Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Zoals aangekondigd ga ik voor de groepsbouw Watervliegtuigen proberen deze amfibische eend van Classic Airframes in elkaar te plakken:

Afbeelding

Grumman is misschien het meest bekend van de Hell- en Wildcats of bij modernofielen van de Tomcat, de Tracker en de Hawkeye. De fabriek heeft echter ook een lange traditie in de bouw van watervliegtuigen. Deze Duck maakt deel uit van een bekende familie waar ook de andere watervogels Gosling, Widgeon, Goose en Albatross lid van zijn. Die traditie is begonnen toen Leroy Grumman in 1929 vertrok bij Grover Loening. Diens Loening Aeronautical Engineering Co. was een van de belangrijkste pioniers op het gebied van amfibische vliegtuigen. In deze Duck zie je meteen de hand van Loening: die enorme schoenlepel voorop. Wat dat betreft is het een echte cross-over: geen watervliegtuig maar ook geen zuivere vliegboot. De eerste J2F dateert van 1934 en voordat Amerika bij WOII betrokken raakt worden er een stuk of vijftig gebouwd, tot en met versie J2F-4. De F-5 is gemaakt bij Grumman na 1941, de F-6 is uiterlijk identiek maar gebouwd door een onderaannemer met een sterkere uitvoering van de Wright Cyclone 1820. Van de laatste twee versies zijn er vijf- tot zeshonderd gebouwd en ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de langere motorkap. De OA-12 is overigens een aangepaste F-6. De Duck heeft tot ver na WOII dienst gedaan bij verschillende Amerikaanse onderdelen, bij de USCG en in een paar Zuid-Amerikaanse landen. De beroemdste Duck was de zogenaamde “Candy Clipper”: eerst gered van de zeebodem en vervolgens een heldenrol bij de bevoorrading van de laatste troepen op de Filippijnen in 1942. Op een eervolle tweede plek komt de Duck die naast Peter O’Toole de hoofdrol speelt in de film “Murphy’s War”.
De kit:

Afbeelding

Deze uitgave van Classic Airframes heeft een betere reputatie dan sommige andere uitgaves van deze firma. Mooie details, accuraat van vorm en naar het schijnt zowaar ook een goede passing. Dit wordt mijn eerste tweedekker en dat zal nog wel wat hoofdbrekens kosten voor wat betreft uitlijnen en bespannen. Er zitten decals bij voor drie versies: een toestel van de kustwacht uit 1943, een fotoverkenner van de Atlantische vloot en een SAR-versie uit 1947. Welke het gaat worden is nog niet besloten, op internet zijn ook wel interessante versies te vinden. In de doos ‘ooit gekocht maar nooit gebruikt’ vond ik nog twee resin Cyclones. Misschien ga ik proberen de kleinste ervan (bij CMK is 1/48 niet exact hetzelfde als bij Aires) passend te krijgen in de motorkap, maar het zal erg krap worden. De resin cockpitdelen van CA zijn redelijk goed, maar ik vraag me wel af waarom je de moeite zou nemen om deze plankjes met nul detail in resin te leveren:

Afbeelding

Schot tussen piloot en waarnemer stukgezaagd, want anders past de kap niet en de vorm is niet juist:

Afbeelding

De wielen laat ik ingetrokken. Elk vliegtuig op de grond ziet er al uit als een eend op het droge en dit ding is helemaal spuuglelijk op z’n wielen. Hij komt waarschijnlijk startend met een dikke bout door de kiel op water te staan ( ik volg de topics over nepwater dan ook met grote interesse) maar ook wel ‘kewl’ is dit:

Afbeelding

Ik moet nog ergens een oude brandweerauto met een ladder hebben… Dioramatechnisch heeft het zijn voordelen, zullen we maar zeggen. Nadelen ook en een daarvan is dat de cockpitkap in vier delen gezaagd moet worden. Dat is nooit een feest, maar op mijn stapel ligt ook nog de F-4 Duck van Glencoe in wat bij benadering 1/50 lijkt. Misschien kan ik met het middendeel van die kap erbij een geloofwaardig ingeschoven geheel maken. Er is ook een vacuform canopy leverbaar maar die schijnt alleen op de Glencoe te passen.
Ondertussen zitten de meeste grote delen als vleugels en staart in elkaar, behalve deze wegens een gietfoutje bij Classic Airframes:

Afbeelding

Nog even bekijken hoe we dit het handigst oplossen. Meer volgt…


Laatst bijgewerkt door Jan de Vries op wo 18 jan, 2012 21:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hoi Jan ,

Misschien kan je deze site al maar hier http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... water.html
is een speciaal stukje over water , misschien heb je er wat aan .
Verder veel succes en natuurlijk vooral plezier met je eend.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2011 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Bedankt Henny, ik had hem al gezien in 'gereed en nu..". Persoonlijk voel ik meer voor de siliconen, maar als dat niks wordt heb ik nog wel wat overjarige bootlak in de schuur staan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2012 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Plaatjes worden zsm hersteld...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
De eerste vijf zijn al klaar, zag ik. Daarom, en ter geruststelling van Henny die twee maanden geleden al ongerust was, een mini-update van mini-vorderingen. Een combinatie van druk en geen zin leidt tot een traag tempo, dus die ongerustheid was misschien wel terecht...

Afbeelding

Afbeelding

Waar Henny ook al gelijk in bleek te hebben is dat de exacte plaatsing van de cockpitdelen meer voeten in de aarde heeft dan je zou denken. De console zit nu wel aardig op de juiste hoogte. Vorm en detail nog wat aanpassen en dan hij definitief op zijn plek. Over de vies en slijt ben ik het ook nog niet eens, dat moet beter kunnen. De gevouwen plaat voor de wielbak was onderdeel van het plan om de eend in het water te zetten. En inderdaad, ik ben zo stom geweest om een voetenstuur af te breken. De kleur moet 'bronze green' voorstellen, volgens Dana Bell een tijdje gebruikt door Grumman tussen het 'silver lacquer' en pikzwart in. Ik was blij dat er een derde keuze was. Deze foto van een Argentijnse Duck lijkt het misschien te bevestigen, maar wie weet wat ze er daar op gesmeerd hebben:

Afbeelding

Hasta la vista,
Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Je bent in ieder geval goed op weg. Wat ik zie ziet er goed uit. En dat voetenstuurtje kan je als ik het goed zie wel zelf maken denk ik. Maar wat bedoel je precies met: "De kleur moet 'bronze green' voorstellen, volgens Dana Bell een tijdje gebruikt door Grumman tussen het 'silver lacquer' en pikzwart in". De kleur van de cockpit? Dat ligt toch niet tussen zilver en pikzwart als ik me niet vergis

mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Knetterik: gelukkig is het pedaaltje er nog wel, dus ik kan hem zo terug zetten. Alleen, zo zagen die dingen er niet uit natuurlijk. Daarom zit ik nog te dubben of ik een aangehangen voetenstuur ga maken zoals in het origineel. Wat betreft de kleur: de eerste ladingen Ducks werden afgeleverd met het destijds standaard zilverkleurig interieur voor de USN. Later werd overgegaan op zwart. Er schijnt echter een korte periode geweest te zijn waarin Grumman ongeveer deze kleur gebruikte en dat vond ik een stuk aantrekkelijker dan zilver of zwart. Sadwande,

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2012 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb het ook gelezen inderdaad dat de cockpits zwart waren, vreemde kleur dat zie je niet zo vaak. Maar ik denk dat je met groen ook goed zit want in het museum van de USAF in Ohio, staat/hangt er 1 met originele niet gerestaureerde cockpit:http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/070706-F-1234S-002.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2012 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dit topic is op verzoek van de bouwer verplaatst van de GB Watervliegtuigen
naar militaire luchtvaart

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement