Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 11:18 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik had gezegd dat ik met een Italeri kit bezig was, en dat was ook zo, en dat zou de Regiane Re.2002 zijn in 1/48. Maar nadat ik op Modelingmadness een review had gezien waarin te lezen was dat de cowling met geen mogelijkheid netjes te monteren was, het bommenrek in onder de romp krom was, de luchthapper op de neus krom was, en het stoeltje 'was not even close to the original', en in feite kwam het er op neer dat deze kit zonde van de centen was... Omdat ik na de Bf109 steeds als ik een nieuwe kit vast pakte een 'durf ik niet aan' gevoel kreeg, en deze kit albsoluut niet zou helpen heb ik de Regiane maar weg gegooid, en heb ik maar even snel iets anders in elkaar geplakt:
Afbeelding
...euhh... hoort dit? :shock: :weirdo:
Kennelijk wel, want:
Afbeelding

Dus, mag ik u presenteren:
Blohm & Voss BV P.194

De Blohm & Voss P.194 was een ontwerp wat 2 verschillende krachtbronnen gebruikte. Het toestel was ontorpen als een grondaanvalstoestel en had een a-symmetrische layout.

De P.194 was samen met de P.192, P.193, en P.196 één van de 4 ontwerpen die Blohm & Voss had ingediend n.a.v. een verzoek van de RLM in Ferbruari 1944 om de kwetsbare Ju 87 te vervangen.

Het toestel deelde z'n layout met de BV 141 in het feit dat de bemanning en de bewapening in een nacelle zat, apart van de romp met de motor en de hoogte- en richtingsroeren, welke door de vleugel met elkaar verbonden waren. Het grootste verschil tussen de BV 141 en de P.194 was het feit dat de P.194 onder de cockpit 'pod' een Jumo 004 turbojet was gemonteerd.
De offensieve bewapening zou in de neus van de cockpit pod geplaatst worden en het toestel zou een bommenlast van 500 kg mee kunnen nemen in een bommenruim in de romp.

Alle 4 de ontwerpen van Blohm & Voss waren door het RLM afgewezen, welke de Me 262 verkoos voor de rol van tactische bommenwerper (de sukkels... :roll: ).

Klein overzichtje van diverse varianten:
BV P.194.01-02
- One of the MK103 30 mm cannon could be replaced by a MK412 55mm cannon
- Engine mounted slightly below cockpit and fed by flattened air intake
Lengte: 12,1m
Spanwijdte: 15,30m
Afbeelding
BV P.194.01-02 w/ 1 SB800RS "Kurt"

BV P.194.02-01
- Example described in main entry (dit is de variant die Revell uitgeeft, alleen klopt de staart niet...)
Lengte: 11.8 m
Spanwijdte: 15,30m
Afbeelding
BV P.194.02 w/ 1 BT1400

BV P.194.03-01
- Engine mounted directly behind cockpit and fed by air intakes on fuselage sides
- Stepped tail unit
- Redesigned cockpit nose
Lengte: 11.94 m
Spanwijdte: 14.3 m
Afbeelding
BV P.194-03 w/ 2 900 liter drop tanks

BV P.194.00-101
- Two man version, pilot and observer/radio operator sat back-to-back
- Engine as in P.194.01-02
- Stepped tail unit
Lengte: 12.75 m
Spanwijdte: 16 m
Afbeelding
BV P.194.00-101 2/ 1 L.10/LT.1 "Friedensengel"

En om nog maar een beetje te rekken een overzicht van de voor- en nadelen van diverse soorten toestellen t.o.v. het a-symmetrische ontwerp.

Fighter

Afbeelding

x Insufficient visibility
x Insufficient weapons concentration
x Very difficult to carry meaningful bomb loads
x Insufficient low level speed
x Insufficient climb speed
v Cheap to build and maintain

Heavy Fighter (Destroyer)

Afbeelding

v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load
x Not quite enough speed at low level
v Good climb speed
x Expensive to build and maintain

Heavy Fighter (Dornier 335)

Afbeelding

x Insufficient visibility
x Insufficient weapons concentration
x Very difficult to load with bombs
v Good low level speed
v Good climbing speed
x Expensive to build and maintain
x No air-cooled motors
x Crankshaft extensions

Enlarged Me 262

Afbeelding

v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load and easily accessible bomb mounts
x Vulnerable at take-off
v Good low level speed
x Insufficient climbing speed
x Short operational range
v Cheap to build and maintain

BV P.194

Afbeelding

v Good visibility
v Good weapons concentration
v Good bomb load and easily accessible bomb bay
v Good low level speed
v Good climbing speed
v Cheap to build and maintain

Zo, ik denk dat dit wel even voldoende is zo. :mrgreen:
Eens kijken wat er in het doosje zit?

Sproetjes:
Afbeelding

Boekje en decals:
Afbeelding

En met en paar minuten hadden we al een paar subassemblages in elkaar zitten:
Afbeelding

Bommenruimpje:
Afbeelding
Nog best gedetailleerd, moet ik zeggen

En deze wilde ik in het ruim hangen:
Afbeelding
ze moeten nog gespoten worden, maar dit zijn AB250's, de voorloper van de moderne clusterbom.

Klokkenplank:
Afbeelding
Plankie is RLM 66 grey gespoten, en de klokjes heb ik met een druppie zoewart aangestipt. Gewoon omdat het kan. 8-)

Kantoor:
Afbeelding
Ik heb de 'gashendels' bewust een andere kleur gegeven, niet dat je er wat van ziet als de boel dicht is, maar gewoon voor het idee. Geel zou moeten zijn voor de BMW 801, en de rode voor de Jumo. Niet dat we er echt mee gaan vliegen ofzo, maar dit leek me wel logisch, omdat je met de gashendel van de 801 wel redelijk kon rossen, maar als je dat met de Jumo deed ging 'ie dat niet leuk vinden nie.

Stoeltje:
Afbeelding
Niet retestrak, maar voor een stoeltje van 3x4x4mm is het goed genoeg, zeker als de wash er overheen is gegaan.

Rechterhelft cockpit 'pod':
Afbeelding
Ook mooi RLM 66.

Dryfitje:
Afbeelding
Afbeelding

De cockpit, klaar om in de romp gezet te worden:
Afbeelding

Zo gezegd, zo gedaan:
Afbeelding

En een paar uurtjes na de start hadden we de boel al bijna helemaal in elkaar zitten, de motor en prop zijn nog wel dryfits, gewoon om te kijken hoe dat smoelt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kit komt uit '97, en valt goed in elkaar. Er is een klein beetje vul en schuurwerk nodig, maar niets buitengewoons.
Ik zit er nog aan te denken om de kit iets aan te passen zodat 'ie lijkt op één van de varianten die een stuk naar boven te vinden zijn, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Apart model, leuk ding en eyecatcher voor achter het glas, straks.
Je gaat wel snel zeg! :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 15:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
't Is zeker een apart dingetje, en daarom inderdaad een eyecatcher als 'ie in de vitrine staat. :mrgreen:
En snel, ach, wat je op de eerste bouwfoto ziet staan is letterlijk een paar minuten nadat de dos open ging, en met slechts 55 onderdelen ben je al gouw een end. :lol:
Als deze af is volgt er een redelijk bekend toestel in een ongebruikelijke uitvoering, dus dat gaat ook nog leuk worden. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 19:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ieeuww. Wat een lillek ding. Maar snel afronden en dan 1 juni een ruskie kloppert bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 21:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Komt goed René, het is dat ik volgende week weg ben, maar volgens mij moet ik deze op tijd af kunnen krijgen.
En van boven ziet het ding er helemaal vreemd uit... :shock:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
PB'tje gezien, Juggernaut?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 22:00 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
pb gezien, maar moet er even hard over nadenken.
Ik laat het nog weten, al moet ik er wel bij zeggen dat ik vanaf morgen een week weg ben. Ik neem de laptop mee, maar ik kan niet garanderen dat ik daar wifi heb...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2012 0:02 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zo, we zijn weer wat verder gekomen. het motortje is af en de kiertjes op de romp zijn gladgeschuurd.

Het 'kale' blok:
Afbeelding
Ik heb het blok simpel gehouden door me te beperken tot 3 kleuren als basiskleur en verwering.
Het blok is gespoten in XF-1 (Flat Black), de crankcase in X-1 (Black, deze glimt wat meer). Toen dat droog was heeft de motor een drybrush gekregen met XF-16 (Flat Aluminum).

Afbeelding
De spinner moet nog gespoten worden, maar dat mag in 2 kleuren, en dat komt nog.
De prop heeft zoals gewoonlijk een jas RLM 70 Zwartgroen gekregen, en de koelfan, net als de crankcase, X-1 om ervoor te zorgen dat deze iets meer glimt dan de motor. Dan valt 'ie wat meer op en dat zwarte gat. :)

Afbeelding
Het onderdeel onder het blok verbind de motor met de romp, en de uitlaat details zijn er ook in terug te vinden.
Afbeelding
Ik moet nog even kijken welke kleur de uitlaten worden, normaal zou dat XF-64 (Red Brown) zijn, waarna de boel met een weathering setje aangepakt wordt. Aangezien ik aan de achterkant niet echt veel ruimte heb ben ik bang dat ik er niet goed bij kan komen met de 'applicator'. nu zit ik er dus aan te denken om de uitlaatpijpjes in Gunze's Steel te spuiten. Dit is net even wat donkerder dan Gun Metal en zou in mijn ogen goed moeten kunnen.

Hoe dat gaat worden komt later weer aan de orde, nu laat ik eerst de romp zien na de plamuur en schuurbeurt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De naad die van de cockpit tot de kont van de pod loopt is alleen nog te zien vanwege wat verfrestjes. Deze naad is ook goed gladgeschuurd.
Afbeelding
Afbeelding
Voor de naad onder de neus geldt hetzelfde, wel te zien nog, niet te voelen. Maar ik ga daar nog een dun laagje zwart overheen sproeien om het te controleren. Eén ding is mij wel duidelijk. Geen enkele foto laat goed zien hoe vaag het apparaat wel niet is, om het echt tot je door te laten dringen moet je hem echt in handen hebben. :weirdo:

Wel, dat was het voor nu. Ik ben vanaf morgen een weekje naar Duitsland, dus zal er komende week geen vordering te zien zijn van mijn kant. Ik ben volgende week vrijdag in de middag weer terug en dan gaan we weer verder waar we gebleven waren.

@ Nem, ik neem m'n laptop mee naar Duitsland, en als ik daar wifi heb zal ik daar reageren op jouw pb, anders zal dat niet eerder zijn dan volgende week vrijdag.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2012 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk dat C.S.I. aan de hand van je propellor kan achterhalen dat dit model van jou is. Staat een flinke vingerprint op.

Enjoy in Germany.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2012 0:14 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Goed gezien, als ik ooit word opgepakt, en ze vragen of ik dat lelijke ding heb gemaakt kan ik altijd zeggen 'm'n vingerafdruk zit er toch op?
Ik zal daar nog even een laagje RLM 70 overheen wapperen als ik weer terug ben.

Bedankt voor de heads-up, enne, gaat zeker wel lukken! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement