Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 14:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Thanks René, als ik dit eerder had geweten...maar al doende leert men en dit overkomt mij never nogmaals.

De volgorde als ik het goed begrijp:
- korrel 2000 (of meer)
- rafelige randjes met tandenstoker/mesje bijwerken

Ik ga ermee aan de slag.

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou beginnen met een methode welke het minst kwaad kan.

- Korrel 2000 of hoger, hiermee kun je in ieder geval het randje weghalen
- Als dat niet werkt, kun je groffer papier gebruiken

- Het blauw over groen kun je eerst proberen te verwijderen met een tandenstoker
- Als dat niet werkt, voorzichtig met een scherp mesje. Het is de bedoeling dat je de blauwe verf wat erop zit, weghaalt.

- In het ergste geval - als je te ruw bezig bent geweest - zul je één, wellicht beide kleuren bij moeten werken.

Tenminste, zo zou ik het doen. Als iemand anders een ander/beter advies weet....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Even geen update. Komt door drukte op het werk en omdat ik tegen dit 'werk' op zie: het fixen van deze verffout

Hoe het er nu uitziet:
Afbeelding

René, ik durf het niet met een scherp mesje aan, bang dat ik de groene onderlaag ook meeneem. Ik heb de blauwe rand geprobeerd weg te schuren met 2000, maar de groene laag wordt ook aangetast. Ik wil daarom de groene laag gaan afplakken en het blauw schuren. Vervolgens kwast ik het blauw er opnieuw op. Een omslachtige klus, ik heb echter geen alternatief.

Ik schuur nat en vraag mij af of Tamiya-tape wel handig is om het af te plakken. Kan ik hier niet beter plakband voor gebruiken?

Afbeelding
De vraag: Tamiya-tape of gewoon plakband om af te plakken?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb, 2013 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk dat het links is om deze tape te gebruiken, ik zou voor Tamiya gaan. Maar dat is uiteraard geen garantie dat je het groen er niet af trekt. Als die niet goed vast zit (slechte of vette ondergrond), kun je alsnog verf ermee af trekken.

Ik vind het wel dapper van je reddingspoging.

Good luck.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Goedenavond, toch maar de stoute schoenen aangetrokken (constant gepreveld 't is maar een model') en het blauw eraf gehaald. Vervolgens met Tamiya afgeplakt en de groene kleur erop gekwast (dank René voor die tip). Morgen / maandag gaat het blauw erop.

De foto's waarop je niet echt kan zien dat het groen erop zit.
Afbeelding

Afbeelding

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik weet niet hoe ver je al bent, maar voordat je de kleur (blauw) van de onderzijde gaat aanbrengen, zou ik eerst hetzelfde groen over de tape verven. Bij eventuele naadjes kruipt dat onder de tape en zie je dus geen kleurverschil (groen op groen). Daarna (na voldoende droging) kun je het blauwe van de onderzijde aanbrengen.

Of heb je het zo ook gedaan hebt kan ik niet helemaal uit je berichtje opmaken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Klopt René, de laatste foto is dan ook van vóór het schilderen. Het groen zit er op sinds gisteravond, het blauw komt er daarna pas op.

Scherp let je op hoor :wink:

Waar ben jij nu mee bezig? Met MLD groepsbouw nog plannen?

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2013 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Daan85 schreef:
Waar ben jij nu mee bezig? Met MLD groepsbouw nog plannen?


S-51 (MLD) http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=39311
WAH Apache http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=39287

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2013 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Een update. Vanwege mijn kleine handicap, ik heb maar 1 hand, duurt het langer. Daarnaast neemt werk, sporten, vrienden, etc ook tijd in en lukt het hobby-en niet altijd. Hopelijk snappen jullie dit.
Tijdens de vakantie heb ik First In gelezen. Bij deze operatie genaamd JAWBREAKER, die 14 dagen na 11 september 2001 start, wordt een soortgelijke Hip gebruikt door het CIA-team dat de Noordelijke Alliantie in Afghanistan gaat helpen tegen de Taliban. Dit gaf me inspiratie om verder te gaan met de bouw en een aantal foto's te posten.

De Hip begint aardig vorm te krijgen. De camouflage, het onderstel en de kevlarplaten bij de neus zitten erop en zijn bevestigd. Het onderstel moet nog een laatste zachtblauwe laag krijgen. Overige dingen (lier, de GUA-17, rotorbladen, etc) zijn bijna klaar.

Ik heb wel twee vragen:
1) Hoe kan ik de ruitenwissers mooi schilderen zonder de ruit aan te tasten? Ik zag ik bij Jelle's hip dat hij PE heeft gebruikt. Die manier vind ik ook spannend, dan moet eerst de ruitenwisser eraf geschraapt worden.

2) Hoe kan ik de rotorbladen mooi schilderen zonder ze te breken? Ik heb ze nu op sateprikkers bevestigd, maar dan buigen ze aardig door. Ik ben bang dat ze afbreken.
Ohja, heeft iemand een goede duidelijke foto van een rotorblad van een Hip?

Graag jullie hulp/tips hiervoor. Bij voorbaat dank voor alle overige constructieve bijdragen :D

Daan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2013 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ten eerste, dat van die ene hand wist ik niet. Nog meer respect voor al je werk, echt waar. Het is voor sommigen al een hele kunst om een fatsoenlijk model neer te zetten met 2 handen. Voor niet gehandicapten klinkt het zo eenvoudig, plamuren en schuren. Dat zal bij jou toch wel wat anders gaan. Ik neem aan dat je daarvoor hulpstukken gebruikt (klemmen?).

Als je ruitenwissers van PE gaat gebruiken, zul je eerst het aangegoten deel op de ruit moeten vervangen. Kwestie van snijden/schrapen/schuren/polijsten. Heb je Jelle al even een pb-tje gestuurd? Wellicht krijg je dan sneller bericht, dan hier afwachten totdat hij toevallig dit topic leest.

De rotorbladen zullen denk ik niet zo snel breken, ik denk eerder dat je bedoelt dat ze van de saté-/cocktailprikker af schieten. Ik pak ze meestal vast aan het staafje (verbinding tussen de hoofdrotor en het blad). Vaak heeft die toch een afwijkende kleur.

Betreffende de kleur op de bladen, wellicht heb je hier iets aan (is wel Mi-17):

http://apolo.koprivnice.org/walkarounds/Mi-17/
http://www.dvidshub.net/image/468165/mi-17-helicopter-maintenance

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement