Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 feb, 2012 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Gloster Meteor hoeft eigenlijk geen introductie meer; tijdens WO II de eerste operationele geallieerde straaljager, net als zijn luftwaffe tegenhanger uitgerust met 2 straalmotoren in de vleugel. Na de oorlog zetten de Nederlandse en Belgische luchtmacht hun eerste schreden op straaljagergebied met grote aantallen Meteors.

De Gloster Meteor Mk.8 was een verbeterde versie van de Mk.4 waar de Luchtstrijdkrachten (LSK) sinds 1948 mee vlogen. De Mk.8 had door zijn zwaardere motoren een hogere topsnelheid en door de constructie wijziging van de staart een hoger toegestane Mach snelheid en een betere stabiliteit in de langsrichting. Bij de vliegers vielen vooral het betere uitzicht door de nieuwe cockpitkap en de schietstoel op. Hierbij was de schietstoel bij de LSK vliegers wel de meest geliefde toevoeging vanwege het feit dat er de nodige dodelijke ongevallen met de Mk.4 waren te betreuren. De Mk.4 was niet uitgerust met een schietstoel en het bleek in de praktijk erg moeilijk hier zonder kleerscheuren uit te springen.

Ongelukken waren in die tijd aan de orde van de dag, deels door overmoedig gedrag van de vliegers, maar ook door een onvolledige navigatie uitrusting, gebrekkig onderhoud en onbegrip bij de hogere legerleiding die door krijgsgevangenschap 5 jaar razendsnelle ontwikkelingen in de luchtoorlog had gemist. Zo zijn 91 van de 270 door Nederland gebruikte Meteors (alle uitvoeringen) afgeschreven door ongevallen, ruim 1/3! De LSK was duidelijk een organisatie die problemen had met te snelle groei en de technische vooruitgang.(Leesvoer voor de liefhebber: "Het paard van Phaëthon" door Aart van Wijk, ISBN 90-73304-51-2)

De eerste Mk.8 toestellen kwamen gedurende 1951 beschikbaar voor de LSK, deze werden door Fokker gebouwd. Ook werden er 5 toestellen bij Armstrong Whitworth aangekocht. Eigenlijk raakte de Meteor in de vijftiger jaren al aan het einde van zijn latijn. In de Koreaanse oorlog die in deze tijd woedde waren de Meteors duidelijk niet opgewassen tegen de MIG 15. Door de rechte vleugel waren de prestaties niet meer op te voeren en de ontwikkelingen in de luchtvaart volgden elkaar in razend tempo op. In 1958 werden de Meteors bij de, inmiddels koninklijke, luchtmacht vervangen door de Hawker Hunter. De MLD vloog nog tot 1961 met de Meteor T.Mk.7 ten behoeve van de opleiding op de Hawker Seahawk.

Het model.

Dit is het model van MPM van de FR.Mk.9 (fotoverkenningsuitvoering) die ik voor € 15,- op de ESM op de kop heb getikt. De doos bevat de standaard uitvoering van de Mk.8 met een extra sprue voor de fotoverkenner neus.
Met behulp van Dutch Decal setje 72019 wordt hier de gecamoufleerde 9I*17 van 326 sqd. van gemaakt. Hier bestaat een duidelijke foto van, waar goed op te zien is dat dit toestel in deze beschildering is voorzien van de grote luchtinlaten en de latere cockpitkap zonder versteviging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit zou dan het uiteindelijke resultaat moeten worden:

Afbeelding
(Bron: "Alle paarden van Apollo", Aart van Wijk, uitgeverij Eques Nubium)

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op di 03 jul, 2012 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
mooie kit sjaak.
succes met de bouw :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 29 feb, 2008 18:32 pm
Berichten: 748
Woonplaats: Enschede
Gaaf een Meteor :D
Veel plezier/suc6 met de bouw!
Grtz
Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Mooi onderwerp om de boel weer mee op te pakken, Sjaak!
Listige puntjes van deze kit vond ik de passing van romp op de vleugel en de constructie van het landingsgestel.
Misschien had ik toch teveel lood in de romp gepropt :roll: .
Als de knik in de poten niet exact gelijk is, staat de hele kist als gevolg van de smalle spoorbreedte direct scheef.
Ook de stand van het neuswiel is erg bepalend voor de sit van het model.
Verder vind ik (maar daar wist jij al), de trailing edges van MPM altijd veel te dik. Dat geldt trouwens ook voor de wieldeuren.
Dit soort zaken doet m.i. afbreuk aan het verder prima gedetailleerde model.
Heb je al een passende schietstoel voor dit ding?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2012 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Paulus de Boskabouwer schreef:
Heb je al een passende schietstoel voor dit ding?
Effies uit interesse: bedoel je daarmee een stoel die past in de cockpit en onder de sun roof of bedoel je daarmee het juiste type?
Ik heb onlangs de Revell Mk.4 gekocht, die ook uit MPM's keuken voortkomt. Ik neem aan dat ik bij de bouw met dezelfde puntjes rekening moet houden.

Cheers, Peter.

Lekkere antieke plakkersset trouwens Sjaak. Ik dacht dat de gebroeders Dol zo rond deze tijd met een Meteor sheet op de proppen zouden komen. Wellicht Hoboken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Plasticprutser Peter schreef:
Effies uit interesse: bedoel je daarmee een stoel die past in de cockpit en onder de sun roof of bedoel je daarmee het juiste type?
Ik heb onlangs de Revell Mk.4 gekocht, die ook uit MPM's keuken voortkomt. Ik neem aan dat ik bij de bouw met dezelfde puntjes rekening moet houden.


Nou, Peter, ik bedoelde een alternatief voor de meegeleverde stoel. Volgens mij was de Mk.8 uitgerust met de Martin Baker Mk.2. en ook nog een aantal met ge-upgrade Mk.1 schietstoelen.
Voor de Mk.2 zijn wel wat aftermarketexemplaren verkrijgbaar van Aeroclub of PJ Models.
Je opmerking over de Revellkit klopt. Deze is uit dezelfde stal als de MPM/SpecialHobby/Xtrakit/Airfix-varianten.
Kijk effe bij De Dolbrothers, Niels heeft die Meteorsudoku ergens uitgekauwd staan.

Gr.Paul


(Hoboken 10 maart, hou je 'm vrij Sjaak? :brouw:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tja, de trailing edges van MPM/Special hobby zijn inderdaad altijd aan de dikke kant. Bij de vleugels heb ik er bewust niets aan gedaan omdat ik problemen voorzag bij de maatvoering van de uitlaatpijpen. Bij de hoogteroeren heb ik wel wat geprobeerd, maar MPM heeft dat niet gemakkelijk gemaakt omdat beide helften helemaal massief zijn. Het resultaat was dan ook niet geweldig :mrgreen: .

Trailing edge van de vleugel;

Afbeelding

De schietstoel heb ik vervangen door een Aeroclub exemplaar. Op zich is de stoel van MPM niet zo heel erg verkeerd, maar ze hebben ervoor gekozen de stoel zonder parachute en survivalpack te maken en dat staat in mijn ogen wat vreemd. Op de Aeroclub stoel moet ik nog wel even een ejection handle maken.

Afbeelding


Geïnspireerd door onderstaande foto heb ik de cockpit in tweeën gezaagd en besloten er een startwagen bij te zetten. Komen die accessoires ook nog eens van pas....

Afbeelding
(Bron: "Alle paarden van Apollo", Aart van Wijk, uitgeverij Eques Nubium)

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuwe ontwikkeling bij MPM, de kit is zowaar voorzien van 2 paspennetjes in de romphelft.

Afbeelding

Net als Paul was ik bang wat te weinig lood aan te brengen, ik heb nu dus een een model dat ook qua gewicht redelijk op schaal is :lol: . Ik had als kantelpunt de plaats waar het landingsgestel gemonteerd zit. De wielen staan echter wat naar achter, waarschijnlijk had ik dus wat minder lood kunnen gebruiken.

Afbeelding

Verder de gebruikelijke plamuursessie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de schietstoel en canopy monteren, een en ander rescriben, de bellytank eronder, een grondige wasbeurt en dan is het alweer tijd voor de spuitcabine.

@PPP; Ik ga gewoon de antieke DD plakkers gebruiken, meestal krijg ik ze wel getemd. Bovendien heb ik een hele verzameling van die oude zooi en ik vind het zonde alles weg te gooien. (Ik voldoe aan het beeld dat buitenlanders van ons Hollanders hebben :mrgreen: )

@Paul; Hoboken staat genoteerd op de kalender! Daar heb ik nu tenslotte ook weer tijd voor. Gaan we dit jaar de Vlaamse friettent wel vinden? :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Te veel lood kan nooit kwaad, zolang het maar in de snufferd en uit het zicht geplaatst kan worden. Luuks oude decalbehang heb ik hier ook nog liggen en ik ben er ook niet bang voor, want met 'we hebben weer lol met Set en met Sol' zijn ze meestal wel in de juiste vorm te stampen.

Is trouwens niet elk kot in de omgeving van Antwerpen waar ze frieten bakken een vlaamse friettent? Zo'n kot heb je denk ik sneller gevonden dan een bank in de buurt van Don Bosco.....weet ik uit ervaring van mijn reisgenoot vorig jaar. :D

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het altijd wel wat hebben, die modellen gevuld met lood. Dan heb je tenminste ook iets in je handen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2012 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
tsjopper bob schreef:
Ik vind het altijd wel wat hebben, die modellen gevuld met lood. Dan heb je tenminste ook iets in je handen.
Nu hebben ze al grote problemen met implantaten van het merk Pip en ga jij voorstellen dat ze er lood in moeten stoppen? :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement