Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 aug, 2012 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@ Biggles: Het tempo valt wel mee; ik ben de FK.10 op 18 mei begonnen, dus al met al dik drie en een halve maand. Wat vliegt de tijd, he! Natuurlijk wel voor een stuk parallel met de Postjager en de Fokker V.37, maar toch. De echte dingen produceerden ze sneller! Het doet me deugd dat je het interessant hebt gevonden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 1:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Rob, ik vind het weer fantastisch wat je hebt laten zien, en omdat ik de afgelopen projecten van je gevolgd heb, heb ik een verzoekje: Zou je eens een foto kunnen maken van al die mooie modellen op een rijtje? Dat zou een mooi plaetje kunnen opleveren ;)

Daarnaast heb ik nog een historische vraag, misschien weet jij, of anders wellicht een van de fappers op, pardon, ik bedoel, de lezers van - jouw topics het antwoord op deze vraag:
Afbeelding
"Een gecrashte Fokker D.VII met marine-registratienummer D-22. De D.VII's voor de Marine Luchtvaartdienst werden in 1920 afgeleverd en waren allemaal voorzien van een BMW IIIa motor. Ik vermoed dat de foto is genomen bij De Kooy, te zien aan de marineman rechts op de foto."
bron


Sinds 1921 gebruikte men niet langer de oranje cirkel met witte rand als roundel: Wáárom was dat? Was er een nieuw roundel in zwang of?.......

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 8:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@ Nem: Zal eens gaan zoeken, of ik wat kan vinden over de reden van het verdwijnen van de oranje ballen; er schiet me zo niets te binnen. Overigens werd de witte rand vaak weggelaten. Op de foto een "oude" marine D.VII. Ze werden later voorzien van een BMW.IV, een betere motor en romp fairing en hadden een lichtblauwe band om de romp.
Bedoel je een aantal modellen samen op de foto, of een foto serie van de modellen? Dat laatste is makkelijk te doen uit mijn archief (behalve het bijknippen en uploaden dan); voor het eerste moet ik foto's maken (en wat lastiger is: Kiezen welke van de 80 of zo ik bij elkaar moet zetten - thematisch? chronologisch?).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2046
Woonplaats: Gemert
Nem schreef:
Sinds 1921 gebruikte men niet langer de oranje cirkel met witte rand als roundel: Wáárom was dat? Was er een nieuw roundel in zwang of?.......[/b]
Da's feitelijk een makkie als je beseft dat 'wij' in die tijd ook nog een aantal eilandjes bestuurden, Nederlands-Indië geheten. Aangezien de Japanners als nationaliteitskenmerk op hun vliegtuigen een rode cirkel gebruik(t)en die op afstand niet of nauwelijks te onderscheiden is van een oranje cirkel heeft men besloten een ander kenmerk te ontwerpen en dat is de huidige rozet geworden. Frappant genoeg beweerden de Duitsers eind jaren dertig dat die rozet op afstand niet te onderscheiden was van de Britse roundel (als kul excuus op het protest dat de Duitsers neutrale Nederlandse vliegtuigen hadden beschoten) en werd - als proef - een aantal vliegtuigen wederom voorzien van een oranje cirkel, nu met een zwarte omranding. Uit Nederlands-Indië kwam toen logischerwijs bezwaar en is de cirkel gewijzigd in een driehoek.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ah, dankjewel, dat is verhelderend.

En Rob, qua foto's bedoel ik natuurlijk optie 'lastig' :lol:
't Leek me leuk, van die aparte modellen op een rijtje. Maar zie maar even.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel de verklaring van Peter heel logisch klinkt, heb ik tot nu toe nergens zwart op wit een reden voor het opgeven van de oranje bol gevonden. Wel een andere verrassende andere statement:

Toen de Japanners begin 1942 de gealli?erden rond Singapore en Nederlands Indi? troffen, bleek de oranje driehoek niet gemakkelijk van de Japanse rode bol te onderscheiden te zijn. Daarom werd vanaf februari 1942 op de Nederlandse toestellen in deze regio de Nederlandse vlag geschilderd, later in de oorlog vaak met een witte rand er omheen.
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/f28-nederlandse-luchtvaart-encyclopedie-dutch-aviation-encyclopedia/nationaliteitsteken-667/

Het lijkt er op dat onder bepaalde omstandigheden zelfs de vorm geen excuus meer is om niet te paffen.

@ Nem: Zucht, ik zal eens kijken. Eerste kandidaat: De meer dan tweedekkers?

Overigens is het FK.10 model fors onder de maat; ik vind 15 % te kort tenminste een nogal grote afwijking. Spanwijdte en hoogte kloppen beter, maar zijn ook te klein.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2046
Woonplaats: Gemert
Rob, open de link hieronder en kijk eens op pagina 26. Exact dezelfde tekst is terug te vinden in Camouflage en kentekens (logisch want daar heeft Schep aan meegewerkt :-) )
http://www.marsethistoria.nl/pdf/Jaargang%2022/Mars-j22-n04.pdf

P.S. De Koolhoven mag dan wel 15% te kort zijn, dat neemt niet weg dat je weer heel aardig aan het punikken bent geweest met al die spandraden; op een vierdekker! Zolang je niet tegen iedereen verteld dat ie te kort is.....staat hier een mooi model.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat Nem het zo graag wil, hierbij een foto van andere meer-dan-twee-dekkers die ik in mijn verzameling heb.

Afbeelding

V.l..n.r. Fokker V.3 driedekker (HR Models, prototype van de Dr.I, zonder vleugelstijlen!), Fokker Dr.I (Roden), Fokker V.8 vijfdekker (Anigrand Models, te veel van het goede, na één vlucht gesloopt) en de Armstrong-Whitworth FK.10.

Afbeelding

Als toegift de (vroege) Fokker eendekkers.

Afbeelding

V.l.n.r. Fokker Spin 1912 (Aircraft in Miniature), de Fokker M.5(K), voorloper van de E.I (HR Models), de Fokker M.5L (HR Models), De Fokker E.II (HR Models), de Fokker E.III (Eduard) en de Fokker E.IV (Eduard).

En tenslotte de plank met bijna al mijn WWI modellen.

Afbeelding

Ik heb een tijdje geleden ook al een paar foto's van mijn vitrines hier neergezet (zie http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=33959

Nu houd ik op, want het begint aardig off-topic te raken. Waar zou ik andere overzichtfoto's kwijt moeten?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 aug, 2012 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dankjewel voor de moeite Rob! Prachtig om ze zo op een rijtje te zien! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement