Na toch drie kits die niet het resultaat hebben opgeleverd van wat ik er van mocht verwachten zie ik deze kit als een nieuwe start. Ik ga toch het een en ander aanpassen aan de manier waarop ik bouw. Dus minder gehaast, meer aandacht aan het plamuur werk en wat zuiniger met het schuurpapier. Terecht of onterecht heb ik op een aantal van mijn vorige modellen toch flink wat kritiek ontvangen en dus is het voor mij tijd voor 'revanche'. Ja en daarmee leg ik de lat meteen lekker hoog want nu zal ik zeker wat meer moeten laten zien. En dus is alle OPBOUWENDE kritiek welkom.
Een Mig-21 een toestel dat ik in mijn jeugd echt een afschuwelijk lelijk ding heb gevonden. Maar smaken lijken in de loop der jaren te veranderen en ik kan de Mig-21 opeens waarderen. Deze keer niet in mijn favoriete schaal 1/32 maar met 1/48 een stuk kleiner. Dat heeft veel te maken met de beschikbare werkruimte, de bouw moet gewoon in de huiskamer plaatsvinden en het scheelt nogal een flink stuk of je 1/32 of 1/48 moet spuiten. Ik heb gekozen voor de Eduard kit omdat dit voor de Mig-21 in deze schaal op papier de beste kit lijkt. Verder lees ik flink wat positieve reviews over deze kit en zie ik mooie resultaten verschijnen. Een erg complete kit met allerlei extra spullen maar dat mag je ook wel verwachten van Eduard. Dus een doos vol plastic en metaal en een werkelijk prachtige bouwbeschrijving. Alleen al voor dat mooie boekwerk zou je deze kit aan kunnen schaffen. Ook vellen vol decals etc etc... kortom een doos vol uitdagingen.
Bij deze bouw wil ik mijzelf echt dwingen om het bouwtempo aanzienlijk te verlagen, sterker ik mag van mijzelf niet meer dan maximaal één pagina (bouwtekening) per dag verwerken. Dus easy going om vooral aan mijzelf te bewijzen dat ik beter kan dan wat ik de laatste periode heb gedaan. Ik zal kritisch blijven.
En dan bouw je heel rustig en dan nog... een bloedbad, uitgeschoten met een vers mesje dus die ging als het spreekwoordelijke mes door de boter. En dan altijd weer die zoektocht naar een pakje pleisters terwijl je lekker loopt te druppelen. En dat terwijl Peter van de Poot in het programma creatief met kurk zo goed heeft geleerd: altijd van je af snijden!
Hoe die Russen ooit aan die opvallende cockpit kleur zijn gekomen is mij nog steeds een raadsel waarom dat vreemde emerald kleurtje? Opvallend is het wel en eens een keer iets anders dan dat grijs of groen. Volgens mij gebruikt men deze kleur tot op de dag van vandaag nog steeds voor alle cockpits. Een kleur die je niet standaard in de winkel kan kopen. Alhoewel je kan zeker wel een potje op kleur kopen maar bij deze kit zitten gekleurde PE-delen en dus moet je een kleur zien te vinden die een match geeft met de PE-kleur. Het was echter een hele korte zoektocht op het internet die nodig was om bij een recept voor de juiste kleur te komen. Potjes HobbyColor die in een mix van 50-50 gebruikt moeten worden.
De kleur komt echt heel dicht in de buurt van de benodigde kleur. Het kan allemaal misschien nog een klein puntje gecorrigeerd worden maar het kleurverschil is dermate klein dat ik er helemaal tevreden mee ben. Deze kleur zal dus gebruikt worden voor de cockpit, de wielkasten kunnen grijs of groen gespoten worden. Voor deze kit maak ik de keuze voor groene wielkasten omdat dit voor mijn gevoel meer bij een Mig-21 past.
De pit al voor een groot deel in elkaar gelijmd en in een van de romp delen gelijmd. En dan kan je natuurlijk altijd weer de discussie voeren of je de pit eerst geheel af moet maken en dan pas ind e romp moet verlijmen. Maar nadat ik de onderdelen bestudeerd heb lijkt mij dit de beste manier van werken.
Tijd om de boel op kleur te brengen. En ik moet zeggen dat de verf mij bevalt, voorheen alles met Vallejo gedaan maar vooralsnog voelt deze verf prettiger aan. Nu heb ik bij Vallejo wel ervaren dat de kwaliteit, substantie etc van de verschillende verven onderling sterk kunnen verschillen afhankelijk van de kleur. Hoe dat bij deze potjes HobbyColor uit gaat pakken weet ik nog niet maar vooralsnog ben ik tevreden over de verf en heb ik het gevoel dat ik in de toekomst geen Vallejo meer ga gebruiken maar overstap op deze blikken verf.
De kleur van de bovenstaande foto is niet geheel zoals deze in werkelijkheid is. De foto's heb ik even snel met de iPhone gemaakt en de kleurbalans is niet optimaal. Maar in real life is dit helemaal de Russische cockpit kleur. Je kan in ieder geval zien dat het een goede match met de PE-delen geeft.
Tot slot een aardige anekdoten: Ik heb een keer een F-16 vlieger gesproken die enthousiast vertelde dat hij tijdens een oefening een keer minuten lang aan de staart van een Mig-21 hing terwijl de vlieger van deze Poolse kist niet door had waar die F-16 rond vloog. De F-16 vlieger zat precies in de 'dode hoek' van de Mig-21. Niet verwonderlijk als je naar de lijnen van de Mig kijkt. Een bubble canopy zou 'm goed doen