@Sjaak
Ik heb voor het tekenen veel hulp gehad van Rob de Bie. Op zijn website
http://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm staan al wat handige aanwijzingen en links. Omdat hij dat ook gebruikt heb ik de tekening gemaakt in CoralDraw (ik heb CoralDraw 9 gebruikt). Het is misschien nuttig om een aantal tips die ik van Rob gehad heb, hier over te nemen (bewerkt uit een lange mail wisseling). Een willekeurig rijtje tips aan de hand van mijn setje decals voor de FK.10.
Dit is niet het uiteindelijke plaatje; met inachtneming van punt 7 hieronder is de layout wat aangepast.
1. Tekenwerk maken in een vector tekenprogramma.
2. Het is aan te bevelen om altijd alle tekst om te zetten naar curves. Tekst selecteren, Ctrl-Q of tweede item in het menu bij rechtermuisklik. Ter controle of er nog fonts in het tekenwerk zitten: File - Document Info
3. Soms staat tekst niet op een rechte lijn, maar volgt het een bepaalde vorm (bij mij zo bij ‘Phoenix Bradford’, dat stond op een ovaal). Die vormen moeten verwijderd worden, zodat ze niet per ongeluk geprint worden. Daarvoor moeten ze eerst losgemaakt worden van de tekst. Dat kan door ungroup en separate te gebruiken (in view - wireframe bekijken). Daarna kan je de ovaal selecteren en weglaten zonder dat de tekst ook verdwijnt.
4. De 'Lift here' lijntjes vervangen door geroteerde rechthoeken. *Nooit* lijnen gebruiken bij decaltekenwerk. Vooral als je witte ondergrond wilt maken voor een kleurendecal, kan dat tot problemen leiden. De rechthoek moet dezelfde hoogte krijgen als de huidige dikte van de lijn (in dit geval 0,176 mm). Dus een rechthoek van afgerond 2,5 x 0,2 mm maken, en dan 40-45 graden roteren.
5. Voor *alle* objecten de lijndikte op nul zetten. Zo zit er rondom de cirkels van het roundel witte randen, en de lijntjes bij 'lift here' hebben een rand. Bouw zo'n roundel op met vier cirkels van de juiste maat. Lijnen leveren uiteindelijk altijd problemen op.
6. Kleurendecals als een roundel zijn niet altijd eenvoudig: met een Alps zijn maar een beperkt aantal kleuren goed te printen (goed als in: zonder rastering). Om eenvoudig te starten met gekleurde Alps decals moet je pure CMYK kleuren gebruiken, zoals je al gedaan hebt. Het blauw is 100-100-0-0, en geprint geeft dat een vrijwel perfect roundel blue. Het 'rood' van het roundel is echter magenta gemaakt, 0-100-0-0. Maak daar 0-100-100-0 van maken, dan is rood.
7. Het ook handig om de roundels niet allemaal op één lijn te zetten. Als de printer een probleem heeft zijn ze allemaal op dezelfde manier verprutst. Als je ze een beetje verspreid heb je dat minder.
8. Elke custom printer heeft zijn eigen voorkeuren over het aanleveren van tekenwerk, dat moet je even overleggen. Het kan in lagen, in pages, of in losse files.
9. Vraag voor dit soort decals om een dubbele laag wit. Eén maal wit schijnt behoorlijk door, drie lagen is compleet dekkend. Voor zo'n oude kist is drie lagen waarschijnlijk te wit, en twee lagen het beste compromis.
Naast deze tips was het toch nog wel redelijk wat proberen om het tekenen zelf onder de knie te krijgen.
In heb de decals laten maken bij Fireball Modelworks in de USA. De CoralDraw file heb ik opgestuurd en “Joseph” van die club heeft maar één ding veranderd (“the only thing I want to change is the thickness of the two little lines on the "Lift Here" decal; they are just a little to thin to print properly, so I will add a small stroke to them to make them show up”). Verder heeft hij er voor gezorgd dat er “de juiste scheiding tussen de kleuren” komt. De prijs voor vier decals geprint op 1/3 “letter” afmeting sheet en wit dubbel geprint was 17 USD, inclusief verzendkosten. Ze waren twee weken na betaling via PayPal binnen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.