Verder met de FK.8 (de Van Berkel WA ligt te drogen na z’n eerste laagje grijze verf). Lastige job: het aanbrengen van de aileron kabels. Het vissnoer ingeregen vanaf de lichte onderkant (dan zie je tenminste nog iets) en daarna vastgezet in de gaatjes in de bovenvleugel.
Laten drogen, en daarna aanspannen over een stukje plastic om het langs het topje van de uithouder te krijgen.
Aan de andere kant was een groter blokje nodig om de draad aan het puntje van de uithouder te krijgen.
Zo zitten de spandraden opgespannen aa de onderkant tot de lijm aan de ailerons van de bovenvleugel droog is.
In de tussentijd de radiatoren aan de romp gelijmd. Ze zijn moeilijk symmetrisch te krijgen; waarschijnlijk is het witmetaal niet helemaal recht.
Hierna geprobeerd de ailerons van de ondervleugel van kabel te voorzien. Ik wilde de kabel die van boven kwam (op de foto onder) eerst aan de uithouder vastlijmen en dan daar na het drogen afsnijden, waarna ik een kort eindje draad van het gaatje in de ondervleugel naar de uithouder kon lijmen. Dan mislukte keer na keer; de lijmverbinding tussen het draadje van boven en de uithouder was te zwak en begaf het bij het snijden.
Dus een andere oplossing gezocht. Een apart draadje in het gaatje in de ondervleugel gelijmd.
Het draadje ook via aan stukje plastic naar het gaatje in de aileron geleid, vastgelijmd aan de aileron en opgespannen aan de andere kant van de ondervleugel.
Nadat de draad goed vastzat aan de uithouder het stukje plastic weggehaald, de spandraden aangetrokken en vastgelijmd in het gaatje in de onder aileron.
Laten drogen en vislijn afsnijden. Dat was succesvol of drie van de vier ailerons. Bij de vierde was de draad toch weer losgekomen van de uithouder, maar het is me gelukt dat te repareren. Ook bleek bij een van de ailerons de dunne lijm tussen aileron en plastic blokje gekomen te zijn. Bij het loshalen kwam natuurlijk de verf mee. Nog wat reparatie werk.
De kabels zitten er redelijk netjes bij, ook aan de onderkant.
Meteen ook maar de watertank op zijn plek op de bovenvleugel gezet. Op de foto zag ik dat die niet helemaal lekker op de vleugel lag. Dat is intussen gecorrigeerd.
Resten nu nog de stuurkabels van richtings- en hoogteroer. En de snelheidsmeter, die ik intussen kwijtgeraakt ben, plus de mitraiileur van de waarnemer.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.