Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Rafale M (1/144)
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Normaal gesproken maak ik auto modellen, maar omdat het de laatste tijd in huize knutsel niet helemaal loopt zoals het hoort te lopen, is de rust en concentratie voor die modellen nul komma nul. Wat dus tot gevolg heeft dat de modellen niet worden zoals ik wil. Ik heb daarom alles maar even aan de kant geschoven. Maar om nu helemaal niks met modelbouw te doen is ook al weer zowat. Dus ik ben toen een beetje gaan denken wat ik dan zou willen doen. En na een paar valse starts met wat andere modellen bedacht ik me ineens dat ik ooit had meegedaan aan een groepsbouw hier. De braille speedbuilt. Het ging toen om vliegtuig modellen in de schaal 1/144. Ik heb toen een F15 gemaakt en heb daar veel lol mee gehad.
Deze dus:

Afbeelding

Dus heb ik maar een paar 1/144 kitjes besteld. En daarvan is de Rafale die ik hier ga maken er dus 1 van. De bedoeling van deze kit is puur het bezig zijn. Het resultaat is van minder belang. (al is het natuurlijk wel leuk als ie er goed uit komt te zien ).

De Rafale dus.

Een Frans gevechts vliegtuig dat ontwikkeld werd nadat de Franse regering zich terug trok uit het europesche programma wat zou leiden tot de Eurofighter. De buitensporige kosten hiervan dwongen de Franse regering deze stap te nemen.

Het toestel is uitgerust met twee Snecma M88-2-motoren en kenmerkt zich door de canard-vleugelopstelling zoals ook de Saab JAS39 Gripen en de Eurofighter Typhoon hebben.

Tot de standaarduitrusting van dit toestel behoren onder meer
• twee aparte navigatie- en gevechtscomputers van het type Sagem Sigma 90 die samen de zeer nauwkeurige combinatie van gyrolaser en GPS mogelijk maken
• een geïntegreerd Spectra-ECM-systeem voor elektronische oorlogvoering met alle mogelijkheden inclusief infrarood- en laseropties
• een optronisch bewaakte voorste zichtsector met automatische infrarooddetectie, trackingvideo en lasertelemetrie
• een codebeveiligd terreinvolgend radarnavigatiesysteem waarmee ongemerkt op zeer lage vlieghoogte genaderd kan worden
• een Thomson-CSF RBE-2-radarnavigatiesysteem
• een tweedegeneratievliegerhelm waarin alle vlucht- en dreigingsgegevens voor de vlieger worden geprojecteerd
• een Martin Baker MK16F zero-schietstoel die vanaf de grond gebruikt kan worden

De Rafale wordt in drie varianten gebouwd:
• Rafale B(iplace), als tweepersoonstrainerversie
• Rafale C(hasse), als standaard multirole-jager/-bommenwerper voor de luchtmacht
• Rafale M(arine), als standaard multirole-jager/-bommenwerper voor de marine

Inmiddels is de Rafale M vanaf juni 2004 operationeel bij de Franse Aéronavale (marineluchtvaartdienst) en hij opereert van het vliegdekschip Charles de Gaulle. Het toestel, dat specifiek is uitgerust voor vliegdekoperaties en voor groot onderhoud gelegerd is op de vliegbasis Landivisiau, zal in de loop van de tijd zijn voorganger de Dassault Super-Étendard geheel vervangen. In maart 2009 waren er 22 Rafale M-toestellen operationeel; het is de bedoeling dat er tot 2011 in totaal 38 toestellen aan de Franse marine worden geleverd.

Het toestel wat ik ga maken is ook een M(arine) versie. En wel van Flotille 12F.
Afbeelding

Het gaat om dit doosje

Afbeelding
Met daarin de volgende sprues

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zijn mooi scherp gegoten, er zit geen flash aan en ik heb geen sinkholes kunnen ontdekken. Ook heeft het mooie gegraveerd paneellijnen. Al zijn deze natuurlijk niet geheel opschaal. Als je deze terug gaat rekenen naar 1:1 zullen de naden zo groot zijn dat je er rustig je hand doorheen kunt steken. Maar dat mag de pret niet drukken. Het ziet er allemaal mooi uit.
Dan natuurlijk de bouw. Zoals de meeste kits wordt ook hier begonnen met de cockpit. En in tegenstelling tot de F15 die ik eerder maakte zit er hier een echte cockpit in. Dus met instrumenten paneel en schiet stoel. Ik heb hier even de onderdelen los in mekaar gezet om te kijken of het zou passen.

Afbeelding

Ik heb de stoel geverfd.

Afbeelding

Zoals je misschien wel kunt zien zijn er zelfs riempjes op de stoel meegegoten. Ik heb een poging gedaan om deze te verven. Maar het is allemaal wel erg klein. Het resultaat is dan ook niet helemaal geweldig. Maar zo heel erg veel zul je er denk ik niet van zien als de canopy dicht zit.

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit zelf heeft hier ook een kleurtje gekregen en een drybrush. Revell wil in haar handleiding zelfs dat je de metertjes op het instrumenten paneel nog gaat verven. Maar dat lijkt me een hopeloze zaak. Zelfs met een tandenstoker zet je er nog teveel verf op. Ik heb dus alleen een lichte drybrush erover gedaan.
Vervolgens de Cockpit en de wielbakken in de onderste en bovenste romp helften geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

En de romp kan dicht. Althans dat wil revell. Revell wil ook dat je de canards er dan in zet.

Afbeelding

Afbeelding

Dat heb ik dus niet gedaan. Ten eerste is de afstand tussen de twee vleugeltjes net iets te klein. Ze komen dus wat onder spanning te staan en gaan daardoor scheef staan. Ook is het dan wat moeilijk om eventuele kieren weg te werken . Dus ik heb de canards weg gelaten en zal ze later erin zetten.

Afbeelding

Dus nu de romp dicht geplakt (en ook de luchtinlaten erop geplakt)

Afbeelding

Daarna nog wat andere dingen op en aan de romp geplakt

Afbeelding

Dat kleine dingetje komt dus op de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Voordat de romp aan de bovenkant dicht ging heb ik er een beetje gewicht in gedrukt. Ik hoop dat het genoeg is.
Ook de vleugels er aan gezet en de nodig plamuur gesmeerd om wat kleine kiertjes weg te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na wat schuren zit alles er mooi op.

Afbeelding

De canopy en de tankinstallatie erop en hij is eigenlijk wel klaar voor een kleurtje.

Afbeelding

Afbeelding

De tankbuis zit hier nog wat vreemd. Ik wil nog even kijken of ik hem nog wat kan verbuigen.
En dat was het wel voor deze keer. De volgende keer heeft ie hopelijk een beetje kleur en kan het onderstel en de bewapening erop.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 18:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat ziet er keurig uit. Je moet al naar de titel kijken om de schaal te kunnen raden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 jul, 2011 21:54 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam Nieuw-Sloten
Hey!
Deze heb ik ook gebouwd! En ik moet zeggen dat de details op dit model erg goed zijn, helaas valt de pasvorm tegen.
Nog veel succes met de bouw!

_________________
Gr. SR-71_Jasper
- Academy F-15D Eagle
- Revell AH-64D Apache
- Airfix Harrier GR7


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Waar had jij problemen met de pasvorm dan?
Ik ben tot nu toe geen echte problemen tegen gekomen. De stukken waar bij mij plamuur zit is meer om een randje ofzo weg te werken. Alles lijkt bij mij goed te passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2012 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 jul, 2011 21:54 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Amsterdam Nieuw-Sloten
Ik had problemen bij de vleugels, ook de wielkleppen (die heb ik dicht) paste slecht ;)

_________________
Gr. SR-71_Jasper
- Academy F-15D Eagle
- Revell AH-64D Apache
- Airfix Harrier GR7


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
En hij is klaar. Nu stelt een 1/144 vliegtuig natuurlijk niet zoveel voor kwa bouwen.
Ook het spuiten is zo gebeurd. Al moet je wel oppassen dat je het toestel niet weg blaast met de airbrush :lol:
Ik heb geprobeerd om er een preshading aan te brengen. Niet te donker want ik was bang dat het dan te nadrukkelijk aanwezig zou zijn op een dergelijk klein model. MAar ik denk dat het toch iets te licht is gedaan. Je ziet er namelijk niks van weer. Helaas, volgende keer wat donkerder proberen dus. Hier de foto's na het spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

En toen ging het ineens snel. Hierdoor heb ik dus eigenlijk geen foto's meer van de stappen die vooraf gingen aan de eindfoto's. Sorry :oops: .

Wat is er dan wel gebeurd. De decals. Deze zijn iniemipieterpeuterig. En helaas zijn ze niet helemaal goed gedrukt. Je ziet het vooral bij de franse vlag op de staart. De kleuren sluiten niet mooi op mekaar aan. Ook bij de roundels is het te zien. Maar daar is helaas niks aan te doen. Na de decals heb ik een poging gedaan met een wash. Ik heb hiervoor Revell aqua verf gebruikt die ik erg verdunt heb met water en dreft. En dit werkte best aardig moet ik zeggen.
Tot slot de wielen eronder gezet en de uitlaten erop geplakt. En ik zie net op de foto's dat die uitlaten nog even een donkere wash mogen hebben. Dus dt ga ik nog even doen.

Hier dan de eindfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En even wat buiten foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat was het. Ik vond dit een leuk toestelletje om te bouwen. Mooi gedetaileerd al waren sommige onderdelen wel heel erg klein. Maar dat hoort bij de schaal. De decals zijn zoals ik al zei een beetje jammer. Revell heeft er aardig wat bij gevoegd zodat je er een gedetaileerd toestel van kunt maken, alleen waren ze scheef gedrukt. Maar dat was ook eigenlijk het enige minpunt wat ik aan deze kit kon ontdekken. Deze kit doet in mijn ogen niet onder voor de grotere schalen. Ik zal dan ook vaker een 1/144 kitje gaan maken tussen het autobouwen door. Een leuke afwisseling.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Ziet er mooi uit! Mag ik vragen wat al die puntjes op je tafel zijn, sneeuw? :roll:
Oja, De aansluiting van je canopy voorop is niet echt helemaal mooi (maar ik kan het niet beter hoor :wink: )

gr nicky, en brouw ze! :brouw:

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Die witte puntjes op tafel zijn inderdaad sneeuw. Het begon tijdens het foto maken licht te sneeuwen en dat doet het nog steeds.
DIe canopy klopt. Ik had de canopy echter al afgeplakt voor ik hem erop gelijmd had. En dit was toen nog niet te zien. Ik denk dat ik er een beetje houtlijm in laat lopen. Ook moet er nog een dun randje grijs onderlangs de canopy.

edit: ik heb de canopy net nog even gecontroleerd. Dat zwarte randje wat je ziet is geen kier maar verf. Ik heb de rand van de cockpit zwart gemaakt en dat komt een beetje onder de canopy vandaan. Als ik het dunne randje grijs er dus opzet is dat ook weg.


Laatst bijgewerkt door knutselsmurf op zo 12 feb, 2012 11:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 11:04 am 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
hij is mooi en dat met deze schaal gewoon super ik doe het je niet na.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 feb, 2012 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Oh, dan heb ik niks gezegt :roll: Want het leek best wel op een kier namelijk.
Succes met je volgende kit (ga je weer verder met je Hemmt?)

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement