Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Mijn bijdrage voor de groepsbouw is de Mil Mi-17 van HobbyBoss. De geschiedenis van de Hip ga ik niet verder belichten omdat dit bij de andere Mil Mi-8/17 als is gebeurd. De Mil Mi-17 is de exportversie van de Mil Mi-8. Het zijn vrijwel dezelfde heli's.

Russische helikopters, zoals MI-8/MI-17, worden door de CIA vaak gebruikt voor geheime operaties. Deze helikopters komen vaker voor in de werelddelen waar zij de focus op heeft. Met andere woorden: de Hip wordt niet snel gekoppeld aan de aanwezigheid van Amerikaanse troepen.

De Mil Hip heeft nog een aantal andere voordelen. De onderhoudskosten van een Hip zijn maar een kwart dan die van een Black Hawk. De reserveonderdelen zijn gemakkelijk te verkrijgen buiten de Amerikaanse logistieke keten aangezien elk derde wereldland er een aantal heeft vliegen. Daarnaast zijn de motoren van de Hip erg krachtig en kunnen ze op grote hoogtes vliegen en over de bergketens.

Ik ga degene maken die voor de Maverick Aviation Corperation of Enterprise heeft gevlogen. Dit is/was een schaduwbedrijf van de CIA die de Mil Hip beheerde. De CIA 'huurde' de Hips van dit soort bedrijven om buiten de aandacht te blijven. Afgezien van de civiele registratie (aangezien ze bij 'gewone bedrijven' gehuurd waren) hadden de Hips amper markeringen. [bron: http://cia.americanspecialops.com/air-branch/ en http://www.agoravox.fr/tribune-libre/ar ... o-la-60358]

Enfin, genoeg geschiedenis. Dit is het model dat ik wil namaken: De N353MA. Dit is één van de eerste Hips die onder Amerikaanse vlag eind 2001 in Afghanistan vlogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de sprue van de HobbyBoss Hip. Het is hetzelfde als de Mi-8T van HobbyBoss. De enige verschillen zijn de decals en er zijn twee sensoren meer bij de Mi-17.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb bovenstaande foto's van een website gehaald [http://www.flankers-site.co.uk/modl_mi-8.html]. Scheelt mij weer foto's maken en plaatsen. :wink:
Ik zie erg uit naar deze groepsbouw, ben even helemaal klaar met mijn HH-60G!

Groet, Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Laatst bijgewerkt door Daan85 op za 14 dec, 2013 12:46 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Interessante keuze !! Leuk stukje intro ook.
Erg leuke deelname zeg.
Ik ben wel gecharmeerd van de Hip dus benieuwd naar jouw modelletje. Maak er wat moois van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2012 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo op het oog veel minder onderdelen te plakken als bij de Revell / Kopro variant, maar dat mag 'm de pret uiteraard niet drukken. Scheelt weer werk, zeg maar.

Inderdaad een leuk en interessant intro, wist ik niet. Weer wat geleerd.

Daan85 schreef:
De Mil Mi-17 is de exportversie van de Mil Mi-8. Het zijn vrijwel dezelfde heli's.


Verschil zit hem (voornamelijk) aan welke kant de staartrotor zit. Bij de Mil Mi-8 zit de staartrotor links (als je er voor staat) en bij de Mil Mi-17 zit de staartrotor rechts (als je er voor staat).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2012 17:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Erg interresant project!
Mischien zou je hier wel een dio bij kunnen maken?
Succes,



Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
tsjopper bob schreef:
Verschil zit hem (voornamelijk) aan welke kant de staartrotor zit. Bij de Mil Mi-8 zit de staartrotor links (als je er voor staat) en bij de Mil Mi-17 zit de staartrotor rechts (als je er voor staat).

Klopt, bij dit model kan ik zelfs kiezen aan welke kant de rotor komt. hobbyBoss heeft hiermee rekening gehouden. De kit ziet er echt uitstekend uit, heb vele goede recensies gelezen hierover.

mr.vdh schreef:
Mischien zou je hier wel een dio bij kunnen maken?

Ja, daar speelde ik ook al mee. Maar ik heb ook nog de Pave en de FOB af te maken. Wie weet als deze Hip af is en de andere projecten afgerond zijn maak ik er een dio bij. Anders wordt het teveel, daar waak ik voor.

Fijn weekend!

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Hoppa, we zijn begonnen! Niet veel gedaan, alleen de achterdeuren eruit gezaagd aangezien die specops heli's die 'thuislaten' om het in- en uitlaten te vergemakkelijken.

Afbeelding

De bankjes. De HobbyBoss-kits hebben deze niet. Het is dus zelf bouwen, de aftermarket resin-set van Pavla of bankjes van een ander model jatten. Ik heb de Zvezda Hip geplunderd en die heeft geen stoeltjes meer:
Afbeelding

Tot slot een dry-fit met stoeltjes los en piloten voorin:
Afbeelding

Wat een geweldige kit tot nu toe. Alles past prima. Een dag-en-nacht-verschil met mijn HH-60 van Hasegawa waar bijna alles opnieuw gemaakt moet worden.

Bouwse dit weekend :)

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Laatst bijgewerkt door Daan85 op vr 01 jun, 2012 22:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed om te horen dat alles lekker past. Mooi doorkijkje van achterin. Spanten zijn goed zichtbaar. Bij dit model is het dus helemaal niet erg om de (achter)deuren open te zetten, er is genoeg te zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
inderdaad mooie blik in 't ruim, verder maak je me blij met je positieve commentaar, want ik ga ook een Hobby Boss Hip bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2012 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Een mooi begin van deze interessante uitvoering. Inderdaad biedt deze HobbyBoss een mooi zicht naar binnen.
Das toch wel iets mooier interieur dan de Zvezda die ik hier nog heb liggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 maart, 2010 22:32 pm
Berichten: 261
Ik ga Hobby Boss inslaan! :brouw:
Mooi interieur om te zien!
Met zo'n open achterzijde misschien een mooie gelegenheid voor nog meer detail- en scratchwerk in de vorm van brandblussers, verbanddozen etc.?
Op ARC staat een moo topic over de verschillen tussen de verschillende typen Mi-8 / Mi-17.

Mooi onderwerp!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement