Sjaak,
Met alle respect, maar volgens mij heb je het niet helemaal goed !
Ik praat over eigen ervaring. Spandraden kunnen bestaan uit gevlochten staaldraad (dat is inderdaad redelijk dun, tot ongeveer een centimeter),
maar soms ook platte draad (massief) of holle buis, soms met een aerodynamische vorm (druppel). Dat soort spandraden zijn soms wel een cm
dik en twee of drie cm lang. Bij grote vliegtuigen, dat wel.
Zouden die dikke delen van massief metaal zijn, dan zouden ze veel te zwaar zijn. Toegegeven, dit soort holle delen vind je niet vaak op
vliegtuigen, maar het bestaat wel. Ook grotere aluminium buizen zijn eigenlijk spandraden. Ze hebben dezelfde functie, ook al zijn deze hol. Hun
dikte kan dan soms wel enkele centimeters bedragen. Echter....ik vermoed dat zulke buizen dan een andere naam hebben.
Spandraden zijn gemaakt van gevlochten staal of ze zijn massief, van staal of andere metalen met hoge treksterkte. En het woord "spandraden"
bevat niet de tekst "staal". Het kan ook een high-tech messing- of aluminiumlegering zijn.
Correctie: ik schreef net over een Tiger Moth. Ik bedoelde de Boeing Stearman. Maar beide hebben dikke spandraden, dat is zeker !
Als je wilt, laat ik de foto's zien die ik gemaakt heb.
________________
Erik.