Nexius schreef:
Ziet er zeer goed uit! Vooral de ondergrond vind ik nu al erg goed gelukt. Wat voor materialen heb je hiervoor gebruikt? En hoe heb je die verschillende tinten geel/bruin erop gekregen?
Dank dank
De ondergrond is van piepschuim. Vervolgens heb ik met papier-maché de grove rotsen gemaakt. Sommige rotsen zijn schors uit de tuin. En kleine kiezels dienen als kleine stenen. Vervolgens heb ik ze 'ingedekt' met nog een laag papier-maché om te voorkomen dat ze 'stenen' onrealistisch uitsteken.
Het schilderwerk (met waterverf) ging als volgt:
1) de ondergrond zwart
2) donkerbruin erop aangebracht, vooral in de gaten / kloven / laagste gedeeltes
3) lichtbruin, aangelengd met water, aangebracht
4) zandkleur aanbrengen
5) donkerbruin, 90% met water aangelengd, erop aangebracht. Wanneer het nog nat was heb ik op sommige gedeeltes het donkerbruin weggeveegd zodat er natuurlijk 'lichte' delen (voornamelijk de bovenste gedeeltes, gebleekt door contact met het vele zonlicht) ontstaan.
Tussen al deze stappen zit ten minste 24 uur droogtijd
Pigment aanbrengen:
6) oranje (met mate aanbrengen, anders wordt het lelijk)
7) donkerbruin
8 ) zandkleur
9) eventueel de te lichte gedeeltes natuurlijk donkerder maken met bruine kleur.
Op sommige gedeelte heb ik accenten aangebracht met pigment vermengd met water, dan wordt de tint donkerder.
Het is belangrijk dat je dit op gevoel doet. Ik heb tonnen foto's en video's van Afghanistan bekeken om een beeld te krijgen hoe de ondergrond eruit ziet. En als iets niet bevalt, kan je het bijwerken. Een ondergrond is erg vergevingsgezind.
Een andere belangrijke regel is dat je bepaald waar het tafereel zich afspeelt. Mijne speelt zich hoog in de bergen af, waar de fanatiekste Al-Qaida figuren rondhingen. Dat heeft uiteraard z'n invloed op de keuze van materialen / kleuren / pigmenten.
Ik hoop dat dit enigszins duidelijkheid geeft. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Daan