Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2012 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Rare randjes in de lak bij kneedgum gebruiken, daar had ik ook wat last van met m'n Hurricane. Ik had gum van de Action, blijkbaar moet ik toch iets anders gebruiken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2012 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik heb er van het weekend Parket-plus over heen gedaan. En nu is er niks meer van te zien.
Van het weekend nog even goed kijken bij dag licht.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
En toen had ik weer een modeltje af

Ik vond het een mooi model om te bouwen, ik heb hem wel glanzend gehouden.
Slechte ervaringen met de matte verf.....maar Ik laat gewoon even het eindresultaat zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb je een puk gebruikt als standaard? Leuk geworden, maar horen de antennedraden van staart, naar vleugel niet wat strakker te staan? Of moeten ze zo doorhangen zoals jij hebt aangebracht?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik heb de puk inderdaad gebruikt als standaard. Eens wat anders dan een paar wieltjes.

Maar de draaden horen strak te staan, een hang slapper dan de rest, omdat ie los geschoten was na dat ik hem vast had geplakt.
Ik heb gewoon zwarte garen gebruikt. Maar als ik naar de foto kijk zie je wel dat ze een beetje slapjes zijn.

Eens kijken of ik het nog strak krijg.

Bedankt voor de reactie.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2012 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou kleine gaatjes boren, visdraad en secondelijm toepassen. Het visdraad even zwart maken met merkstift, voilá.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 okt, 2012 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
"Maar de draaden horen strak te staan, een hang slapper dan de rest, omdat ie los geschoten was na dat ik hem vast had geplakt.
Ik heb gewoon zwarte garen gebruikt. Maar als ik naar de foto kijk zie je wel dat ze een beetje slapjes zijn.
Eens kijken of ik het nog strak krijg."


Freddie,
Probeer mijn truukje eens : de draden insmeren met warm water d.m.v. een penseel en dan maar wachten.
Ik deed dit bij enkele van mijn modellen met prima resultaat :
Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik heel dun, mooi rond glimmend garen van Gütermann, CA02776, 200 meter spoel, oud roze van kleur.
Is voor 1:72 modellen mogelijk iets te dik, maar zeker een stuk dunner dan wat je nu gebruikt ! En dit garen pluist niet tot nauwelijks, ook
heel belangrijk !
Ik zie dat de draden bij jouw model nogal slap hangen. Ik weet niet hoeveel dat warme water ze nog strak kan trekken. Werkt het niet
goed genoeg, gebruik de tweede keer dan heet water, goed insmeren en wachten.

Bij mijn model stonden de meeste draden net strak genoeg. Alles is gelijmd met superlijm. Tijdens het straktrekken na het insmeren merkte
ik dat het krimpen met veel kracht gepaard gaat, ik vreesde zelfs dat één of meer draden zouden breken of dat mijn model zou vervormen.
Dat is gelukkig niet gebeurd.
Nu, enkele maanden later, staan de draden nog steeds strak. Deze methode werkt dus. Probeer het maar eens.

De modellen hier zijn een 1:48 DH.2 van Smer en een 1:48 Curtiss Jenny van Lindberg.

______________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2012 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
draadjes, we lezen telkens weer dat mensen er problemen mee hebben :(
visdraad, en dit in dikte 0,12 kan al gauw voor 1/72 worden gebruikt en is o zo makkelijk te hanteren, na bevestiging even met een warm " iets " er langs gaan en het spant zich zo strak als een 20 jarig ( strak ) meidenk"censuur"tje
en..het bestaat NOG dunner dan 0,12

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2012 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Visdraad is in de meeste gevallen transparant, hoe dun het ook is. Dat betekent dat je het moet bewerken om het niet meer transparant te maken.
Het gaat goed met een merkstift, maar dan krijg je zo'n rare, onrealistische paars-blauw-rode gloed op die draadjes. Ga je het schilderen dan
wordt het weer dikker en de verf laat makkelijk los. Acryl wel, althans.
Sommigen zijn fan van visdraad. Prima, maar neem dan de donkerste uitvoering die je kan vinden. Ik zelf kies liever voor - iets te dik, ach...-
katoendraad. Mooi rond, niet transparant, zijdeglans zwart. En het is in vele kleuren verkrijgbaar.
Soms zijn spandraden op de echte vliegtuigen wit of aluminium van kleur. Indat geval is wit transparant visdraad een goede keuze, natuurlijk.
Mocht je denken dat de draden op mijn vliegtuigen (zie boven) iets te dik is, bekijk dan eerst foto's van de echte vliegtuigen. Die spandraden
zijn vaak van stalen buizen gemaakt. Toen ik een Tiger Moth van dichtbij kon bekijken, viel me op hoe dik die spandraden waren !
In schaal 1:48 is dat katoenen draad wat ik gebruik dus precies goed, mogelijk zelfs nog te dun !! In deze schaal zou het ongeveer
0.2 mm moeten zijn.

____________________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Spandraden zijn, zoals het woord al zegt, van staaldraad en zijn niet van buis. De diktes variëren per vliegtuigtype, maar liggen ergens tussen de 6,5 en 3,5 mm. In 1/48 tussen de 0,13 en 0.07 mm en in 1/72 tussen de 0,09 en 0,05 mm. Antennedraden (zoals op de Catalina) zijn veel dunner omdat deze geen krachten hoeven over te brengen. Zelf gebruik ik graag visdraad, even met een watervaste marker erover en ze zijn keurig zwart. Als dikte heb ik 0,08 en 0,06 mm liggen, de dunste gebruik ik voor antenne draden de dikkere als spandraad. Als ze wat te los hangen zijn ze eenvoudig op spanning te brengen door een soldeerbout in de buurt te houden.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement