Normaal gesproken maak ik auto modellen, maar omdat het de laatste tijd in huize knutsel niet helemaal loopt zoals het hoort te lopen, is de rust en concentratie voor die modellen nul komma nul. Wat dus tot gevolg heeft dat de modellen niet worden zoals ik wil. Ik heb daarom alles maar even aan de kant geschoven. Maar om nu helemaal niks met modelbouw te doen is ook al weer zowat. Dus ik ben toen een beetje gaan denken wat ik dan zou willen doen. En na een paar valse starts met wat andere modellen bedacht ik me ineens dat ik ooit had meegedaan aan een groepsbouw hier. De braille speedbuilt. Het ging toen om vliegtuig modellen in de schaal 1/144. Ik heb toen een F15 gemaakt en heb daar veel lol mee gehad.
Deze dus:
Dus heb ik maar een paar 1/144 kitjes besteld. En daarvan is de Rafale die ik hier ga maken er dus 1 van. De bedoeling van deze kit is puur het bezig zijn. Het resultaat is van minder belang. (al is het natuurlijk wel leuk als ie er goed uit komt te zien ).
De Rafale dus.
Een Frans gevechts vliegtuig dat ontwikkeld werd nadat de Franse regering zich terug trok uit het europesche programma wat zou leiden tot de Eurofighter. De buitensporige kosten hiervan dwongen de Franse regering deze stap te nemen.
Het toestel is uitgerust met twee Snecma M88-2-motoren en kenmerkt zich door de canard-vleugelopstelling zoals ook de Saab JAS39 Gripen en de Eurofighter Typhoon hebben.
Tot de standaarduitrusting van dit toestel behoren onder meer
• twee aparte navigatie- en gevechtscomputers van het type Sagem Sigma 90 die samen de zeer nauwkeurige combinatie van gyrolaser en GPS mogelijk maken
• een geïntegreerd Spectra-ECM-systeem voor elektronische oorlogvoering met alle mogelijkheden inclusief infrarood- en laseropties
• een optronisch bewaakte voorste zichtsector met automatische infrarooddetectie, trackingvideo en lasertelemetrie
• een codebeveiligd terreinvolgend radarnavigatiesysteem waarmee ongemerkt op zeer lage vlieghoogte genaderd kan worden
• een Thomson-CSF RBE-2-radarnavigatiesysteem
• een tweedegeneratievliegerhelm waarin alle vlucht- en dreigingsgegevens voor de vlieger worden geprojecteerd
• een Martin Baker MK16F zero-schietstoel die vanaf de grond gebruikt kan worden
De Rafale wordt in drie varianten gebouwd:
• Rafale B(iplace), als tweepersoonstrainerversie
• Rafale C(hasse), als standaard multirole-jager/-bommenwerper voor de luchtmacht
• Rafale M(arine), als standaard multirole-jager/-bommenwerper voor de marine
Inmiddels is de Rafale M vanaf juni 2004 operationeel bij de Franse Aéronavale (marineluchtvaartdienst) en hij opereert van het vliegdekschip Charles de Gaulle. Het toestel, dat specifiek is uitgerust voor vliegdekoperaties en voor groot onderhoud gelegerd is op de vliegbasis Landivisiau, zal in de loop van de tijd zijn voorganger de Dassault Super-Étendard geheel vervangen. In maart 2009 waren er 22 Rafale M-toestellen operationeel; het is de bedoeling dat er tot 2011 in totaal 38 toestellen aan de Franse marine worden geleverd.
Het toestel wat ik ga maken is ook een M(arine) versie. En wel van Flotille 12F.
Het gaat om dit doosje
Met daarin de volgende sprues
De onderdelen zijn mooi scherp gegoten, er zit geen flash aan en ik heb geen sinkholes kunnen ontdekken. Ook heeft het mooie gegraveerd paneellijnen. Al zijn deze natuurlijk niet geheel opschaal. Als je deze terug gaat rekenen naar 1:1 zullen de naden zo groot zijn dat je er rustig je hand doorheen kunt steken. Maar dat mag de pret niet drukken. Het ziet er allemaal mooi uit.
Dan natuurlijk de bouw. Zoals de meeste kits wordt ook hier begonnen met de cockpit. En in tegenstelling tot de F15 die ik eerder maakte zit er hier een echte cockpit in. Dus met instrumenten paneel en schiet stoel. Ik heb hier even de onderdelen los in mekaar gezet om te kijken of het zou passen.
Ik heb de stoel geverfd.
Zoals je misschien wel kunt zien zijn er zelfs riempjes op de stoel meegegoten. Ik heb een poging gedaan om deze te verven. Maar het is allemaal wel erg klein. Het resultaat is dan ook niet helemaal geweldig. Maar zo heel erg veel zul je er denk ik niet van zien als de canopy dicht zit.
De cockpit zelf heeft hier ook een kleurtje gekregen en een drybrush. Revell wil in haar handleiding zelfs dat je de metertjes op het instrumenten paneel nog gaat verven. Maar dat lijkt me een hopeloze zaak. Zelfs met een tandenstoker zet je er nog teveel verf op. Ik heb dus alleen een lichte drybrush erover gedaan.
Vervolgens de Cockpit en de wielbakken in de onderste en bovenste romp helften geplakt.
En de romp kan dicht. Althans dat wil revell. Revell wil ook dat je de canards er dan in zet.
Dat heb ik dus niet gedaan. Ten eerste is de afstand tussen de twee vleugeltjes net iets te klein. Ze komen dus wat onder spanning te staan en gaan daardoor scheef staan. Ook is het dan wat moeilijk om eventuele kieren weg te werken . Dus ik heb de canards weg gelaten en zal ze later erin zetten.
Dus nu de romp dicht geplakt (en ook de luchtinlaten erop geplakt)
Daarna nog wat andere dingen op en aan de romp geplakt
Dat kleine dingetje komt dus op de neus.
Voordat de romp aan de bovenkant dicht ging heb ik er een beetje gewicht in gedrukt. Ik hoop dat het genoeg is.
Ook de vleugels er aan gezet en de nodig plamuur gesmeerd om wat kleine kiertjes weg te werken.
En na wat schuren zit alles er mooi op.
De canopy en de tankinstallatie erop en hij is eigenlijk wel klaar voor een kleurtje.
De tankbuis zit hier nog wat vreemd. Ik wil nog even kijken of ik hem nog wat kan verbuigen.
En dat was het wel voor deze keer. De volgende keer heeft ie hopelijk een beetje kleur en kan het onderstel en de bewapening erop.