash, vaak gebruikt bij vliegtuigen maar op voertuigen vrijwel onmogelijk toe te passen en dus niet aanwezig in mijn bibliotheek
terwijl bijv. mapping niet aanwezig is bij een pure vliegtuigbouwer. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Dat de spit er best redelijk uitziet komt meer omdat het verflaagje er lekker opgekomen is maar wat je niet ziet is dat bijv. die doorzichtige cockpitkap wel 5 keer in de P+
heeft gelegen en dat hij echt (was geen geintje) 3 dagen in de vuilnisbak tussen de etensresten heeft gebivakkeerd na het vertimmeren van de neus omdat de propeller
voor geen meter ermee uitlijnde (de hele neus is zo'n beetje van plamuur) en dat maar niet goed kwam.


Eelcog schreef:
Allemaal SEA (South East Asia, dus donker-, lichtgroen en bruin))- schema?

Ehm... wat :?



Overigens is de misser in het camopatroon nog niet gevonden, ik dacht dat hier de experts zaten tssggg... (geintje :wink: ) Je kan er nog steeds niets mee winnen overigens :mrgreen:


Affijn, verder met het vliegding. Even bezig geweest met de cockpit, de achterste console ligt nog los vanwege wat sinkmarks aan de zijkanten van dat uitstekende
onderste geval, vulspul ligt nog te drogen.

Afbeelding


Omdat een ezel zich geen drie keer aan dezelfde steen stoot besloot ik ditmaal de cockpit eens te droogpassen voordat ik er verf op gooi. Resultaat was dit:

Afbeelding


Nou dat ziet er weer geweldig uit. Is het nou echt zo dat werkelijk geen enkele vliegkit enigzins normaal past of koop ik gewoon pertinent de puinzooi dozen.
Na wat gezoek op het interwebz om te kijken hoe dit dus eigenlijk zou moeten zitten kwam ik twee dingen tegen.

1: Alle cockpit foto's zijn van de voorkant van de cockpit zodat je er lekker niets aan hebt in dit geval.

2: Op een forum kwam ik iemand tegen die hetzelfde had en die suggereerde om de boel wat bij te buigen en vermelde er meteen bij dat de stoel
van de achterpassagier (geen idee hoe zo'n knakker heet) dan wat meer in de juiste positie kwam, klinkt logisch. Ok dan, dus ik vouwen met als resultaat:

Afbeelding


Nou het is me de verbetering wel zeg, poehee! Dit zijn naden waar Kim Holland nog jaloers op zou worden. Om dit te gaan herstellen moet ik eerst een paar dingen weten
die ik niet weet vanwege niet voorhanden zijnde foto's van dit achterste stuk.

Dus:

A: Behoort het horizontale vlak achter de bijrijderstoel gelijk te liggen aan de randen van de cockpit of ligt het enigzins verzonken.

B: Zelfde vraag in feite voor het horizontale vlak, verzonken of niet? In de huidige staat liggen beide panelen momenteel iets verzonken.

Nu ik toch aan het droogpassen was kwam ik meteen mijn favoriet mbt. vliegtuigjes tegen, namelijk de gevreesde naad door het midden van de romp. Vraag hier is, hoe
werken jullie de naad mooi af zonder die mooie cirkels/klinknagels en andere miniscule lijntjes te verwoesten? Er omheen liggende details kan je afschermen met wat tape
maar die cirkels ed. die lopen van de ene naar de andere kant, vraag me af hoe je dat moet ontzien? Veegje met een schuurpapiertje en voila, het is verdwenen.

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Citaat:
Wat er ook mee te maken heeft is denk ik de mate van onbekendheid. Als ik een bijv. de doos van een sherman in me handen heb weet ik al meteen de valkuilen terwijl de
valkuilen van bijv. een F-16 ehm ja...


Dus je onbekendheid met vliegtuig kitjes speelt je parten zeg je. Hoe bereidt jij je voor op een Sherman kit als je die gaat bouwen? Hoeveel referenties ga je doorspitten om een beeld te vormen van een object. Het beste wat je kunt doen is als je aan een onbekende kit begint is om goed rond te kijken, lezen enzovoorts. Dan krijg je een goed beeld van wat je kan verwachten.

Zoals eerder al gezegd, het in elkaar plakken lijkt op elkaar. Maar zien of het klopt, dat is een zaak van goed in de referenties duiken.

Citaat:
Is het nou echt zo dat werkelijk geen enkele vliegkit enigzins normaal past of koop ik gewoon pertinent de puinzooi dozen.


Alle kits zo? Zeker niet, als je aan vliegtuigen wilt beginnen die goed in elkaar vallen zonder al te veel problemen had je waarschijnlijk eerst moeten vragen welke je het beste had kunnen doen.

Zelf heb ik deze kit ook, en ik dacht, laat ik eens dit topic bekijken van wat ik tegen kan komen, eerste probleem zit er bij mij ook in. Al lijkt het wat minder erg bij mijn kit.

Mijn oplossing, eerst rond kijken, walkarounds, andere builds van andere merken, pdfs die ik heb.

Qua referenties voor cockpit, heb je hier al gekeken?
http://www.primeportal.net/hangar/f-4_home.htm

Hier ook nog wat walkarounds
http://www.b-domke.de/AviationImages/Phantom.html
Deze foto: http://www.b-domke.de/AviationImages/Ph ... E_7315.jpg

Nog een goeie tip voor referenties, DACO heeft een F-4 boek uitgegeven. Daar zal het vast in staan.

Verder kun je natuurlijk andere builds bekijken.
Hier een paar die wat duidelijkheid kunnen verschaffen:
1
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=20
2
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=20
3
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=40

Van deze builds kun je een aardig beeld krijgen hoe het eruit ziet.

Daarbij moet ik opmerken dat de twee naadjes aan de bovenkant van de cockpitkuip er op horen want daar moet de cockpit kap in bevestigd worden, check de handleiding maar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Nu ik toch aan het droogpassen was kwam ik meteen mijn favoriet mbt. vliegtuigjes tegen, namelijk de gevreesde naad door het midden van de romp. Vraag hier is, hoe werken jullie de naad mooi af zonder die mooie cirkels/klinknagels en andere miniscule lijntjes te verwoesten? Er omheen liggende details kan je afschermen met wat tape maar die cirkels ed. die lopen van de ene naar de andere kant, vraag me af hoe je dat moet ontzien? Veegje met een schuurpapiertje en voila, het is verdwenen.

Afbeelding


Inderdaad, aftapen waar geen plamuur moet komen. Voor kleine naden kun je Alabastine autoplamuur gebruiken. Na opbrengen even laten drogen en dan haal je met, een in Aceton-vrije ( !!! ) nagellakremover gedrenkt wattenstaafje, overtollig plamuur weg omdat het de plamuur oplost. Deze handleing kun je indien nodig uiteraard herhalen totdat het resultaat bevredigend is. Nagellak met Aceton kan het plastic aantasten, vanwege het is toch wel een agressief oplosmiddel. Aceton-vrij tast het plastic niet aan. Het kan geen kwaad om dit even op de sprue te testen.

Betreffende de bouw van een vliegtuig of een tank. Hoe fout kan het gaan als je begint bij stap 1 in de handleiding en dan langzaam naar het einde werkt? Tussendoor goed de plaatjes bekijken, droog passen en referenties checken, dan moet je toch een heel eind kunnen komen. Ik schreef al dat de afwerking en de verwering verschillen. Je had het over sludgewash/pinwash etc. Allemaal begrippen inderdaad waar ik wel eens van gehoord heb, maar nog nooit toegepast. Ik ben niet zo van de washes, dat is uiteraard persoonlijk. Ik ben het met je eens dat het schilderen van een figuur weer een hele andere tak van sport is. Maar ook hier, is het weer de afwerking.

Verder wems ik je natuurlijk heel veel (bouw)plezier toe. Als je eindresultaat minstens net zo mooi is als je Spit, gaat dat wel goedkomen. Het gaat erom hoe je je eindresultaat haalt, niet dat dat in 1 week moet gebeuren. Ik heb redelijk wat ervaring in het bouwen van heli's, maar ben zo een paar maanden bezig met een eenvoudig kitje. Dat komt omdat ik tussendoor ook heel veel foto's bekijk. Reviews van ondere modellen bekijk ik sporadisch, alleen als ik er perongeluk tegenaan loop. Ik ben er niet echt specifiek naar op zoek. Er zullen vast kits zijn die mooier in elkaar vallen, maar die zijn vaak wat duurder. Ik begeef me meer in het goedkope (en vaak wat dus kwalitatief wat minder) segment, maar dan heb je ook meestal wel afwijkende kitjes. Ook hiervoor geldt, persoonlijke smaak.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
12bit schreef:
Overigens is de misser in het camopatroon nog niet gevonden, ik dacht dat hier de experts zaten tssggg... (geintje :wink: ) Je kan er nog steeds niets mee winnen overigens :mrgreen:
Ach ja, we hebben niet allemaal het 'RAF Day Fighter Scheme A' in het hoofd zitten, maar volgens mij is op de linkervleugel de grijze baan te breed en op de rechtervleugel is het patroon door jou zo ruim opgezet dat er op de vleugeltip een brokkie groen niet meer op ging passen. As dattet is.... Overigens heeft het bevestigen van een pitotbuis op de verkeerde vleugel niets met een camouflage schema te maken :mrgreen:

Op ARC zitten inderdaad genoeg detailmalloten om bij hun bouwverslagen het e.e.a. eens goed af te kunnen kijken of te bedenken van 'bekijk het maar, dit gaat mij allemaal te ver'. De Phantom is goed vertegenwoordigd en de laatste tijd is er voor P-51 Mustang-liefhebbers ook het nodige te zien. Scheelt weer een hoop investeren in (dure) boeken. ;-)

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2012 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 aug, 2006 1:47 am
Berichten: 312
Woonplaats: Leiderdorp
mad viper schreef:
Zoals eerder al gezegd, het in elkaar plakken lijkt op elkaar. Maar zien of het klopt, dat is een zaak van goed in de referenties duiken.


Vraag is natuurlijk wel hoe ver iemand in referenties wil duiken. Iemand die bijv. een heel ander tijdvak als interessegebied heeft zal niet zo snel 3 weken lang zich in een model verdiepen want dan staat even later dat model onafgemaakt in de kast wegens interesseverlies. Neem ook nog eens mee dat het interwebz natuurlijk een zege maar ook een vloek kan zijn, als ik zoek op F4 Phantom .......... (vul maar in op de puntjes) dan krijg je zoveel terug dat dat onmogelijk allemaal door te spitten is (zeker als je niet precies weet waarnaar je zoekt), ok het kan maar dan begin je volgend jaar pas te bouwen. Maar goed dit is natuurlijk een hele discussie op zich.

mad viper schreef:
Alle kits zo? Zeker niet, als je aan vliegtuigen wilt beginnen die goed in elkaar vallen zonder al te veel problemen had je waarschijnlijk eerst moeten vragen welke je het beste had kunnen doen.


Ach, je kent het, je gaat voor een potje verf naar de shop en je komt met een Phantom thuis :(


mad viper schreef:
Verder kun je natuurlijk andere builds bekijken.
Hier een paar die wat duidelijkheid kunnen verschaffen:
1
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=20
2
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=20
3
http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... ntom&st=40

Van deze builds kun je een aardig beeld krijgen hoe het eruit ziet.


Kijk dit bedoel ik, ik had deze forums nooit gevonden, sterker nog ik heb ze de afgelopen dagen niet gevonden.
Anyway bedankt voor de linkjes, daar kunnen we wat mee (lijkt me handig als ze misschien sticky gaan?)


Plasticprutser Peter schreef:
Ach ja, we hebben niet allemaal het 'RAF Day Fighter Scheme A' in het hoofd zitten, maar volgens mij is op de linkervleugel de grijze baan te breed en op de rechtervleugel is het patroon door jou zo ruim opgezet dat er op de vleugeltip een brokkie groen niet meer op ging passen.


Gefeliciteerd, je hebt niets gewonnen (behalve eeuwige roem op het modelbrouwersforum). Het is inderdaad. het 'brokkie' groen op de rechtervleugel dat niet aanwezig is.


Plasticprutser Peter schreef:
Overigens heeft het bevestigen van een pitotbuis op de verkeerde vleugel niets met een camouflage schema te maken :mrgreen:


En dat krijg je nou als je geen fluit van vliegtuigen af weet, wist ik veel dat dat ding onder de linkervleugel hoort. In de handleiding van Italeri staat dat hij rechts moet, de locatiepin zit daar ook. Ik dacht trouwens dat het een soort haak oid. was :oops:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement