Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2011 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Volgens mij hadden zelfs waarnemers / schutters van een Bristol Fighter zelfs geen seatbelt. En die werden toch nog een stuk heftiger door elkaar geschud...

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2011 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De seat belts: Het is zelfs nog erger, de waarnemerszitplaats is een kruk op een excentrische poot, die weggedraaid kan worden. Ik zal er de volgende keer een tekeningetje van de SE.8 seat bij doen. Dat de FK.8 zo'n zelfde kruk had is mijn aanname.
@Paul: Het wordt een uitdaging. Toen ik dit produkt gezien had (http://www.greatwaraviation.com/forum/index.php?topic=1739.0), kon ik dat niet op me laten zitten. Ik had bij nader inzien (nu is het te laat) de cockpitvloer wat hoger moeten leggen en het voorste schot wat verder naar voren. Wat dat betreft zijn de lijnen van de beplating op de buitenkant van de romp (die had ik aangehouden voor de plaats van het schot) niet helemaal goed.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2011 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik had beloofd een plaatje in te plakken van de waarnemerkruk van de SE.8 een jager-verkenner ontworpen tegen dezelfde specificatie als de FK.8.

Afbeelding

De twee romphelften op elkaar plakken ging niet makkelijk, als het achterstuk op elkaar zat, zat er bij de neus een spleet van twee, drie millimeter. Maar met een ruime hoeveelheid Tamyia tape was het wel op elkaar te houden. De naad tussen de twee helften was fors, en bovendien was de onderkant hol in het midden, en ook de cockpit randen moesten gerepareerd worden. Plamuren dus. Dit was het resultaat na de eerste ronde afschuren, het eerste laagje verf en nogmaals schuren. Echt een Pegasus kit dus.

Afbeelding

De ondervleugel heeft een v-stelling van 3 mm aan de vleugelvoorrand op 85 mm vanaf de hartlijn van de romp, de bovenvleugel 5mm. Bovendien hebben beide vleugels een kleine invalshoek (bij de vleugelwortel 0,4 mm verschil tussen vleugel voorkant en achterkant). Het ligt dus voor de hand om weer een mal te bouwen op het bovenaanzicht van de 1:72 schaaltekening. Ik heb twee strips van 3,2 mm hoogte afgeschuurd tot 3 mm aan de voorkant en 2,6 mm aan de achterkant. Door ze tegen elkaar aan te tapen blijven ze precies gelijk. De strips zijn op de tekening geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

De romp is afgesteund in horizontale positie en met wat dunne strips heb ik ook de vleugel aan de vleugelwortel ongeveer een kwart millimeter opgetild. Horizontaal en vertikaal staartvlak op hun plek gezet en de ondervleugels gelijmd met plastic lijm, en de naad versterkt met wat druppeltjes CA.

Afbeelding

Voor de bovenvleugel heb ik dezelfde mal gebruikt, maar met een extra strip van 2 mm dik onder elke vleugeltip.

Afbeelding

Daarna alles in een eerste laag verf gezet: Bovenkant en zijkanten PC10 (Humbrol 155), motorbeplating donker grijs (Humbrol 126) en de onderkant linnen (Humbrol 74).

Afbeelding

Intussen wordt het tijd om aan de spandraden te gaan denken. Op de foto’s is te zien, dat de voorste pylon verspannen moet worden. Dat is alleen redelijk te doen voordat de vleugel gemonteerd wordt. Ook moeten de roeren nog geschilderd worden, en moeten die voorzien worden van langere uithouders. Gelukkig is de plaats van de roundels op de doos van Pegasus fout, foto’s laten duidelijk zien dat zij meer naar binnen zitten (vergelijk ook de tweede maatschets in mijn eerste bericht). Dat vermijdt dat de aileron kabels en uithouders dwars door de rozetten moeten gaan. Bij het boren van de gaatjes voor de stuurkabels blijkt weer (zoals zo vaak) dat de ribben aan de ene kant van het roer niet op dezelfde plek zitten als die aan de andere kant. Het zou toch makkelijk moeten zijn om dat meer accuraat te doen. Voor de rest van de routing van spandraden heb ik van Internet bij Arizona Models (http://www.finemodelworks.com/arizona-models/reference/Thumbs/Aircraft/Great_Britain/Armstrong_Whitworth/Armstrong_Whitworth.html) de volgende plaatjes geplukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua aantal draadjes klopt de FK.8 de Fokker Spin met ruim verschil! Volgende stap: Het schilderen van klein spul (pylons, onderstel, roeren).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Knap werk, ziet er al erg goed uit!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zéér goed bezig, met uiterste nauwkeurigheid voor de vleugel uitlijning. Klein puntje: je gebruikt Humbrol 74 voor Clear Doped Linen. Ik geloof dat Humbrol zelf deze kleur ook al aangeeft met deze benaming. Persoonlijk vind ik deze tint te geel en te donker. Ik kies zelf voor Engelse vliegtuigen altijd voor Humbrol 71 en meestal meng ik er dan nog wat wit bij.

Succes verder! Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Persoonlijk vind ik deze tint te geel en te donker. Ik kies zelf voor Engelse vliegtuigen altijd voor Humbrol 71 en meestal meng ik er dan nog wat wit bij.


Je hebt gelijk, Nico. Ik twijfel ook altijd tussen 74 en 71, en meestal komt ik uiteindelijk op 71 uit. Als tweede laag gaat zeker 71 op.

Ten aanzien van de nauwkeurigheid: Je hebt so-wie-so iets nodig om de V-stelling goed te krijgen, en dan is het een kleine moeite om de rest mee te nemen. Dat bouwen vanaf een op schaal geprinte maatschets bevalt me wel. Zit nu alleen te twijfelen of ik voor deze de tweedekker vleugel mal van Aeroclub zal gebruiken. Hangt er van af of ik de witmetalen romp pylons wil gebruiken en de spandraden daarvan eerst wil aanbrengen of veel wil prutsen als de bovenvleugel er al op zit.

Ik ben nu al een paar uur bezig gaatjes te boren voor stuurkabels en spandraden. Ik weet niet wat Frits K. daarmee had, maar het moet een fatsoenlijke hoeveelheid schadelijke weerstand opgeleverd hebben. Was houtbouw dan zoveel slapper dan gelaste stalen buis?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2011 13:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Hoi Rob,
Goed bezig man !!! :D
Dit gaaf een gaafffff model worden :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2011 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een kleine update. Ik ga toch de witmetalen pylons gebruiken. Om die goed te plaatsen, eerst maar weer een malletje gemaakt van het zijaanzicht van de maatschets.

Afbeelding

Vervolgens verder gegaan met gaatjes boren voor de spandraden. Voor het aanbrengen van de spandraden ga ik dezelfde methode gebruiken als ik gebruikt heb voor de Fokker C.X Hispano en de Fokker DC.I, dus gaatjes dwars door de vleugel boren, de draadjes aanbrengen en vastlijmen, na droging aan de andere kant van de vleugel afsnijden en vlak schuren, en daarna de vleugel afschilderen.
Voor de FK.8 zijn het nogal wat gaatjes. Op de foto van de onderkant van de bovenvleugel vlnr en van boven naar beneden (en in het Engels, ik weet niet of wij er zulke mooie termen voor hebben): Bovenste gaatje: Inner rear landing wire (1), onderste gaatje: Inner front landing wire (2).
Bij de binnenste achterste strut: dubbele inner rear flying wire (3), inner short incidence wire (4), outer rear landing wire (5).
Bij de binnenste voorste strut: inner front flying wire en upper front drag wire (vanaf motor ligger) (6), inner long incidence wire (7), outer front landing wire (8).
Bij de buitenste achterste strut: dubbele outer rear flying wire (9), outer short incidence wire (10).
Bij de buitenste voorste strut: dubbele outer front flying wire (11), outer long incidence wire (12). Het onderste gaatje (13) is voor de aileron balance cable, die van links naar rechts onder de vleugel doorloopt via een geleiding bij de voorste pylon op de romp.

Afbeelding

Waar de lijntjes heen lopen (romp, andere vleugel) is uit de schetsen bij mijn vorige verslag te halen. Voor de onderste vleugel een soortgelijk verhaal. Als er belangstelling voor is, wil ik dat ook nog wel laten zien.

De romp staat nu in de glans versis te drogen. Daarna decals aanbrengen (makkelijker dan wanneer de vleugels er op zitten) en zjdeglans af vernissen, voordat ik aan de montage van de pylons en de bovenvleugel begin.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2011 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De decals zitten er op en romp, ondervleugel bovenkant en bovenvleugel onderkant zijn in de zijdeglans vernis gezet.

Afbeelding

Ondanks het eerst glansvernissen en de decals aanbengen met Set, toch weer een beetje silvering bij de wit-blauwe strip. Het vervelende is, dat je het pas goed kan zien als de zijdeglanslaag er over heen zit. En dan is het niet meer te corrigeren.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de resterende stukkies. Voor het richtingsroer heb ik de decals niet gebruikt, ze waren te moeilijk netjes pas te maken. Ik heb het dus geschilderd en het moet nog afgewerkt worden met een witte baan. De roeren zijn voorzien van HR Model PE control horns. Vanaf nu lijm ik alles met secondenlijm, want plasticlijm houdt niet meer op geverfde oppervlakken. Ben ik toch gewend van resin kits. Ik heb ook gezien dat de voorste pylon voor het onderstel ontbreekt. Kwijt geraakt (hoewel ik me dat niet herinner) of ontbrak ie in de kit. Ik zal hem nu maken van 1,5 mm plastic stroomlijnprofiel (volgens de maatschets uit de Windsock Datafile). De plastic strip van 0,5 mm diameter in de kit is zo krom als een hoepel, zal ik dus ook maar vervangen door Evergreen staf.
De romp pylons zijn gelijmd en hun hoek is bepaald met het eerder gemaakte malletje. Het lijkt me, dat de voorste pylon aan de korte kant is, maar dat kan ik pas goed checken als hij verspannen is, en dus belast kan worden. Is in ieder geval makkelijk te corrigeren met een stukje plastic.
Het windscherm staat op zijn plaats, gelijmd met witte houtlijm, net zoals de richtapparatuur die er doorheen steekt. De uitlaat is ook vastgezet.

Afbeelding

Tenslotte nog de Scraff ring en de control horns bij de cockpits monteren. En de stang tussen het hoogteroer van de piloot en de “noodstick” van de waanemer. Zoals je kan zien, staat de stick van de piloot naar voren. Het hoogteroer zal dus naar beneden uitgeslagen gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Als alles goed droog is, moeten eerst alle gaatjes opgeboord worden. Daarna de voorste pylon afspannen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2011 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Klasse werk!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement