Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2012 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Huh, een vlietuig? Ja, omdat ik ook enkele vacu-vorms heb van heli's. Kan ik mooi even oefenen.

Een niet zo'n alledaagse verschijning, de Yakovlev Yak-17 (NATO "Feather"). Dit was een vroege Sovjet 'fighter, doorontwikkeld uit de Yak-15. Na testen van de Yak-15U, wilde Yakovlev het ontwerp grondig veranderen, nu met een neuswiel. Hierdoor moest het hoofdlandingsgestel aangepast worden (komt me bekend voor bij de aanpassing van de Fokker S-11 naar S-12). Hierdoor was het nodig om de brandstoftanks in de vleugels te verkleinen. Om toch voldoende brandstof mee te kunnen nemen, was de oplossing om brandstoftanks aan de vleugeltips aan te brengen. Verder werd de staart iets vergroot en werd op de meeste series op de cockpit een periscoop aangebracht. De produktie begon in 1948. Totaal werden er 717 Yak-15 en Yak-17 varianten gebouwd, waarvan de Yak-17UTI het meeste was gebouwd.

Operationeel was de Yak-17 ongeveer gelijk aan zijn voorganger. Het had een lage snelheid en vliegbereik en de motor (gebaseerd op de Duitse Junkers Jumo 004) was onbetrouwbaar en met een gecompliceerde startprocedure. De bediening was daarentegen eenvoudig. Daardoor was hij uitermate geschikt voor trainingsdoeleinden (de trainersversie was de Yak-17UTI "Magnet").

De Yak-17 werd voor het eerst geshowt op de 'Soviet Aviation Day'van 1949, op Tushino. Overgebleven Yak-17 kunnen bekeken worden bij Monino (Moskou) en in Praag (Aviation museum op het vliegveld van Kbely). Een Yak-17UTI staat nabij Krakau (Poolse Aviation museum) en in Bejing (Chinees Aviation museum).

Het model dat ik ooit eens gekocht heb - om ervaring op te doen met vacu-vorm - is de single-seater. Dus gewoon een Yak-17. Het kitje is gemaakt in Tsjechoslowakije, ik vermoed door Dubena Cesky Dub in de schaal 1:72.

robh heeft me enigszins over de streek getrokken met zijn FK Bantam. Hij doet dit zo duidelijk, dat ik de gok maar eens waag. Naast deze vacu-vorm, heb ik nog enkele modellen (Mil Mi-24A, Sikorsky CH-37 Mojave, Flettner Fl 265, Focke-Achgelis FA-223 Drache).

Leuke art (box-art was het niet, want het zat zo in een plastic zakje)
Afbeelding

Ik was al eens voorzichtig begonnen om veel onderdelen uit te knippen. Wellicht wat te dicht op het randje. Ik heb zoveel mogelijk er nog maar een zwarte rand omheen getekend. Veel onderdelen zullen gescratched moeten worden ben ik bang.
Afbeelding

Bouwbeschrijving is in het Tsjechisch (ik heb een Tsjechisch-Duits en een Tsjechisch-Nederlands woorden boek, maar denk wellicht ook iets te kunnen hebben aan google translator).
Afbeelding

De decals. Ik ben er nog niet uit welke versie ik ga bouwen. Ik heb de keus uit een Rus, een Tsjech of een Pool.
Afbeelding

Een Rus (lekker verweerd)
Afbeelding

Een Tsjech
Afbeelding

Een Pool
Afbeelding

Suggesties en tips zijn uiteraard welkom.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Leuk om die vac-form modellen voorbij te zien komen, leerzaam ook. En wie weet drempelverlagend genoeg om er zelf ook eens aan te beginnen...
Interessant toestel uit een interessante periode. Die Tsjechische versie van het karton-uit-het-zakje ziet er niet verkeerd uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Leuke kit, René, en redelijk gedetailleerd voor een vacuform. Ik heb bovendien zelden zo'n uitgebreide handleiding gezien voor zo'n kit. Wel lijkt het op de foto's dat de vleugels en vooral de staartvlakken tamelijk dik zijn; die zal je waarschijnlijk iets verder af moeten schuren om een beetje scherpe vleugelachterrand te krijgen. Ik zal je per PB een copietje toesturen van een vacuform hableiding van een van mijn vacuform kitjes, waar nog wat bruikbare tips in staan. Succes! :D

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zelf zo hier en daar ook al wat info opgescharreld, maar meer is beter. Alvast bedankt.

De handleiding ziet er inderdaad erg mooi uit, met duidelijke tekeningen van het model en gedetailleerd tekenwerk van enkele onderdelen. Waar ik wel tegen opzie is die kleine onderdelen uit het plastic. De basis is plastic van 1 á 2 mm. Er zijn onderdelen die maar een halve mm uitsteken. Wat moet je daarmee? Als je het hele onderdeel gaat schuren, hou je dus een onderdeeltje over van 0,5 mm. Is dat de bedoeling? Is het dan niet handiger om zoiets zelf te maken?

Mijn voorkeur gaat overigens naar de Pool. Zilver, met gele cijfers en het rode landteken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik weet dat je mijn raad niet zult appreciëren: uitschuren, al was het maar als oefening. Heel vaak valt het detail dusdanig tegen, dat je het toch zelf gaat maken. Maar bij dubbelgekromde delen, ook klein, loont het vaak de moeite om het origineel te gebruiken. Ik kan niet precies zien wat de kleine delen voorstellen; het onderstel zou ik in ieder geval scratch maken (in het algemeen alles wat makkelijk uit (ronde) strip te maken is).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dapper van je René, dat je je waagt aan deze vacuform. Het is op zich niet moeilijk, het vraagt alleen wat andere skills en wat meer geduld.
Skills kun je oefenen en geduld heb je al neem ik aan :wink: .
Voor wat betreft de kleine details zal het er wel op uitdraaien dat je deze uit de scrapbox gaat halen of zelf gaat maken.
Mijn ervaring is dat van een dergelijke kit alleen de romp- en vleugeldelen gebruikt worden.

Succes!
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 aug, 2009 19:48 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Eerbeek
Een vacuform kit zie je hier inderdaad niet snel voorbij komen..ik ga dit zeker volgen want ik wil nog eens de fokker G1 van Airmodel kopen en moet wel weten hoe je zo'n kit aanpakt. Die Yak is een mooi oefenkitje.
Succes ermee!

Jurr


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
tjopper bob schreef:
Bouwbeschrijving is in het Tsjechisch (ik heb een Tsjechisch-Duits en een Tsjechisch-Nederlands woorden boek, maar denk wellicht ook iets te kunnen hebben aan google translator).

Nou wil het dat ik morgen naar Nieuwegein kachel met twee Slowaakse passagiers. Hij is modelbouwert en met haar zou je hele andere dingen willen doen dan modelbouw. Nou heb ik geen flauw benul of Tsjechisch en Slowaaks op elkaar lijken maar aangezien die twee landen een tijdlang bij elkaar geplakt hebben gezeten lijkt het mij dat die twee er wel uit zouden moeten komen. Ik mag aannemen dat er wat meer Tsjechisch te lezen valt dan op de foto van de instructies te vinden is:
Afbeelding

Magoe....ga jij met hem vertalen....dan ga ik wel met haar aan de haal :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Nou wil het dat ik morgen naar Nieuwegein kachel met twee Slowaakse passagiers. Hij is modelbouwert en met haar zou je hele andere dingen willen doen dan modelbouw.


Peter, als ik je een suggestie mag doen, kom even buurten in vak L van de Eventhal, dan kunnen we even meegenieten 8)

Nou, tot morgen dan hè!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2012 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, we zijn weer terug van de ESM. Velen heb ik gesproken, maar ook enkelen niet, :( :( .

Op advies van Dave (the docter) moest ik op zoek gaan naar een Yak-23 als donor-kit, een goedkoop kitje waarvan ik het landingsgestel kon gebruiken en wellicht van de cockpit. Na wat zoeken, kwam Dave zelf al met het kitje aan, slecht €2,50, dus die kunnen we mooi 'slopen'. Ook vond ik nog een zelfde vacu-vorm kitje van de Yak-17. Zo op het oog lijkt deze iets strakker 'gezogen' (zeg je dat zo goed?). Als ik nu onderdelen verkl**t, heb ik een 2e kans.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement