Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Afbeelding

Nadat ik ruim 30 jaar niets aan modelbouw heb gedaan ben ik ruim 1,5 week geleden gestart met het bouwen van een 1:32 A-10 van Trumpeter. Deze kit lag al iets van drie jaar in de kast te wachten om in elkaar gezet te worden. Vol enthousiasme ben ik er aan begonnen maar het enthousiasme verdween als sneeuw voor de zon toen bleek dat de pasvorm van de kit maar ook de detaillering van de cockpit erbarmelijk was. Lang verhaal kort ik heb de betreffende kit in de hoek gesmeten maar heb niet de handdoek in de ring gesmeten als het om modelbouw gaat.

Afbeelding

Misschien is de A-10 op dit moment te hoog gegrepen vooral omdat juist door de problemen met bijvoorbeeld de pasvorm het maximale aan skills vereist. Dus na het opbergen van de A-10 besloten dat ik een kit moest gaan bouwen die op dit moment meer geschikt is voor mij. Bij het bezoeken van verschillende sites en fora werd duidelijk dat deze kit van Trumpeter, de Messerschmitt Me 262 A-1a goede recensies ontvangt van tevreden bouwer. Daarnaast is deze kit qua vorm en daarmee qua bouw beter geschikt voor een her-intreder zoals ik.

Afbeelding

Heb op mijn 16/17e mijn laatste model gebouwd en toen der tijd deed ik alles nog met penselen, nu wil ik gaan airbrushen. En in dat perspectief is deze Messerschmitt Me 262 A-1a een betere keus omdat de vorm van het toestel strakker is dan de vreemd gevormde A-10.

Afbeelding

Kortom voor mij een herstart.... Deze keer ga ik een aantal zaken anders aanpakken:
1. meer rust, no rush!
2. vaker andere verslagen over dit model lezen zodat ik bepaalde problemen voor kan zijn.
3. tja wat nog mee? gewoon lekker aan de slag.

Ik ben in ieder geval redelijk fanatiek met het bijhouden van verslagen zoals deze dus als het plezier in het bouwen blijft kan dit een zeer uitgebreid verslag gaan worden. Ik zal stap-voor-stap het hele bouwproces omschrijven en ook mijn ontdekkingstocht naar het nieuwe modelbouwen vastleggen. Nogmaals ik ben een jaren 70-80 bouwer en tegenwoordig is er zoveel meer mogelijk dat ik van alles uit zal moeten vinden. Dus de gevorderde bouwers zullen hier veel gaan lezen wat ervaren zal worden als gesneden koek.

Andere herintreders of beginnende bouwers hebben hopelijk iets aan mijn verslag.

Het verslag van project A-10 - A Little Too late kan hier bekeken worden dan weet je wat de uitgangspositie tijdens de start van deze bouw is. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=33295

Eric

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Laatst bijgewerkt door Hawg op vr 27 apr, 2012 18:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Met alle respect natuurlijk, maar ik sluit me wel een beetje aan bij wat er al in je A-10 draadje over dit soort ingewikkelde kits is gezegd. Het is nou eenmaal een feit dat dit geen eenvoudige klussen zijn, en als herintreder zou ik eerder voor een paar euro wat eenvoudige kitjes kopen en me daar flink op uitleven voordat ik een groot en (wegens het is Trumpy) ws. ook niet goedkoop project erbij pak. Zonde van de kit, maar de lol is er ook gauw af als het verkeerd gaat.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Zo onervaren ben ik niet met modelbouw, heb destijds echt tientallen kits gebouwd en de prijs voor een Tamiya 1:48 is gelijk aan deze kit. Daarnaast is het uiteindelijk formaat van deze kist ongeveer gelijk aan en moderne kist in 1:48. Formaat zegt overigens niets over de skills die nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. het is gewoon zo dat die A-10 echt een rampen bak is. Als je her en der op het internet leest ben ik niet de enige die van mening is dat de A-10 Trump erg lastig is. Nogmaals over deze 262 bijna alleen maar positieve reacties gelezen. Deze keer komt het goed.

Afbeelding

Ik zeg volg mij kritisch en tik mij op de vingers als ik de fout in ga... geef mij nu echter het voordeel van de twijfel.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Laatst bijgewerkt door Hawg op vr 16 sep, 2011 0:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2011 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Het is overigens wel een 262 ;) Maar goed, dat even ter zijde. Als mede-herintreder (hoewel ik inmiddels ook al weer ruim anderhalf jaar bezig ben) weet ik als geen ander dat het afstoffen van al die skills bij een al te bruut project nog wel eens vies wil tegen vallen. Iets met in het verleden behaalde resultaten......maar goed, we gaan het meemaken ;)

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Hawg schreef:

Ik zeg volg mij kritisch en tik mij op de vingers als ik de fout in ga...



:twisted: :twisted: :twisted: Gaarne!!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Me 262 - A New Dawn - De proloog

Je hebt vliegtuigen/kisten waar je iets mee hebt en dan zijn daar nog rijen vliegtuigen die niet tot de verbeelding spreken. Zelf heb ik altijd iets met kisten die 'karakter' hebben en dus kom ik vaak bij toestellen uit die veel andere mensen juist spuuglelijk vinden. Ik heb meer met een A-10 dan met een F-16. Zo zal iedereen wel vliegtuigen hebben die in het rijtje favorieten staat, nu staat de Me 262 bij mij niet in de top-10 lijst van favoriete toestellen alhoewel het wel een vliegtuig is dat mijn aandacht weet te trekken.

Afbeelding

Het is de vorm van het vliegtuig die mij altijd doet denken aan en haai of en andere 'gevaarlijke' vis. Wat dat betreft heeft men in Duitsland in de periode rondom en tijdens de Tweede Wereld Oorlog een aantal mooie vliegtuigen gemaakt. De Focke Wulf bijvoorbeeld een prachtig toestel, vooral met die dikke neus in plaats van de lange neus. Spreekt mij toch echt meer aan dan een Hurricane alhoewel ik ook daarvan de charme kan inzien.

Wat mij bij de Duitse kisten uit die periode ook ontzettend aanspreekt zijn de camo's die men gebruikte ziet er prachtig uit. Na het drama van de A-10 dus opzoek naar een leuke kit en daarbij in eerste instantie niet gezocht naar de 262 maar al lezende (diverse fora bezocht) viel mijn oog opeens op de 262, een toestel dat ik zeker mooi vind, een mooie geschiedenis heeft maar minder in mijn geheugen geprent staat dan een aantal andere kisten.

Afbeelding

Anyway in de opening van deze topic staat meer over mijn beweegredenen om deze kit te kopen. Sommige zeggen dat ik beter met een 1:72 of 1:48 aan de slag kan gaan. Ik deel die mening niet geheel. Ik zie grote kits in deze schaal altijd als een verzameling kleine kits. De cockpit op zich is voor mij al en los staand model en kan wat mij betreft los van de schaal gezien worden als en compleet 1:72 model. En zo wil ik deze kit ook gaan aanpakken een van de lessons learned tijdens de bouw van de A-10 is geweest No Rush.. Dus deze kit wil ik netjes stap-voor-stap en bijna modulair gaan aanpakken waarbij ik een aantal delen van de kit als los model wil benaderen. De cockpit, de motoren, de wielkasten etc etc.

Aan de ene kant is dit vliegtuig een prettig model om mee te beginnen, de vormen van de kist zijn redelijk glad, dit afgezien van de motor gondels. Geen bommen rekken of ingewikkelde vleugel constructies, of zoals bij de A-10 een vliegtuig met extreem vreemde vormen. Aan het spuiten/airbrushen van de A-10 ben ik geen eens toe gekomen maar ik voorzag al problemen bij motor gondels etc.

Afbeelding

Ik wil de kit van de 262 out-of-the-box gaan bouwen en mij niet laten verleiden tot de aanschaf van allerlei after market spullen. Gewoon beginnen bij de basis en misschien zelf wat dingen aanbrengen om het mooier te maken (remleidingen indien nodig). Ik ben geen realisme freak dus voor mij hoeft een model niet tot op laatste popnagel natuurgetrouw zijn. Het gaat mij om de totaal indruk dus ik zal her en der de realiteit links laten liggen en gewoon gaan doen wat mijzelf leuk lijkt. En nee dit zal niet in het extreme worden doorgevoerd, maar als ik liever een licht grijze wielkast wil hebben dan en groene dan maak ik de wielkasten gewoon licht grijs.

Afbeelding

Ik zal echter altijd proberen een referentie als uitgangspunt te houden. Zoals in het inleiding van mijn A-10 verslag geschreven ben ik best een luchtvaart freak en heb ik best veel kennis over bepaalde toestellen. Over de 262 weet ik echter weinig maar dat zal veranderen gedurende de bouw van deze kit want ik ben dan wel weer het type dat dan van alles uit gaat zoeken en en bij wijze van spreken een hele website over op gaat zetten. En dus zal dit verslag misschien langer worden dan dat normaal gangbaar is.

Afbeelding

Project Mr 262 > A New Dawn gaat van start.

Vanwaar de titel: A New Dawn omdat dit een nieuwe start is na de flop van de A-10 maar ook omdat de 262 het eerste echte operationele jachtvliegtuig met straalmotoren is. Voor die tijd zeker een omzettend vooruitstrevend toestel... Het begin van en nieuw tijdperk.... Project 262 > A New Dawn!

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Me 262 - A New Dawn - Referentie cockpit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Laatst bijgewerkt door Hawg op vr 16 sep, 2011 18:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 2:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Ben heel benieuwd wat je hier van gaat maken...

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
Ik ga dit ook volgen. Ik heb nog een 262 in 1/72 liggen, dus de referentie foto's zijn erg handig (hoef ik zelf niet te zoeken). Laat ook maar weten welke kleuren je gaat gebruiken(en welk merk). Zelf heb ik nog geen (naar mijn idee) juiste RLM 81 gevonden.
Leuk die foto's van die haaien. Dat is één van de redenen waarom ik de 262 en de F-16 zo'n mooi toestel vind.

Gr
Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2011 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Hannants heeft Xtracrylics verf met een serie RLM kleuren.
http://www.hannants.co.uk/search/index. ... PerPage=25

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement