Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Alle decals zitten op de romp met ruim Set en Sol.

Afbeelding

De tekst is goed te lezen voor 0,7 mm hoge lettertjes.

Afbeelding

Het blauw is duidelijk verschillend bij kunst- en zonlicht, maar aangezien het RFC blauw in 1917 ook niet lichtecht was, zal ik me er maar geen zorgen over maken. Ik heb een decal voor het richtingsroer verknald: blauw en rood verwisseld, en dat merkte ik pas toen ik de decal op maat had gesneden. Dus er maar een "geleend" uit een van de andere FK.10 decal velletjes. De verkeerde decal was er overigens pas af te krijgen na uren weken in water; ik heb dus goede hoop dat silvering geen probleem zal zijn.
Ik heb wel de linker bovenvleugel er weer af moeten slopen; die zat echt niet evenwijdig aan de andere. Dat zit nu beter. Als alles goed droog is, moet het spul in de zijdeglans voor ik boven- en ondervleugel er op zet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
:brouw: met kleine stapjes kom je d'r wel. Looking fine so far!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@Sjaak
Ik heb voor het tekenen veel hulp gehad van Rob de Bie. Op zijn website http://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm staan al wat handige aanwijzingen en links. Omdat hij dat ook gebruikt heb ik de tekening gemaakt in CoralDraw (ik heb CoralDraw 9 gebruikt). Het is misschien nuttig om een aantal tips die ik van Rob gehad heb, hier over te nemen (bewerkt uit een lange mail wisseling). Een willekeurig rijtje tips aan de hand van mijn setje decals voor de FK.10.

Afbeelding

Dit is niet het uiteindelijke plaatje; met inachtneming van punt 7 hieronder is de layout wat aangepast.

1. Tekenwerk maken in een vector tekenprogramma.
2. Het is aan te bevelen om altijd alle tekst om te zetten naar curves. Tekst selecteren, Ctrl-Q of tweede item in het menu bij rechtermuisklik. Ter controle of er nog fonts in het tekenwerk zitten: File - Document Info
3. Soms staat tekst niet op een rechte lijn, maar volgt het een bepaalde vorm (bij mij zo bij ‘Phoenix Bradford’, dat stond op een ovaal). Die vormen moeten verwijderd worden, zodat ze niet per ongeluk geprint worden. Daarvoor moeten ze eerst losgemaakt worden van de tekst. Dat kan door ungroup en separate te gebruiken (in view - wireframe bekijken). Daarna kan je de ovaal selecteren en weglaten zonder dat de tekst ook verdwijnt.
4. De 'Lift here' lijntjes vervangen door geroteerde rechthoeken. *Nooit* lijnen gebruiken bij decaltekenwerk. Vooral als je witte ondergrond wilt maken voor een kleurendecal, kan dat tot problemen leiden. De rechthoek moet dezelfde hoogte krijgen als de huidige dikte van de lijn (in dit geval 0,176 mm). Dus een rechthoek van afgerond 2,5 x 0,2 mm maken, en dan 40-45 graden roteren.
5. Voor *alle* objecten de lijndikte op nul zetten. Zo zit er rondom de cirkels van het roundel witte randen, en de lijntjes bij 'lift here' hebben een rand. Bouw zo'n roundel op met vier cirkels van de juiste maat. Lijnen leveren uiteindelijk altijd problemen op.
6. Kleurendecals als een roundel zijn niet altijd eenvoudig: met een Alps zijn maar een beperkt aantal kleuren goed te printen (goed als in: zonder rastering). Om eenvoudig te starten met gekleurde Alps decals moet je pure CMYK kleuren gebruiken, zoals je al gedaan hebt. Het blauw is 100-100-0-0, en geprint geeft dat een vrijwel perfect roundel blue. Het 'rood' van het roundel is echter magenta gemaakt, 0-100-0-0. Maak daar 0-100-100-0 van maken, dan is rood.
7. Het ook handig om de roundels niet allemaal op één lijn te zetten. Als de printer een probleem heeft zijn ze allemaal op dezelfde manier verprutst. Als je ze een beetje verspreid heb je dat minder.
8. Elke custom printer heeft zijn eigen voorkeuren over het aanleveren van tekenwerk, dat moet je even overleggen. Het kan in lagen, in pages, of in losse files.
9. Vraag voor dit soort decals om een dubbele laag wit. Eén maal wit schijnt behoorlijk door, drie lagen is compleet dekkend. Voor zo'n oude kist is drie lagen waarschijnlijk te wit, en twee lagen het beste compromis.

Naast deze tips was het toch nog wel redelijk wat proberen om het tekenen zelf onder de knie te krijgen.
In heb de decals laten maken bij Fireball Modelworks in de USA. De CoralDraw file heb ik opgestuurd en “Joseph” van die club heeft maar één ding veranderd (“the only thing I want to change is the thickness of the two little lines on the "Lift Here" decal; they are just a little to thin to print properly, so I will add a small stroke to them to make them show up”). Verder heeft hij er voor gezorgd dat er “de juiste scheiding tussen de kleuren” komt. De prijs voor vier decals geprint op 1/3 “letter” afmeting sheet en wit dubbel geprint was 17 USD, inclusief verzendkosten. Ze waren twee weken na betaling via PayPal binnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jul, 2012 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat vind ik een heel erg redelijke prijs, ook nog inclusief grafisch bijwerken. Netjes van die Amerikoaners!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2012 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Die mooie foto van de decals op de FK.10 is inmiddels verleden tijd. Toen ik, zoals gebruikelijk, de romp een laagje Humbrol Satin vernis (135) gegeven had, vonden de decals dat absoluut niet leuk, en zagen er uit als de vazen van mijn oma: craquelé. Dat was echter niet de bedoeling. Dus al een haas de vernis verwijderd met terpentine. Dat vond de decal nog minder leuk: hij loste spontaan op.
Informatie bij de Amerikaanse maker van de decals leverde de tip op om de decals eerst een laagje acryl vernis te geven, en dan pas af te werken met (dunne laagjes) H135. Omdat ik me nu echt niet meer in het onbekende wilde storten, heb ik dus maar wat testjes uitgevoerd (het decal setje was toch al niet meer compleet, dus test materiaal te over). Gekocht: Revell Aqua Color gloss clear (Revell heeft geen satin) en Valejo Satin Varnish, beide op water basis. Tamiya maar niet, want die gebruikt ook organische oplosmiddelen. En onderstaand testje gedaan.

Afbeelding

De decals verdragen beide acryl lakken goed, maar bij het aanbrengen van de H135 bleken zelfs 2 laagjes Vallejo onvoldoende af te sluiten, en trad weer craquelé op (op het plaatje de linker bovenste rozet). De keus is dan dus of helemaal afwerken met Vallejo, of met één laagje Revell en H135.
Parallel daaraan ook even getest op de bovenvleugel hoe verschillende afwerkingen er op de gewone verf uit komen te zien. Voor je het weet hebben acryl en enamel weer op een andere plek ruzie.
Drie laagjes Valejo op matte Humbrol blijft toch wel heel erg dicht bij mat, vind ik. Bovendien is het lastig om een mooie, egale finish met de kwast te krijgen. Matte Humbrol met de Revell acryl en H135 levert hetzelfde op als matte Humbrol met H135. Dus het recept bij deze decals van Fireball Modelsworks wordt dan: decal plakken op H35 gevernist oppervlak met Set en Sol, beschermlaag van één maal Revel Aqua Color gloss clear (hele oppervlak, niet allen de decals) en afwerken met H135.
Het kan zijn dat deze problemen met de decals niet optreden bij direkt airbrushen met H135. Ik heb nog een paar decals over en zal die vanavond met liefde afstaan aan een van de aanwezigen op de IPMS regio avond om zo'n test uit te voeren.
Inmiddels zitten er weer nieuwe decals op het model. Als de Sol goed droog is, ga ik mijn recept in praktijk brengen, ik hoop zonder nieuwe tegenvallers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Laatst bijgewerkt door robh op di 03 jul, 2012 15:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jul, 2012 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Altijd vervelend, die ruzie tussen enamel en acryl... Vaak gaat het goed, maar het kan je dag soms ook flink verpesten. Hopelijk gaat het met je nieuwe formule wel goed.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2012 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor je uitgebreide uitleg over het zelf ontwerpen van decals. Dat is toch wel wat meer werk dan ik had gehoopt, ik wil namelijk alleen wat registratie cijfers laten printen. Nu was ik al blij online het juiste font te hebben gevonden, maar blijkbaar komt er toch wat meer bij kijken.

Wat betreft je aangetaste decals, heb je ze van te voren bewerkt met microscale liquid decal film? Dit wordt vaak aangeraden als beschermlaag voor ALPS decals.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@ Sjaak: Als het alleen om registratie nummers gaat en je hebt het font al, dan is het helemaal geen probleem. Het enige wat je nodig hebt is een vector tekenprogramma. Dan type je de tekst, en selekteert hem en converteer je hem in krommen (bij CoralDraw: Convert to en curves. En de juiste kleur selekteren, voordat je dat doet. Als de tekst wit moet zijn, typen op een lichtblauw gekleurde achtergrond (rehcthoek).
Ik had geen microscale liquid decal film gebruikt (die tip kreeg ik gisteravond ook). Het alternatief (een laagje Revell Aqua Color glans vernis en dan enamel) werkt ook. Iemand gaat op wat overgebleven decals voor mij uittesten of het probleem ook optreedt als je met een airbrush direct H135 er op spuit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2012 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het is de beurt aan de laatste twee vleugels. Voordat de ondervleugel er op kon, heb ik eerst de lijntjes voor de kruisverspanning tussen onderkant romp en binnenste vleugelstijlen aangebracht. Later zijn ze veel moeilijker te bereiken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de lijm droog is, kunnen de eindjes er af. Daarna de bovenvleugel. Eerst lagen de binnenstijlen niet goed aan (verschil in V-stelling tussen de tweede vleugel en de bovenvleugel) maar met wat dikke secondenlijm blijft het wel zitten. De spabdraden zullen later de spanning nog beter verdelen (hebben ze echt wat te doen).

Afbeelding

Afbeelding

Het zit allemaal niet exact uitgelijnd, maar het resultaat is acceptabel, vind ik. Het geeft de goede indruk weer.
Hierna ga ik eerst de lucht pomp, voorste mitraiileur en uitlaten aanbrengen; daarna de vleugelverspanning. Met het onderstel wacht ik tot het laatst; dat is zo fragiel, dat het model daarna denk ik nauwelijks nog te hanteren is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2012 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je moet hier wel erg vooruit denken, hoe je het gaat aanpakken. Maar dat is je wel toevertrouwd :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement