Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 1:10 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wegens ik moest er ook maar eens aan geloven is hier de vooraankondiging van mijn übergeheime project! :twisted:
Nu verwacht iedereen natuurlijk een toestel zo vaag, dat het typisch iets voor mij is om met zo een toestel op de proppen te komen...
...
...
...
...
...

Helaas!
Het is 'slechts' een Arado Ar 231 geworden.

Afbeelding
Dat ding dus.

Om te beginnen een korte geschiedenisles over dit toestel.
Vanaf het begin ontworpen voor het gebruik op U-boot "kruisers", zoals de Type XI B, de Arado Ar 231 was een licht toestel met een parasolvleugel. Het toestel had een 160pk Hirth HM 501 6-cilinder lijnmotor (inverted zoals het de Duitsers betaamd), woog rond de 1.000 kg en had een spanwijdte van 10 meter. Het ontwerp leidde tot een toestel wat opgeslagen kon worden in een cilinder met een diameter van slechts 2 ( :!: ) meter. Om het opberg gemak te vergroten waren de vleugels deels afneembaar, een klus wat in slechts 6 minuten geklaard was.
Een ongewone eigenschap van het toestel was het feit dat de vleugels zogezegd 'niet op één lijn' zaten... De centre cection van de vleugels stond namelijk scheef waardoor de linker vleugel hoger stond dan de rechter vleugel, zodat het inklappen sneller kon gebeuren.
En als het toestel helemaal was ingeklapt zag dat er dan zo uit:
Afbeelding

Tijdens diverse tests werd al snel duidelijk dat de Ar 231 te fragiel was, te weinig motorvermogen had, en zelfs met kalm weer lastig te vliegen was. Hierdoor werd later in het ontwikkelingsprogramma duidelijk dat de Focke Achgelis Fa 330 gyrozwever een betere kandidaat was.
De tests die met de Ar 231 werden uitgevoerd werden vanaf de Handels-Stör-Kreuzer (HSK) "Stier" (een koopvaardij schip met verborgen bewapening) gecoördineerd, waarbij 2 van de 6 prototypes aan boord waren.

Zo, dat was het verhaal over het toestel, nu maar eens naar de kit kijken.
Doosje:
Afbeelding

Boekje:
Afbeelding

Onderdelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beetje resin:
Afbeelding

Plakkerts:
Afbeelding

Vacform raampjes:
Afbeelding

Wel, dat was hem, ik hoop half januari te kunnen beginnen met deze (en weer met plakken in het algemeen).


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is dat ook zo'n model waarbij je heel veel zelf moet maken?

Ik ben bezig met een TH-55 Osage, ik moet zo'n 20 onderdelen zelf maken. Daarom heet het denk ik ook Special Hobby.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een heel erg ongewoon vliegtuig , wat me opvalt is het kleine richtingsroer en de enorm grote
ailerons ,en dan natuurlijk die rare vleugel .
Maarja de duitser vlogen met wel meer raar spul rond .

Een mooie keuze Danny.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 20:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ René, bij deze valt dat wel mee, ik ben bij de Special Hobby kits die ik heb niet meer tegengekomen dan een rond staafje hier en daar.

@ Henny, verreweg het grootste deel van het richtingsroer zit onder het hoogteroer, op de zijaanzicht op het bouwboekje is dat goed te zien.
En inderdaad, het is een aparte kist, vergeleken met dit apparaat is de Swordfish maar saai. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 22:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een gek ding, Danny. Ik sta steeds weer te kijken van de inventiviteit van onze Oosterburen. Na al die jaren dacht ik alle vliegtuigen van de Luftwaffe te kennen. Nee dus.
:?

Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2011 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ha! De Arado origami! Die heb ik een tijdje geleden ook gebouwd.
Mijn V1 uitvoering was van Pavla.

Hier mijn bouwverslag

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2011 1:51 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik had hem inderdaad gezien, ik stuitte erop toen ik opzoek was naar de foto waar je de Arado opgevouwen in die 'hoepel' ziet.
Het is een grappig apparaatje geworden, welke kleur heb jij voor de buitenkant gebruikt?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2011 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ehhh, goede vraag, heb even gekeken maar had geen notitie gemaakt.
Volgens mij was het Hu156..

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2012 22:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wel, het grote 'Jugs gaat op zichzelf' project loopt nog vrolijk door, en als het meezit kunnen we volgende week de vloer halen.
Als die ligt is het nog de kwestie van inrichten, en dan kan ik eindelijk over.

Waarom zet ik dat hier neer? Wel, ik had behoefte aan een beetje afleiding en ik ben alvast heel voorzichtig begonnen met een beetje voorwerk. Dit betekend nog niet dat ik alweer volop aan het bouwen ben, en de volgende update zal waarschijnlijk pas komen als ik echt over ben.

Enniehoe, ik zal even kort uitleggen hoe mijn eerste ervaring met Special Hobby (en MPM en Azur, dat komt namelijk uit dezelfde fabriek) is verlopen.
Op het eerste oog lijkt de gietkwaliteit matig, de onderdelen zijn niet echt strak gegoten en elk onderdeel heeft wel een beetje flash.
Het oppervlaktedetail is wel weer erg mooi en strak gegoten, en ook de resin onderdelen zien er netjes uit.

Als iemand zou vragen of dit beginnerskits zijn zou ik zeggen dat ervaring wel een vereiste is, aangezien er nergens in de kits locator pins te vinden zijn (een eigenschap die alle kits van dit merk hebben). Dat wil zeggen, je moet op het oog uitlijnen, en elk onderdeel moet je dryfitten. De passing van de onderdelen is tot nu toe goed te noemen, kieren zijn er niet, en als je het beetje flash wat op de onderdelen met een 600'tje weg schuurt zou je geen naad meer moeten zien.

Kortom, als je bekend bent met de Tamiya kwaliteit, en je wilt eens wat uitdagenders is Special Hobby een merk wat ik kan aanraden. :)

Tot slot heb ik een paar plaatjes met de vorderingen van vanavond.

De drijvers;
Afbeelding
Vooral de achterste lijkt er vreselijk aan toe te zijn, maar dat komt allemaal in orde als er eenmaal met wat schuurpapier overheen gewapperd is. Op de drijvers zitten op ruwweg 1/3 en 2/3 van de lengte 2 rondjes (waarschijnlijk inspectieluikjes), als ik ga schuren zullen ze waarschijnlijk verdwijnen. Geen ramp, want sinds gisteren heb ik een 'Stomp en Sterf' set staan hier, en daar kan ik mooi vervangende luikjes mee stansen.

De prop:
Afbeelding
Aangezien de prop en de spinner dezelfde kleur moeten krijgen heb ik ze alvast in elkaar gezet, en ook hier moet ik nog de sprueaanhechting even nabehandelen.

En als laatst, de vleugel:
Afbeelding
Even een schuurpapiertje langs de voorrand, en ook die is weer netjes. :)

Wel, tot zover. Op en aanmerkingen zijn altijd welkom.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2012 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hallo Danny,

Aan de drijvers te zien is er toch wel iets meer nodig als een schuurpapiertje ,en ook de prop heeft
een behoorlijke gietnaad .
Ik ben benieuwd of dat stomp en sterf setje bevalt , ik ben vanplan om ook een setje aan te schaffen maar
twijfel nog .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement