Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2011 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nico,

Je bent te goed! Ik kan nog niet eens decals plakken!

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2011 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine update. De spandraden van de voorste romp pylon zijn aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna inbouwen in de vleugel assemblage mal van Aeroclub. Eerst de vleugel beschermen tegen de scherpe randjes van de mal met tape. Uit de maatschets in de Windsock Datafile volgt een afstand tussen beide vleugels (aan de wortel) van 24,5 mm, en ligt de bovenvleugel 6,5 mm voor de ondervleugel. Omdat de V-stelling van de bovenvleugel groter is, is te verwachten dat er zo'n 1,5 tot 2 mm meer afstand aan de tip zit. Die afmetingen heb ik genomen als startwaarde.

Afbeelding

Dan blijkt de bovenvleugel net los van de romp pylons te liggen. Die zijn dus aan de lange kant. Verder trial-and-error instellen. Als ie goed zit, stevig vastzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Een eerste check op de lengte van de vleugelstijlen met een metaaldraadje wees uit, dat het meegeleverde stroomlijnprofiel slechts voldoende is voor vijf stijlen. Zelfs als je je houdt aan de door Pegasus in de kit aangegeven lengte, is er maar genoeg voor krap zeven in plaats van acht. Maar dan krijg je er zeker de romp pylons niet tussen. Gelukkig had ik nog wat 2,2 mm stroomlijn profiel in de voorraad doos, dat komt dus wel goed.

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2011 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat verder gekomen. De vleugelstijlen stuk voor stuk op maat gesneden en de boven- en onderkant in vorm gesneden. De lengte luistert nauw, omdat ik de gaatjes in de vleugel niet iets dieper gemaakt had. Had ik beter wel kunnen doen, dan blijven ze bij het monteren beter zitten. Nu zijn ze allemaal een eitje verschillend (en dus genummerd). Geschilderd en gevernist voor het lijmen.

Afbeelding
Een voor een de stijlen er in gelijmd. Bovenkant in de vullende CA dopen, op zijn plek zetten/hangen, druppeltje dunne CA met een draadje in de joint aan de onderkant laten lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna uit de mal halen. Alles zat goed vast, behalve een stijl die aan de korte kant was. Maar CA lost alles op.

Afbeelding

Daarna bijwerken met zijdeglans vernis. Als alles droog is, gaatjes (weer) doorboren en beginnen met de draadjes. De linker achterstijl heb ik net nog even recht gezet. Zulk soort dingen zie je altijd pas goed op de (onverbiddelijke) foto.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2011 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook dit is weer een erg indrukwekkend project hoor. Vind het toch knap om te zien en wat voor een vreemde instrumenten zijn er allemaal te verkrijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2011 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
tsjopper bob schreef:
... wat voor een vreemde instrumenten zijn er allemaal te verkrijgen.


Als je de Aeroclub vleugel mal bedoelt: Hij is (was?) niet goedkoop, maar als ik terug denk aan het geworstel vroeger om een tweedekker fatsoenlijk in elkaar te krijgen, is ie zijn geld dubbel en dwars waard. Toen moest ik de vleugelstijlen lijmen met behulp van zelfgemaakte malletjes (eentje is nog te zien op de foto van de net geverfde vleugelstijlen).
Met de universele mal ben je niet afhankelijk van afmetingen van de in de kit bijgeleverde vleugelstijlen, maar kan je de werkelijke maten (als je tenminste een maatschets hebt) instellen. Ik zou niet meer zonder kunnen. Keerzijde is, dat ik nu vaak de vleugelstijlen zelf moet maken. Maar met Evergreen profiel of stroomlijmprofiel (ik heb indertijd een setje bij de LHS gekocht) is dat best te doen.
Aeroclub zegt op de doos dat de mal ook geschikt is voor 1:48 modellen en zelfs voor sommige 1:32 tweedekkers. Zelf denk ik, dat dat toch minder makkelijk (en nauwkeurig)werkt, omdat de armen dan tussen romp en stijlen doorsteken, waardoor je alles uit elkaar moet halen om het vliegtuig uit de mal te krijgen. We zullen zien; ik heb nog ergens een 1:48 Fokker D.V liggen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2011 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moest toch nog twee vleugelstijlen weer vast zetten, na een nachtje slapen, hadden ze besloten dat de spanning hun te veel werd. Ik moet zeggen dat je zelfs bij het model de spandraden nodig hebt om een beetje stevig verband te krijgen. Maar de eerste lijntjes zijn gespannen: De "incidence wires" (kruisverbanden tussen voorste en achterste vleugelstijlen) zitten. Vastgezet met een drupje-aan-metaaldraadje vloeibare CA bovenop de boven- en onderop de ondervleugel.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2011 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
wow man

die ziet er echt enorm strak uit als je mij vraag.
Mijn voorkeur ligt wel ergens anders maar nog steeds blijft het een mooi model. :P :P

Van Jeroen

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hoewel ik eigenlijk met de groepsbouw watervliegtuigen bezig zou moeten zijn, een update van de FK.8. Dat moet ik wel een beetje bijhouden, anders vergeet ik hoe ik de spandraden aangebracht heb of moet aanbrengen. De eerste bay.

Afbeelding
Afbeelding
De tweede bay na het lijmen. De eindjes worden afgesneden nadat de lijm goed droog is.

Afbeelding
Afbeelding
Bij de tweede bay heb ik de spandraden vanaf de lichte onderkant "geregen"; vanaf de khaki kant was het vrijwel niet te zien. Dat is het nadeel van de zwart geverfde spandraden.
Het model wordt nu wel wat lastig te hanteren; bijna overal lopen draadjes.

Nu moet ik toch echt eens beginnen met de Van Berkel WA.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wederom prachtig werk!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2012 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de spandraden in de twee buitenste bays. Vanaf de lichte onderkant van de vluegels gaat het veel makkelijker. Op de werkplek:

Afbeelding

En als alles er op zit:

Afbeelding

Afbeelding

De horizontale draad is de stuurkabel van de ailerons, die uit een gat in de zijkant van de romp komt en naar de buitenste voorste vleugelstijlen loopt.

Afbeelding

De aileron stuurkabel loopt dan (via de ailerons in beide vleugels, het stukje dat ik pas na het op hun plek zetten van de rolroeren kan aanbrengen) naar de onderkant van de bovenvleugel. Is dus eigenlijk een grote loop.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de spandraden en stijlen van de staart aangebracht. En de stuurkabels voor de staartslof. Ik heb nog nooit eerder een bestuurbare staartslof gezien, maar de FK.8 heeft er een.

Afbeelding

Nu wachten tot alles goed droog is. Daarna moeten de lijm- en vissnoerresten weggeschuurd worden voordat de vleugels afgeschilderd kunnen worden. Rotwerkje. Ook zal ik hier en daar nog wat fout geboorde gaatjes moeten opvullen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement