Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Sjaak,

Met alle respect, maar volgens mij heb je het niet helemaal goed !
Ik praat over eigen ervaring. Spandraden kunnen bestaan uit gevlochten staaldraad (dat is inderdaad redelijk dun, tot ongeveer een centimeter),
maar soms ook platte draad (massief) of holle buis, soms met een aerodynamische vorm (druppel). Dat soort spandraden zijn soms wel een cm
dik en twee of drie cm lang. Bij grote vliegtuigen, dat wel.
Zouden die dikke delen van massief metaal zijn, dan zouden ze veel te zwaar zijn. Toegegeven, dit soort holle delen vind je niet vaak op
vliegtuigen, maar het bestaat wel. Ook grotere aluminium buizen zijn eigenlijk spandraden. Ze hebben dezelfde functie, ook al zijn deze hol. Hun
dikte kan dan soms wel enkele centimeters bedragen. Echter....ik vermoed dat zulke buizen dan een andere naam hebben.
Spandraden zijn gemaakt van gevlochten staal of ze zijn massief, van staal of andere metalen met hoge treksterkte. En het woord "spandraden"
bevat niet de tekst "staal". Het kan ook een high-tech messing- of aluminiumlegering zijn.

Correctie: ik schreef net over een Tiger Moth. Ik bedoelde de Boeing Stearman. Maar beide hebben dikke spandraden, dat is zeker ! ;-)
Als je wilt, laat ik de foto's zien die ik gemaakt heb.
________________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mooie Catalina geworden Freddie kan niet anders zeggen .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2012 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Staaldraad, -buis, kabel of wat dan ook. Mocht je foto's / referentiemateriaal hebben, gebruik dat als leiddraad. Heeft een vliegtuig kabels, gebruik dan kabels, visdraad is hierin voor velen een goede oplossing. Heeft een vliegtuig buizen, gebruik dan staafmateriaal.

En een beetje rekening houden met de dikte van het materiaal kan overigens geen kwaad. Indien je een enkel kitje bouwt, is veel materiaal goed genoeg. Ga je je wat meer toeleggen op bepaalde types, periodes, dan zal een bouwer materiaal aanschaffen wat voor hem het eenvoudigst werkt.

Persoonlijke keuze dus van de bouwer en vele wegen leiden naar Rome.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 9:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
@ETG: Je hebt gelijk over de Stearman en de Tiger Moth, deze toestellen zijn voorzien van geprofileerde strips met als doel het verkleinen van de luchtweerstand. (Al die draden werken toch als een ingebouwde tegenwind :mrgreen: ) In mijn favoriete schaal (1/72) is daar echter nauwelijks een adequate oplossing voor.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij tsjopper bob, die schreef: "Mocht je foto's / referentiemateriaal hebben, gebruik dat als leidraad. Heeft een vliegtuig kabels, gebruik dan kabels, visdraad is hierin voor velen een goede oplossing. Heeft een vliegtuig buizen, gebruik dan staafmateriaal."

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hallo Allemaal!

Bedankt allemaal voor de reacties en tips.
Ik heb garen gebruikt die ik ooit bij een bouwdoos van revell heb gehad.
Deze heb ik erop geplakt, en daarna in gesmeerd met P+, om de plusjes weg te krijgen.
Een draad is los geschoten toen hij helemaal klaar was, vandaar dat hij slaper hangt als de rest.

Maar de tips ga ik bij de volgende modellen toe passen, als bij mij een vliegtuig in de vitrine staat. Doe ik er niet veel meer aan.
Alleen maar afstoffen of repareren als hij kapot is.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt, 2012 13:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed gelukt, hoor! Ik vind te verwering ook mooi "ingetogen".
Persoonlijk zou ik toch de uitdaging opnemen om de spandraden te vervangen, juist omdat het zo'n blikvanger is. Je model knapt er enorm van op, zelfs "oudjes":

https://lh4.googleusercontent.com/-PDo- ... 00/me3.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-hN4w ... 0/lys4.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-zST3 ... 800/10.jpg
.

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement