Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Met verbazing zit ik dit topic te lezen en te zien. Wat een leuk tijdverdrijf ben je mee bezig, knap hoor. Van vliegtuigen weet ik niet zo veel en van vierdekkers al helemaal niet, maar daarom wel leuk om te volgen.

:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Het is eigenlijk een soort archeologisch onderzoek, en meestal zie ik de dingen pas als het te laat is, dwz het model is al (bijna) af.

Dat klinkt bekend! Je denkt dat je helemaal voorbereid bent, goed volgens de bronnen aan het werk.. en dan kom je nog iets tegen waaruit blijkt dat je toch verkeerd bezig was. Been there done that :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Zo zag ik bij mijn Postjabger model pas afgelopen woensdag op een IPMS bijeenkomst, dat ik een van de navigatie lichten 5 mm verkeerd neergezet had. Zeer zorgvuldig voorbereid, de plaats gemerkt met een minuskuul gaatje. Is intussen gerepareerd, maar toch.
Gelukkig in het geval van de F.K.10 niet echt verkeerd, alleen een optie is vervallen. Ik heb overigens de indruk, dat een standaard Sharff ring niet op de smalle romp van de F.K.10 zal passen. Ik zal het morgen eens proberen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de Sharff ring van Aeroclub models (wat jammer toch dat die gestopt zijn) gepast op de romp van de F.K.10 om te kijken wat de wijziging voor de Phoenix Bradford zou betekenen.

Afbeelding

Afbeelding

De opening van de waarnemerscockpit moet dus aardig wat groter gemaakt worden en enig plamuurwerk om de ring met de romp te fairen is nodig. Dat klopt ook met de foto's. Niet onmogelijk, maar deze keer maar niet.
Wel de luchtpomp gescratcht.

Afbeelding

Rechtsboven de luchtpomp (een fijner modelletje dat bij de F.K.8 van 0,7 en 1,0 mm plastic rod, 0,25 mm strip voor de propeller en 0,25 mm metaaldraad voor de leiding en as), daaonder het PE bracket waar de pomp op moet komen en in het midden de sensor van de snelheidsmeter (ook weer 0,25 mm strip en 0,25 mm metaaldraad), die aan de linker bovenvleugel komt. De 10 Eurocent kennen jullie. Ik heb ook dik twintig gaatjes in de romp geboord op de plaatsen waar spandraden en stuurkabels moeten komen.
Verder is het schilderen en wachten tot het droog is, beetje schuren, schilderen en weer wachten. Niet de meest spannende fase.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2012 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Hoezo, priegelwerk?! Maar het zijn wel de kleine details die het geheel er levendig uit doen zien. :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2012 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Na twee jasjes verf kan nu de tweede vleugel van onderen er op. Het gebruik van het malletje maakte het goed uitrichten makkelijk. En als je dikke secondenlijm gebruikt, kan je het tenminste nog een beetje verschuiven. Ik merkte ook dat de vleugelstijlen niet helemaal op dezelfde hoogte in de romp zaten (er zit een "hefboom" van minstens een factor 10 tussen vleugelstijl en vleugeltip). De vijl er langs en het stond weer prima recht.

Afbeelding

Afbeelding

Toen de lijm goed droog was, heb ik de buitenste vleugelstijlen uitgericht (op het oog). Drupje dunne lijm en ze zaten muurvast.

Afbeelding

Het lijkt of de stijlen niet precies vertikaal staan, maar dat is perspectivische vertekening.

Afbeelding

Je kunt op deze foto ook zien dat de gaatjes voor de volgende vleugel al in de binnestijlen zitten. Ook dat ik die in de rechter binnenstijl eerst fout geboord heb.
Morgen gaat de romp in de glans (ik wil geen risico lopen dat de matte verf "oplost" in de vernis zoals met de FK.8 gebeurd is), en dan is het wachten op de decals uit de States.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2012 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De romp staat in de glans en ik heb de twee helften van de derde vleugel gemonteerd. Het was lastig om die ongeveer evenwijdig aan de vleugel daaronder te krijgen, de boel is zo flexibel als de pest. Maar het is ongeveer gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om te voorkomen dat de vleugelstijlen zich in allerlei bochten gaan wringen, ga ik de gaten in de ondervleugel waar ze doorheen moeten maar wat ruimen. Ook kan ik nu controleren of de spandraden die door de vleugel moeten makkelijk door de gaatjes gaan en eventueel corrigeren. Tenslotte nog de andere gaatjes voor de spandarden in de tweede en derde vleugel boren, en dan is het echt wachten op de decals.

Rob

PS Toen ik nog eens goed naar het model keek, vond ik de uitlijning van de derde vluegel beneden peil. Dus er af gesloopt, paspennetje er af gevijld en op het oog wel goed vastgelijmd. Zal best nog wel eens los gaan, maar alles beter dan dat schots en scheve gedoe.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2012 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Zo even terug kijkend vind ik het indrukwekkend hoeveel detail je in zo'n modelletje aan het stoppen bent. Het is een bijzonder onderwerp. Succes ermee! :D

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2012 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Terug van een paar weekjes Frankrijk (zonder modelbouw) een korte update om op tempo te komen. Bij de post vond ik de ALPS decals die ik door Fireball Modelworks had laten printen.

Afbeelding

Ze zien er goed uit, maar in het zonlicht is het blauw toch iets lichter dan op mijn PC scherm. Totale kosten voor de vier velletjes: 19 dollar inclusief porto, dus zo'n vier Euro per stuk; daarvoor hoef je het niet te laten. Natuurlijk moet je dan wel het tekenwerk zelf doen, en de file "ready to print" aanleveren.
De eerste voorzichtig op de romp geplakt, ruim in de SET en daarna gesopt met SOL, want ik vond ze toch wat stijf.

Afbeelding

Ik heb geen ervaring met ALPS decals; volgens Joseph op zijn Fireball Modelworks website kan je ze net zo behandelen als gewone decals. Ik hoop wel geen last van silvering te krijgen. Hoe kan je eigenlijk controleren of dat gaat ontreden voordat het te laat is? Tips zijn welkom.
Nu maar wachten tot die eerste goed droog is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2012 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk prijsje voor zo'n setje decals, ik zal eens kijken of mijn grafische kwaliteiten voldoende zijn om wat te ontwerpen.

Mijn enige ervaring met ALPS decals is met de MAV decals voor de Mustang en die gingen er redelijk probleemloos op. Ik heb alleen voor het verwerken een laagje liquid decal film aangebracht. Bij de Mustang in ieder geval geen silvering.
Mijn ervaring met silvering is dat je het pas goed ziet na het drogen, te laat dus.

Succes met de decals! Je FK.10 ziet er trouwens netjes uit, je hebt een echte voorliefde voor exotische moedellen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement