Ik had gezegd dat ik met een Italeri kit bezig was, en dat was ook zo, en dat zou de Regiane Re.2002 zijn in 1/48. Maar nadat ik op Modelingmadness een review had gezien waarin te lezen was dat de cowling met geen mogelijkheid netjes te monteren was, het bommenrek in onder de romp krom was, de luchthapper op de neus krom was, en het stoeltje 'was not even close to the original', en in feite kwam het er op neer dat deze kit zonde van de centen was... Omdat ik na de Bf109 steeds als ik een nieuwe kit vast pakte een 'durf ik niet aan' gevoel kreeg, en deze kit albsoluut niet zou helpen heb ik de Regiane maar weg gegooid, en heb ik maar even snel iets anders in elkaar geplakt:
...euhh... hoort dit?
:weirdo:
Kennelijk wel, want:
Dus, mag ik u presenteren:
Blohm & Voss BV P.194De Blohm & Voss P.194 was een ontwerp wat 2 verschillende krachtbronnen gebruikte. Het toestel was ontorpen als een grondaanvalstoestel en had een a-symmetrische layout.
De P.194 was samen met de P.192, P.193, en P.196 één van de 4 ontwerpen die Blohm & Voss had ingediend n.a.v. een verzoek van de RLM in Ferbruari 1944 om de kwetsbare Ju 87 te vervangen.
Het toestel deelde z'n layout met de BV 141 in het feit dat de bemanning en de bewapening in een nacelle zat, apart van de romp met de motor en de hoogte- en richtingsroeren, welke door de vleugel met elkaar verbonden waren. Het grootste verschil tussen de BV 141 en de P.194 was het feit dat de P.194 onder de cockpit 'pod' een Jumo 004 turbojet was gemonteerd.
De offensieve bewapening zou in de neus van de cockpit pod geplaatst worden en het toestel zou een bommenlast van 500 kg mee kunnen nemen in een bommenruim in de romp.
Alle 4 de ontwerpen van Blohm & Voss waren door het RLM afgewezen, welke de Me 262 verkoos voor de rol van tactische bommenwerper (de sukkels...
).
Klein overzichtje van diverse varianten:
BV P.194.01-02 - One of the MK103 30 mm cannon could be replaced by a MK412 55mm cannon
- Engine mounted slightly below cockpit and fed by flattened air intake
Lengte: 12,1m
Spanwijdte: 15,30m
BV P.194.01-02 w/ 1 SB800RS "Kurt"
BV P.194.02-01 - Example described in main entry (dit is de variant die Revell uitgeeft, alleen klopt de staart niet...)
Lengte: 11.8 m
Spanwijdte: 15,30m
BV P.194.02 w/ 1 BT1400
BV P.194.03-01- Engine mounted directly behind cockpit and fed by air intakes on fuselage sides
- Stepped tail unit
- Redesigned cockpit nose
Lengte: 11.94 m
Spanwijdte: 14.3 m
BV P.194-03 w/ 2 900 liter drop tanks
BV P.194.00-101 - Two man version, pilot and observer/radio operator sat back-to-back
- Engine as in P.194.01-02
- Stepped tail unit
Lengte: 12.75 m
Spanwijdte: 16 m
BV P.194.00-101 2/ 1 L.10/LT.1 "Friedensengel"
En om nog maar een beetje te rekken een overzicht van de voor- en nadelen van diverse soorten toestellen t.o.v. het a-symmetrische ontwerp.
Fighterx Insufficient visibility
x Insufficient weapons concentration
x Very difficult to carry meaningful bomb loads
x Insufficient low level speed
x Insufficient climb speed
v Cheap to build and maintain
Heavy Fighter (Destroyer)v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load
x Not quite enough speed at low level
v Good climb speed
x Expensive to build and maintain
Heavy Fighter (Dornier 335) x Insufficient visibility
x Insufficient weapons concentration
x Very difficult to load with bombs
v Good low level speed
v Good climbing speed
x Expensive to build and maintain
x No air-cooled motors
x Crankshaft extensions
Enlarged Me 262 v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load and easily accessible bomb mounts
x Vulnerable at take-off
v Good low level speed
x Insufficient climbing speed
x Short operational range
v Cheap to build and maintain
BV P.194v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load and easily accessible bomb bay
v Good low level speed
v Good climbing speed
v Cheap to build and maintain
Zo, ik denk dat dit wel even voldoende is zo.
Eens kijken wat er in het doosje zit?
Sproetjes:
Boekje en decals:
En met en paar minuten hadden we al een paar subassemblages in elkaar zitten:
Bommenruimpje:
Nog best gedetailleerd, moet ik zeggen
En deze wilde ik in het ruim hangen:
ze moeten nog gespoten worden, maar dit zijn AB250's, de voorloper van de moderne clusterbom.
Klokkenplank:
Plankie is RLM 66 grey gespoten, en de klokjes heb ik met een druppie zoewart aangestipt. Gewoon omdat het kan.
Kantoor:
Ik heb de 'gashendels' bewust een andere kleur gegeven, niet dat je er wat van ziet als de boel dicht is, maar gewoon voor het idee. Geel zou moeten zijn voor de BMW 801, en de rode voor de Jumo. Niet dat we er echt mee gaan vliegen ofzo, maar dit leek me wel logisch, omdat je met de gashendel van de 801 wel redelijk kon rossen, maar als je dat met de Jumo deed ging 'ie dat niet leuk vinden nie.
Stoeltje:
Niet retestrak, maar voor een stoeltje van 3x4x4mm is het goed genoeg, zeker als de wash er overheen is gegaan.
Rechterhelft cockpit 'pod':
Ook mooi RLM 66.
Dryfitje:
De cockpit, klaar om in de romp gezet te worden:
Zo gezegd, zo gedaan:
En een paar uurtjes na de start hadden we de boel al bijna helemaal in elkaar zitten, de motor en prop zijn nog wel dryfits, gewoon om te kijken hoe dat smoelt:
De kit komt uit '97, en valt goed in elkaar. Er is een klein beetje vul en schuurwerk nodig, maar niets buitengewoons.
Ik zit er nog aan te denken om de kit iets aan te passen zodat 'ie lijkt op één van de varianten die een stuk naar boven te vinden zijn, maar daar moet ik nog even over nadenken.
Tot zover.
Danny