Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 1:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Na toch drie kits die niet het resultaat hebben opgeleverd van wat ik er van mocht verwachten zie ik deze kit als een nieuwe start. Ik ga toch het een en ander aanpassen aan de manier waarop ik bouw. Dus minder gehaast, meer aandacht aan het plamuur werk en wat zuiniger met het schuurpapier. Terecht of onterecht heb ik op een aantal van mijn vorige modellen toch flink wat kritiek ontvangen en dus is het voor mij tijd voor 'revanche'. Ja en daarmee leg ik de lat meteen lekker hoog want nu zal ik zeker wat meer moeten laten zien. En dus is alle OPBOUWENDE kritiek welkom.

Een Mig-21 een toestel dat ik in mijn jeugd echt een afschuwelijk lelijk ding heb gevonden. Maar smaken lijken in de loop der jaren te veranderen en ik kan de Mig-21 opeens waarderen. Deze keer niet in mijn favoriete schaal 1/32 maar met 1/48 een stuk kleiner. Dat heeft veel te maken met de beschikbare werkruimte, de bouw moet gewoon in de huiskamer plaatsvinden en het scheelt nogal een flink stuk of je 1/32 of 1/48 moet spuiten. Ik heb gekozen voor de Eduard kit omdat dit voor de Mig-21 in deze schaal op papier de beste kit lijkt. Verder lees ik flink wat positieve reviews over deze kit en zie ik mooie resultaten verschijnen. Een erg complete kit met allerlei extra spullen maar dat mag je ook wel verwachten van Eduard. Dus een doos vol plastic en metaal en een werkelijk prachtige bouwbeschrijving. Alleen al voor dat mooie boekwerk zou je deze kit aan kunnen schaffen. Ook vellen vol decals etc etc... kortom een doos vol uitdagingen.

Afbeelding

Bij deze bouw wil ik mijzelf echt dwingen om het bouwtempo aanzienlijk te verlagen, sterker ik mag van mijzelf niet meer dan maximaal één pagina (bouwtekening) per dag verwerken. Dus easy going om vooral aan mijzelf te bewijzen dat ik beter kan dan wat ik de laatste periode heb gedaan. Ik zal kritisch blijven.

Afbeelding

En dan bouw je heel rustig en dan nog... een bloedbad, uitgeschoten met een vers mesje dus die ging als het spreekwoordelijke mes door de boter. En dan altijd weer die zoektocht naar een pakje pleisters terwijl je lekker loopt te druppelen. En dat terwijl Peter van de Poot in het programma creatief met kurk zo goed heeft geleerd: altijd van je af snijden!

Afbeelding

Hoe die Russen ooit aan die opvallende cockpit kleur zijn gekomen is mij nog steeds een raadsel waarom dat vreemde emerald kleurtje? Opvallend is het wel en eens een keer iets anders dan dat grijs of groen. Volgens mij gebruikt men deze kleur tot op de dag van vandaag nog steeds voor alle cockpits. Een kleur die je niet standaard in de winkel kan kopen. Alhoewel je kan zeker wel een potje op kleur kopen maar bij deze kit zitten gekleurde PE-delen en dus moet je een kleur zien te vinden die een match geeft met de PE-kleur. Het was echter een hele korte zoektocht op het internet die nodig was om bij een recept voor de juiste kleur te komen. Potjes HobbyColor die in een mix van 50-50 gebruikt moeten worden.

Afbeelding

De kleur komt echt heel dicht in de buurt van de benodigde kleur. Het kan allemaal misschien nog een klein puntje gecorrigeerd worden maar het kleurverschil is dermate klein dat ik er helemaal tevreden mee ben. Deze kleur zal dus gebruikt worden voor de cockpit, de wielkasten kunnen grijs of groen gespoten worden. Voor deze kit maak ik de keuze voor groene wielkasten omdat dit voor mijn gevoel meer bij een Mig-21 past.

Afbeelding

De pit al voor een groot deel in elkaar gelijmd en in een van de romp delen gelijmd. En dan kan je natuurlijk altijd weer de discussie voeren of je de pit eerst geheel af moet maken en dan pas ind e romp moet verlijmen. Maar nadat ik de onderdelen bestudeerd heb lijkt mij dit de beste manier van werken.

Afbeelding

Tijd om de boel op kleur te brengen. En ik moet zeggen dat de verf mij bevalt, voorheen alles met Vallejo gedaan maar vooralsnog voelt deze verf prettiger aan. Nu heb ik bij Vallejo wel ervaren dat de kwaliteit, substantie etc van de verschillende verven onderling sterk kunnen verschillen afhankelijk van de kleur. Hoe dat bij deze potjes HobbyColor uit gaat pakken weet ik nog niet maar vooralsnog ben ik tevreden over de verf en heb ik het gevoel dat ik in de toekomst geen Vallejo meer ga gebruiken maar overstap op deze blikken verf.

Afbeelding

De kleur van de bovenstaande foto is niet geheel zoals deze in werkelijkheid is. De foto's heb ik even snel met de iPhone gemaakt en de kleurbalans is niet optimaal. Maar in real life is dit helemaal de Russische cockpit kleur. Je kan in ieder geval zien dat het een goede match met de PE-delen geeft.

Afbeelding

Tot slot een aardige anekdoten: Ik heb een keer een F-16 vlieger gesproken die enthousiast vertelde dat hij tijdens een oefening een keer minuten lang aan de staart van een Mig-21 hing terwijl de vlieger van deze Poolse kist niet door had waar die F-16 rond vloog. De F-16 vlieger zat precies in de 'dode hoek' van de Mig-21. Niet verwonderlijk als je naar de lijnen van de Mig kijkt. Een bubble canopy zou 'm goed doen :-)

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Laatst bijgewerkt door Hawg op za 28 apr, 2012 2:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Vraag: welke lijm kan ik het beste gebruiken om de PE-delen en de kunststof te verlijmen? Ik ben eens aan de slag geweest met secondelijm maar daar was ik niet helemaal tevreden over.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 8:49 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Tja, secondelijm is toch één van de weinige geschikte soorten lijm hiervoor. Ik weet niet of je een dunne of gelvormige lijm hebt gebruikt, maar bij de gelvormige heb je nog wat tijd om de delen wat te manipuleren.

Succes! :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
inderdaad, secondelijm, of je gebruikt pleisters :D :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
of Gator Glue, maar daar is hier zo verdomd moeilijk aan te komen

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Fraaie kit, aan de aandacht die Eduard aan het pakket heeft besteedt kan het in ieder geval niet liggen, maar wees je er van bewust dat het geen Tamiya is. Echt goed opschonen van de stukkies met een geschikt schuurstokkie en dry fitten is wel echt cruciaal bij Eduard en andere Oost-Europese merken.

Hawg schreef:
Vraag: Ik ben eens aan de slag geweest met secondelijm maar daar was ik niet helemaal tevreden over.


In welk opzicht ben je daar niet tevreden over dan? Wat ging er mis?

Secondelijm is inderdaad de meest gebruikte optie, maar daarin heb je ook veel verschillende smaken. Van water dun, tot meer dikkere gel-achtige substanties waar je langer de tijd om het PE stukje wat beter op de plaats te krijgen. Gators is ook zeker een optie, maar daar is inderdaad minder makkelijk aan te komen, dwz. ik heb heb gewoon via hun site besteld en voor 5 euro incl verzenden was ik klaar, maar het is dus niet om de hoek te krijgen.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Met dat cockpit blauw kan je alle kanten op geloof ik. Kijk maar eens naar deze link, en de reden voor het blauw staat in de reactie eronder.. :)

Succes met deze mooie Mig!


erik


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Een Mig-21 een toestel dat ik in mijn jeugd echt een afschuwelijk lelijk ding heb gevonden.

Hier nog zo iemand! Maar ik heb het altijd een lelijk toestel gevonden op dezelfde manier als de Stuka: Mooi van lelijkheid.

Neem vooral de tijd om af te werken en te dryfitten, heb geduld voor je naar de volgende fase gaat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Een hele kleine update die eigenlijk gen update mag heten. Nogmaals een foto van het cockpit gedeelte nu ziet de kleur er meer uit zoals deze bij normaal licht is. De daadwerkelijke tint is net nog een puntje groener dan dat je op deze foto kan zien. Maar er zullen nog wel meer foto's van de pit volgen en dan zal de kleur nog duidelijker worden.

Afbeelding

De straalpijp ook voor een groot deel afgerond, nog helemaal maagdelijk metaal kleurtje, maar ik ga er nog meer diepte in brengen (nuances) met wat andere tinten metaal. Probleem is echter dat als ik de twee rompdelen aan elkaar heb verlijmd er waarschijnlijk altijd een lijmnaad zichtbaar zal zijn. De vraag is of ik deze straks weg ga plamuren of dat ik dat laat omdat daarmee het verfwerk van de de binnenruimte bespaard zal blijven.

Afbeelding

Nogmaals nog geen echte detaillering aan de binnenzijde van de motor. Ik kom op het internet overigens allerlei verschillende kleuren van de binnenzijde tegen. Van zwart - metaal tot wit - groene binnenkanten van de motor. Dat de detaillering van de kit een beetje TE ver gaat blijkt uit een aantal PE-delen die je kan gebruiken maar die je nooit meer zal zien als je de romp sluit. Dan zou je kunnen denken dat deze details leuk zijn als je de motor buiten de kist plaatst bijvoorbeeld als je een onderhouds-diorama aan het bouwen bent. Vreemd genoeg is de detaillering van de buitenzijde van de motor daar weer veel te beperkt voor (lees geen details). Dus ik heb mijzelf wat priegelwerk bespaart en de delen die echt onzichtbaar zullen blijven heb ik achterwege gelaten.

Afbeelding

Vooralsnog tevreden over de kit, ik kijk dan ook naar simpele zaken zoals de layout van de rekken met onderdelen. Ook zo'n irritatie bij sommige kits: dan zoek je jezelf wezenloos omdat men de verschillende onderdelen compleet onlogisch her en der over verschillende rekken heeft geplaatst. Tot op heden lijkt de boel hier logisch ontworpen. Maar dat mag je eigenlijk ook wel verwachten van een kit die als het vlaggenschip van Eduard beschouwd mag worden. Spoedig weer verder met de bouw.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: MIG-21 Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2012 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Dit gaat overigens echt een stap-voor-stap verslag worden dus veel foto's dus men in gewaarschuwd :-) De metalen/alu delen in de romp en rondom de motor wat meer diepte gegeven. Er zitten nu drie tinten metaal/alu in. Op de foto's kan je dat niet goed zien maar het ziet er levendig uit. Ben er zelf tevreden mee.

Afbeelding

Afbeelding

Eveneens een eerste laag verf op de zo karakteristieke neus van de Mig21. De metaal kleur zal voor een groot deel over gespoten gaan worden met groen. Omdat ik 'van-huis-uit' geen echte Mig21 liefhebber was heb ik nooit geweten dat de neus van de Mig21 vrijwel altijd helder groen is. je zou verwachten dat deze in de camo kleur wordt meegespoten maar het is altijd een opvallend kleurtje groen dat overigens ook terug gaat komen op een deel van de staart.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement