Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 dec, 2012 22:41 pm
Berichten: 22
Hoi ik ben Robert, en dit is mijn eerste post hier. Eveneens is dit mijn eerste bouwverslag ooit!
Ik bouw al modellen sinds ik jong ben, maar de laatste jaren ben ik hier steeds beter in geworden. Ik heb nog steeds niet het niveau bereikt van de andere forum gebruikers hier, maar dit is een model geworden waar ik toch wel enigszins trots op ben.

Het model is de schaal 1:72 EC145 van Revell (doos nummer 04653). Ik heb deze op de kop getikt bij mijn lokale hobbywinkel voor 8 euries en ik moet zeggen dat dit een van de beste Revell kits is die ik ooit heb gebouwd. De kit had decals voor de gendarmerie versie en een versie van de Duitse politie. De kit had genoeg onderdelen voor anderhalve helicopter wat een goede verassing was (ik kan onderdelen gebruiken voor een andere kit). Ik heb wat scratchbuilding gedaan aan de binnenkant, ik heb de vloer aangepast, het opklapbankje en de stretcher. Ook heb ik de zijkanten van de cabine zelfgebouwd en de (schuif)deuren aangepast.

Afbeelding
Afbeelding
De clamshell deuren uitgezaagd. (een beetje ruw, maar dat werken we nog wel bij)

Afbeelding
Afbeelding
Mockup met clamshell deuren en schuifdeuren.

Afbeelding
De vloer van de cabine aangepast met aluminium folie.

Afbeelding
Uitgesneden schuifdeuren met de clear parts en de binnenkant van de deur (scratchbuilt)

Afbeelding
Cabine in elkaar gelijmd met stoeltjes (scratchbuilt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cabine zit helemaal in elkaar en de binnenkant is nog te zien (na de raampjes erin zitten niet meer :()

Afbeelding
Afbeelding
Gespoten model.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klaar model. Ik had wat problemen met de decals (as always) maar uiteindelijk is het model enigszins presentabel geworden. Ook heb ik snel een diorama base gemaakt voor het model. Het is allemaal een beetje rommelig maar ik ben een messy moddeler. De raampjes zijn een beetje verpest door een combinatie van superlijm en varnish.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
op zich een leuk dingetje.
Gelukkig geef je zelf aan dat het een rommelig model is, want dat is het.
Toen ik in je intro las dat je al sinds je jong was aan modelbouw deed en dat dit een van je betere modellen is, althans waar je het meest trots op bent, was ik wel erg benieuwd wat ging komen.
Het leek ook allemaal veelbelovend, met aluminium op de vloer en alles.

Tot het op de afwerking aankwam.
De blauwe laag moest er, zo lijkt het, in 1 keer dekkend op gespoten worden. De decals zitten niet helemaal je van het (probeer eens microsol Sol of Daco-medium) De ramen zijn al helemaal niet mooi.
Neem volgende keer de tijd voor die laatste paar dingen.
Bouwtechnisch zit het wel ok denk ik, maar dan moet het volgens mij ook binnen 1 dag verder klaar zijn en dat komt het resultaat niet ten goede.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik sluit me bij Darka aan: Te zien aan je scratchbuild-skills kun je een veel mooier eindresultaat bereiken, met meer geduld.
Niet dat dit geen mooi model is geworden - integendeel, het is juist een leuk ding, helemaal met dat ondergrondje erbij - dus vat dit op zoals het is bedoeld: Opbouwend :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Hij ziet er goed uit. Jammer van de ruiten, probeer die ook af te plakken bij de laatste laag. Alleen heb ik het idee dat de verf op de stoeltjes niet goed dekkend is.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Ook een tip als je de ramen wilt verlijmen gebruik dan houtlijm....deze droogt transparant op...maar blijf er op letten dat je geen lijm aan je vingers hebt...

Wel orgineel een Gendarmerie heli, heb ik nog niet voorbij zien komen (nu kan dat ook komen omdat daar niet mijn interesse ligt. Excuus als ik mensen tegen het zere been schop :oops: :wink: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Leuk model, ziet er zelfs voor 1:72 wel heel klein uit,
Inderdaad die ruiten zijn jammer..
Misschien een diorama setting maken met een menigte die met bakstenen gooit?
Die ruit aan de zijkant ziet verbrijzeld uit zo :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 dec, 2012 22:41 pm
Berichten: 22
Thanks voor de reacties. een paar puntjes

Het hoeft niet binnen 1 dag klaar te zijn... heb d'r af en aan ongeveer 4 maanden over gedaan. Na de foto heb ik het model nog 2x gespoten. Ook was te lui om de ruiten een 2e keer af te plakken voor de varnish laag en ik wilde de kleine onderdelen niet riskeren met mijn dikke worstvingers. Ook heb ik de zijkanten van de cabine zelf gemaakt en met CA verlijmt wat vlekken heeft gemaakt en er is wat masking tape blijven zitten op sommige plekken. En decals zijn voor mij altijd een ramp, en deze decals moesten over dubbelgekromde vlakken.

Decal vloeistof is zeker een goed idee, en de houtlijm was een verassing je zou niet denken dat dat zou plakken. Bedankt voor de tips iig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb, 2013 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 11 dec, 2012 19:11 pm
Berichten: 279
kijk alsjeblieft uit met alle soorten secondelijm bij clear parts!
dan krijg je inderdaad dit effect....
zoals mijn voorgangers al zeiden: gebruik houtlijm of eventueel Humbrol clearfix.
de laatste gebruik ik sinds kort zelf en is erg fijn spul. (heeft uiteindelijk hetzelfde effect als houtlijm maar hier kan je wat mee kliederen op je raampjes :mrgreen: )

al je scratchwerk ziet er goed uit!


en welkom hier
:mrgreen: :mrgreen:

_________________
Het gaat niet om "veilig" werken, het gaat om "goed" werken.


Als je werk je hobby is, blijf dat dan vooral doen, maar het is veel leuker als je zelf kan bepalen waar en wanneer je dat doet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Voor makkelijk afplakken van rottige ruitjes kan je masking-fluid gebruiken. Een vloeibaar goedje dat rubberachtig wordt wanneer je het aanbrengt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2013 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo Toprob. Gezien deze nick, noem ik je maar even Rob. Is er al iemand geweest die je verwelkomd heeft? Bij deze dan.

Als er een heli geplaatst wordt, ben ik altijd enthousiast en wat darka schreef, je intro was veelbelovend. Je laat zien dat er al bepaalde skills aanwezig zijn: dryfitten, scratchbouw, je spuitwerk ziet er i.m.o. strak uit en je neemt de tijd (4 maanden is op zich helemaal niet zo gek).

Maar het zijn juist de details die er een goed model van maken.
- Dat je ramen aftaped voor het spuitwerk is op zich goed, alleen oogt het rondom de ramen niet strak.
- Je schreef zelf al dat het met de decals niet lekker gegaan is en dat is bij dubbel gekromde oppervlakten inderdaad erg lastig. Met de aangedragen tip op SOL te gebruiken zou het al veel strakker moeten worden. Revell levert kwalitatief erg goede decals. Als je het model nog niet geseald hebt met lak, kun je er altijd nog SOL overheen smeren (desnoods meerdere laagjes). Je hebt dan kans dat bepaalde decals er net even wat strakker op komen te liggen.
- beide wire-cutters aan de voorzijde (onder de romp en op de canopy) zitten verkeerd om. Als je goed kijkt zit er vlak boven de romp een soort sneetje in het plastic. Het is de bedoeling dat als de heli in botsing komt met een draad, deze in dat sneetje komt waar een soort snijrand zit. De kabel wordt dan doorgesneden waarbij de kans veel groter is, dat de heli niet crast. Vergelijk onderstaande foto van jouw model maar eens met een echte...
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard heb ik ook positieve dingen:
- Omdat je deuren opent, is het leuk dat je wat van het interieur laat zien. Dat ziet er goed uit. Riempjes op de stoelen, instrumentenpaneel ziet er goed uit.
- Leuke lier en zoeklamp.
- Leuk dio-tje. Deksel van een boterbakje?

Mag ik verder vragen waar je voorkeur naar uit gaat om te bouwen? Wat heb je zoal gebouwd?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement