Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor je complimenten, Paul. Wat het artikel betreft: altijd welkom. Je weet nooit welke details nog van nut zijn. Dus graag!!! :D

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dit weekend de moed opgevat om de resterende kabels voor richtings en hoogteroer aan te brengen. Ik zie er altijd toch wel tegenop; het is een ontzettend priegelwerk, en er gaat altijd wel wat mis. Eerst het richtings roer. Hier afgespannen en aan het drogen.

Afbeelding

Daarna de vislijn door het gaatje in de witte band leiden, laten drogen en afsnijden. Vervolgens is het de beurt aan het hoogteroer. Hier zijn de bakboordkabels aan de roerhefboom bevestigd.

Afbeelding

Afgespannen aan de uithouder bovenop ....

Afbeelding

en onderop. Bovenop moest ik een stukje tape gebruiken om de kabel langs de uithouder te leiden, onderop een stukje plastic. Het bouwen van een model met uitgeslagen roeren compliceert het vastplakken van de besturingskabels toch best wel.

Afbeelding

Hier de afgespannen bakboord kabel. Voor de vleugel zijn net nog de twee buisjes van de snelheidmeter te zien.

Afbeelding

Na bakboord komt stuurboord. Het begin ....

Afbeelding

Afbeelding

Een van de kabels van het richtingsroer zat onvoldoende vast, en moest opnieuw gelijmd worden (de stukjes tape op de staart).
Afspannen van het rechter hoogteroer.

Afbeelding

Alle kabels klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna wat beschadigingen en lijmdruppeltjes wegwerken. Dat laatste doe je met een scherp mes, vlakbij de dunne vislijntjes, dus ...

Spandraden weghalen, gaatje opnieuw boren, en nieuw visnoer er doorheen.

Afbeelding

En laten drogen. Intussen ook beschadigingen aan de lak weggewerkt. Als dat goed droog is alle lijmplekjes nog even langslopen met zijdeglans vernis, de propeller en mitrailleur d'r op en de eindfoto's maken. Het model is met al dat spinrag bijna niet meer vast te pakken, dus het is tijd dat het af is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Opmerkelijk dat je de draden opspant m.b.v. een tape die je aan het roer vastzet. Ik trek de draad door en zet deze altijd vast met tape aan iets dat ik achter het vliegtuig positioneer, meestal mijn glazen pot met terpentine.

Verder ben ik dan weer erg blij dat ik w.o.1 vanaf schaal 1/48 bouw :wink: , ik hoop dat er op deze schaal of 1/32 nog eens een keer een fatsoenlijke kit verschijnt van dit toestel. Aan het aantal gebouwde en ingezette exemplaren zou het toch niet moeten liggen. Maar ja, eerlijk is eerlijk een bijzonder elegant toestel is het niet.


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Nico: Ik heb in het begin ook wel de draden opgespannen door ze aan een ander voorwerp (dus niet het model zelf) vast te zetten. Dat werkte ook best goed, maar je kon weinig draden tegelijk "behandelen" en er moest niks verschuiven (ook de vrij lichte 1:72 modellen zelf niet). Toen heb ik eens geprobeerd om de lijnen vast te zetten aan het model zelf. Doordat ik zeer dunne vislijn gebruik (0,06 mm), die weinig spankracht vraagt om strak te staan, gaat dat goed. Ieder zijn techniek, denk ik.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
En ja, het is gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In samenvatting: De kit op zich is niet brilliant, maar het is een heerlijk model om te detailleren. Ik heb veel gehad aan de documentatie die ik via Ian Brand (limey pilot op het The Great War in the Air Forum) heb gekregen.

Dat was het. Nu kan ik ongestoord verder met de Van Berkel WA.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
echt een prachtig model rob vooral de rigging (vondt het al moeilijk op 1:48).
maar ondanks toch een paar puntjes: een heel klein beetje (echt een heel klein beetje) verwering zou hem nog mooier maken (beetje modder onder vleugel van wielen bijv.)
en aan de onderkant van de vleugel is het linnen op elke spant iets lichter (komt doordat ze het linnen vast maakten aan de vleugelspanten met een extra stripje linnen, hierdoor wordt de kleur iets lichter)


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Prachtig priegelwerk, Rob. Spandraden zien er heel goed uit. Schilderwerk is ook keurig verzorgd.
Twee dingetjes die mij opvallen zijn dat je kielvlak scheef lijkt te staan (ik zou daar mooi niets meer aan doen :mrgreen: )
en de propeller lijkt voor dit formaat vliegtuig wat aan de kleine kant maar dat is wellicht bij de echte ook zo geweest.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Klassewerk hoor, een schitterende FK 8!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de lovende woorden en voor de tips!
@ Karel: Ik zal 't eens proberen; ik heb wat frustraties overgehouden van het verweren van huizen op mijn vroegere treinbaan (altijd te zwaar aangebracht, vandaar dat ik het vermijd). Maar misschien de onderkant eens doen met sludge.
@ Paul: Dat kielvlak zie je natuurlijk pas op de foto (les voor de volgende keer: foto van het achterwerk maken zodra het kielvlak er op zit). Zal er morgen nog eens naar kijken; misschien is het het roer dat wat scheef staat, maar ik ben bang van niet. Ik zal de oude dame zeggen zich niet meer van achteren te laten fotograferen. De propeller zal ik checken tegen tekeningen en andere documentatie. Als ik me goed herinner staan de afmetingen in de Windsock Datafile, en anders in het Armstrong-Whitworth boek dat ik heb. Klopt het niet, dan kan die er in ieder geval makkelijk af.

Rob.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 feb, 2012 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Keurig model neergezet! Met bewondering je scratchwerkzaamheden aanschouwd en ook de spandraden zijn netjes aangebracht. Zelf vind ik 0,06 wat aan de dunne kant, bij mijn Hannover zie je de draden bijna niet. Over het algemeen gebruik ik 0,08 voor de spandraden, dat vind ik een mooi compromis.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement