Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Op veel foto's van WW 1 vliegtuigen werd de staart op een steuntje (kruk of wat dan ook) gezet. De kist stond er dan net zo bij als in de vlucht. Er konden dan foto's gemaakt worden zoals de eerste foto bij dit verslag (vooraanzicht). Dus niks technisch, alleen maar "poseren".

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
"Vliegende Ladder" :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Frits Koolhoven heeft in die tijd zelfs nog een ontwerp gemaakt voor een 15 dekker. En hij was niet de enige; velen hebben doorgeborduurd op dit recept van compacte, zeer wendbare vliegtuigen. Ik herinner me nog een filmpje van zo'n creatie van iemand anders (die overigens bezweek op de grond voor de start, het vliegtuig bedoel ik, niet de bouwer). En de Sopwith en Fokker driedekkers hebben toch bewezen dat er iets in zat (tot de motoren sterk en de aerodynamica goed genoeg werden om je niks meer aan te trekken van de driedekker voordelen). Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplane_(aeronautics)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jun, 2012 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Aan weerszijden van de neus zat een vormeloze puist. Op foto's was te zien dat daar uitlaten hoorden te zitten. Die heb ik dus maar gemaakt, zodat ze tenminste ergens op lijken. Eerst geprobeerd met 1.0 x 0.4 mm aluminimum buis, die ik een paar weken geleden gekocht heb. Maar die vervormde verschrikkelijk onder het zagen of sm=nijden. Dus maar weer de oude manier opgepakt. In een stukje plastic staf van 1.0 mm diameter een gaatje geboord van 0.4 mm, daarna geruimd naar 0.6 mm. Dan aan weerszijden van de romp een 1.2 mm gat schuin naar voren geboord, zodat de uitlaatpijpjes er ruim in passen.

Afbeelding

Even opschuren en na het nodige schilderwerk zal het een beter resultaat geven dan de kit. Het één na laatste stukje interieur: de opslagruimte voor de magazijnen van de Lewis MG van de waarnemer, ingebouwd onder het MG platform. Scratch van 0.25 mm strip. De totale breedte is 6 mm.

Afbeelding

En het allerlaatste stukje interieur: de gas handle.

Afbeelding

Intussen heb ik ook de seat belts aangebracht, en nu kan het interieur in de romphelft gelijmd worden.

Afbeelding

De scherpte-diepte laat te wensen over. Deze is beter.

Afbeelding

Ik zie dat ik een stukje in de magazijnkast gemist heb met verven. Retouch.

Afbeelding

De klokjes het beproefde recept: zwart schilderen en er wat in krassen, zodat het op een wijzerplaat lijkt. Deze waren wel erg klein.

Afbeelding

Nu kan de romp dicht. Ondanks vele keren passen zal er toch nog wat klem (de waarnemerstoel). En corrigeren met secondenlijm is lastig, dus heb ik maar gekozen voor het wegplamuren van het (te) brede naadje.

Afbeelding

Afbeelding

De motoras zat niet de kit. Die heb ik gemaakt van 1.2 mm staf en een stukje buis. Het gaatje in het brandschot heb ik geboord voor het lijmen, want de as moet erin voor de samenbouw van de romphelften, anders krijg je hem er niet meer in.

Afbeelding

Het is wel wat vol in de cockpit.
De bovenvleugel ook in de juiste V-stelling gelijmd op een malletje gemaakt van het 1:72 geschaalde bovenaanzicht. V-stelling is 1 mm ter plaatse van de buitenste vleugelstijlen (opgemeten uit het vooraanzicht). De ondervleugel gaat net zo geassembleerd worden.

Afbeelding

Nu moet ik eens gaan uitvogelen hoe ik de vleugels aan de romp ga bouwen. Misschien toch eerst de tweede vleugel in een speciaal gebouwde mal aan de romp bouwen en dan de vleugel er boven in mijn tweedekker samenbouw mal? Dit lijkt me weer een constructie die pas stijf wordt, als ie helemaal af is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2012 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Even weinig voortgang. Ik ben nu bezig de witte decals te tekenen voor tenminste twee versies, zoals uit de foto's is af te leiden. Verschrikkelijk kleine lettertjes (plaatje volgt als het af is). Ik denk toch dat ik de decals maar laat printen door een "professional". Het matchen van decal kleur met de verf, wat nodig is als ik ze zelf print op de inktjet, lukt nooit echt goed, en draait meestal uit op een endeloze trial and error affaire. Verder moet ik de tweede en derde vleugel voorzien van pennetjes om ze op romp en stijlen te bevestigen. Kwestie van meten en nog eens meten en dan pas maken (ik heb al gezien dat de tweede vleugel te lang is).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2012 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het beloofde plaatje van de decals. Ze hebben intussen een nieuwe slag gehad om ze geschikt te maken voor een ALPS printer.

Afbeelding

Ik heb al een setje besteld in de US of A. Voor 14 dollar inclusief verzend kosten een viervoudig setje. Met dank aan Rob de Bie voor zijn instrukties.
Verder romp, onder- en bovenvleugel in de grondverf gezet. Zoals te verwachten bij een resin model zijn de naden enorm, ondanks een forse schuurbeurt voor het schilderen.

Afbeelding

Dat wordt dus lekker plamuren. Aan de onderkant waren toch ook nog aardig wat luchtbelletjes te zien. Niet groot maar wel duidelijk.

Afbeelding

Ook de bovenvleugel lijdt daar aan, maar in veel mindere mate. Verder alle vluegels opgemeten. Daaruit bleek dat de tweede vleugel van boven aan elke kant 1 mm korter was dan de drie andere. De plaats van de buitenste stijlen was wel goed. Beide vleugelhelften heb ik dus "verlengd" met een plakje 1 mm dik plastic, netjes in profiel geschuurd.
Daarna vleugel pennen aangebracht. 0.5 mm gaatje geboord en pennetjes van 0.4 mm messing draad er in gelijmd. Die in de tweede vleugel van boven mogen maar een halve mm uitsteken, want die moeten in de binnenste vleugelstijlen van 0.8 mm dik komen te zitten.

Afbeelding

Als de romp goed droog is ga ik de gaatjes in de vleugel wortels boren. De stijl komt later wel. Samenbouw volgorde wordt waarschijnlijk:
Tweede vleugel van onderen (lastig om de goede V-stelling in te stellen),
Ondervleugel,
Buitenstijlen,
Tweede vleugel van boven,
Bovenvleugel.
Ik ga de boven- en onder vlakken van de vleugels eerst schilderen, want naderhand is daar waarschijnlijk nauwelijks nog bij te komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jun, 2012 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de top decking op de romp gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gebruikelijk is het grootste gedeelte van het cockpit interieur niet meer te zien.

Afbeelding

Ook moet de overgang tussen decking en romp nog bijgewerkt worden. Dat ronde ding voorop is nodig om de motor in de juiste positie te krijgen. Op deze foto zijn ook de gaatjes voor de vleugelpennen te zien.
Op de foto's van de Armstrong Whitworth versie van de F.K.10 is te zien dat rechts op de romp tussen beide cockpits net zo'n lucht pomp om de tank onder druk te brengen zat als bij de F.K.8. Die zal ik dus weer moeten scratchen, hoewel ik voor het bracket de PE kan gebruiken, die ik voor de F.K.8 gekocht had maar te laat kwam om te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb intussen ook een aantal verschillen gevonden van de Royal Navy versie zoals gebouwd door Phoenix Bradford. De loop van de Vickers MG is onder een fairing gebouwd en de Lewis MG van de waarnemer zit op een Sharff ring en de waarnemerscockpit opening is rond. Ook wijst de motor uitlaat recht opzij in plaats van naar achteren. Het zal dus wel de RFC versie worden, want het is een beetje laat om die wijzigingen door te voeren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de top dekking pas geschuurd is, kunnen de motor en de cowling er op.

Afbeelding

Het lijkt of hij scheef zit, maar de spleet onderin is op foto's ook duidelijk asymmetrisch. Dat klopt ook met de maatschetsen in de kit en in Wesseling en Tapper.

Afbeelding

Toch van de zijkant gezien klopt het niet helemaal, want de uitsparing voor de spandraad moet ter hoogte van het bovenste streepje zitten (de spandraden zijn wel symmetrisch). Er af dus en opnieuw plakken. Ik had gelukkig weinig secondenlijm gebruikt.
Alvast een malletje gemaakt om de tweede vleugel van onderen goed (met de juiste V-stelling) te monteren.

Afbeelding

Op de pic ook de andere malletjes die ik heb gebruikt. Linksboven om de binneste stijlen de juiste helling t.o.v. de bovenkant van de romphelft te geven, daarnaast een 8 mm breed stukje om de afstand tussen de ninneste stijlen af te stellen en onder het vleugel malletje voor de V-stelling.
Verder staat alles nu in z'n eerste laagje khaki (Humbrol 155) en de onderkanten in Humbrol 71 met een drupje wit (natural linen). De tijd van het wachten breekt aan. Een nieuw projekt in parallel beginnen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Jammer dat je niks meer van het binnenste ziet, dat had je net zo mooi gemaakt. Maar ja, dat heb je met deze hobby.
Heb je ook wel eens, dat als je vrienden op bezoekt hebt die naar je modellen kijken, en je vertelt daarbij dat wat je niet kan zien ook volledig gedetailleerd is, ze je medelijdend aankijken? :lol:

Ik las over de verschillen tussen diverse versies van deze machine: Is het nou erg moeilijk om aan info over dit soort toestellen te komen? Is er online nog iets te vinden, of kun je beter een bepaald boek aanschaffen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jun, 2012 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Wat nog veel erger is: Soms als ik tegen mensen iets vertel over het bouwen van modellen, kijken ze me uberhaupt aan met iets zo van "Kan je je tijd niet aan iets nuttigs besteden".
Wat betreft het interieur, maar ook het nagaan van de geschiedenis van een vliegtuig en de manier waarop het ontworpen en gebouwd is, vind ik het grote "nut" van een bouwverslag op een forum of in een document, dat het daarin tenminste een beetje tastbaar wordt (en blijft).
Citaat:
Is het nou erg moeilijk om aan info over dit soort toestellen te komen? Is er online nog iets te vinden, of kun je beter een bepaald boek aanschaffen?

Ik gebruik internet veel vooral voor foto's. Verder heb ik, omdat ik me beperk tot vliegtuigen van Nederlandse ontwerpers een aardige bibliotheek van boeken over Fokker, Koolhoven, Pander, Spyker, Aviolande, de LVA, MLD, KLu, KNIL LA, etc. Voor deze Koolhoven heb ik inderdaad twee extra boeken gekocht:
J.M. Bruce, The aeroplanes of the Royal Flying Corps, Military Wing, ISBN 0 85177 854 2, Putnam Aeronautical Books, London, UK, 1992
O. Tapper, Armstrong Whitworth Aircraft since 1913, ISBN 0 370 10004 2, Putnam, London, 1973
Het tweede boek had ik al voor de F.K.8 gekocht, die ik een half jaartje geleden gebouwd heb. Daarvoor had ik een Specifiek boekje gekocht: J.M. Bruce, Windsock Datafile 64, Armstrong Whitworth FK.8, ISBN 0 948414 96 0, Albatros Productions Ltd., Berkhamstead, UK, 1997
De boeken vind ik via referenties in andere boeken of via internet. De Windsock Datafiles zijn een onmisbare bron voor WW I vliegtuigen, maar die zijn er niet voor alle typen. En veel zijn "out of print", maar dat geldt ook voor veel van mijn boeken. Tweedehands zijn die altijd duur, vaak duurder dan de kit waarvoor je ze koopt (de duurste is geweest een Fokker Bulletin jubileum uitgave uit 1929 voor 100 Euro).
Wat betreft de F.K.10: De verschillen tussen de versies heb ik uit de (spaarzame) foto's gehaald. Dat is een kunst op zich, en ik ben er niet erg goed in. Het is eigenlijk een soort archeologisch onderzoek, en meestal zie ik de dingen pas als het te laat is, dwz het model is al (bijna) af. Zo ook in dit geval, want eigenlijk vind ik de Phoenix Bradford versie qua decoratie aardiger dan de WA versie, maar ja, ik ga de boel niet slopen om die te bouwen.
By the way, ik heb de decals besteld, en de prijs valt eigenlijk best mee: 14 Euro (17 USD) voor 4 sets, porto inbegrepen. Ook de LHS heeft er belangstelling voor, maar dan geen ALPS versie, maar een zeefdruk. Laat ik aan hen over, voor een gratis kitje of zo is het ontwerp beschikbaar.
Lang verhaal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement