Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een vreemde vogel
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2011 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is het bouwverslag van een vreemde vogel, die in 1917 door Fokker in Duitsland gebouwd is. Na het succes van de Fokker driedekker was het idee, dat meer vleugels (in dit geval vijf) misschien zou leiden tot een vlieg-tuig met nog meer stijgvermogen en een nog grotere wendbaarheid. Ook werd het motorvermogen vergroot door een Mercedes D.III motor van 160 pk in te bouwen in plaats van de 110 pk Oberursel, die de Dr.I voort-stuwde. Het is aardig om te vermelden dat tezelfdertijd Koolhoven voor Armstrong Whitworth in Engeland een vierdekker bouwde. Die had dus kennelijk hetzelfde idee.
De V8 heeft in oktober van 1917 twee vluchten gemaakt, en beantwoordde absoluut niet aan de verwachtingen. Desalniettemin een interessant ontwerp, en een kit waard. Dat vond Anigrand Craftswork ook, en zij hebben een jaar geleden een 1:72 resin kit van de Fokker V.8 uitgebracht. Ik heb dit model toen gebouwd en vond het toch wel aardig om het oude verslag van deze vreemde vogel op het forum te zetten.
Ik heb twee foto’s gevonden van het vliegtuig: Eentje van de Anigrand website (bron onbekend) en een tweede uit P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, p. 100, ISBN 3-89880-355-4, 2004.

Afbeelding

Afbeelding

Andere referenties zijn:
A. S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, pp. 145-146, ISBN 3-930571-52-8, 1996
H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 208, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, p. 21, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978
T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, p. 37, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, p. 253, Putnam, London, 1965
V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, p. 27, ISBN 3-928820-21-4, 1993
A. Imrie, Fokker Fighters of World War One, Vintage Warbirds No. 6, p. 34, ISBN 0-85368-782-X, 1986
E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, pp. 133-134, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eindhoven, 1946
H. Hooftman, Fokker, Bekende en onbekende vliegtuigtypes van A.H.G. Fokker, Neerlands grootste vliegtuig-bouwer, p. 21, ARTI beeld encyclopedie 36, Alkmaar, 1959
P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, p. 109, ISBN 1 86126 353 8, 2001

Afbeelding

In de kit zitten resin delen, een transparant plastic windscherm, een beknopte handleiding en een set decals met 4 keer twee WW I Malthezer kruisen. De resin delen zijn van goede kwaliteit, en hebben weinig correctie no-dig, tenminste als je ze niet wijzigt.

Afbeelding

De handleiding is heel beknopt en toont eigenlijk niets meer dan een boven- en zijaanzicht van het model, wat foto’s van het voltooide model waar de onderdelen op staan aangegeven en een paar instructies voor het schil-deren en de decals.

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet duidelijk welke referentie voor de Anigrand kit gebruikt is. In ieder geval zijn zowel de spanwijdte als de lengte een beetje te groot, maar ik heb niet geprobeerd die te corrigeren.

Uit de foto’s valt af te leiden dat het model op een aantal punten niet klopt:
Alleen de bovenvleugels van de voorste en de achterste set hebben ailerons, net zoals bij de Fokker driedekker, waarvan de V.8 afgeleid is.
De voorste boven- en ondervleugel worden door een cabane structuur ondersteund.
De voorste ondervleugel heeft een uitsparing voor de wielen van het onderstel.
De “ailerons” van de achterste bovenvleugel slaan samen met het hoogteroer uit.
Het lijkt er op dat de achterste bovenvleugel in tweeen gesplitst is, maar dat is moeilijk te zien.
De vleugelstijlen tussen de achterste vleugels in de kit zijn korter dan die tussen de voorvleugels; dat is niet te zien op de foto’s (ik heb deze afwijking niet gecorrigeerd op het model).
Het schilderschema is niet volledig wit; het voorste deel van de romp is bedekt met aluminium plaatwerk, en de cabane stijlen, die ontbreken in de kit, zijn donker grijs.
De aileron kabels gaan de romp binnen op dezelfde plaats waarde dunne vleugelstijlen bevestigd zijn, ter-wijl de kit ze drie milimeter verder plaatst (het graveerwerk van de luiken in de vleugel is overigens heel netjes gedaan).
In werkelijkheid zit het onderstel dichter bij de vleugel dan bij het model. Dit verklaart de uitsparing in de voorste ondervleugel.

Om het model beter op het voorbeeld te laten lijken heb ik de volgende correcties aangebracht:
De achterrand van de ailerons van de onder- en middenvleugels heb ik verwijderd en gecorrigeerd om het ge-bruikelijke uiterlijk van de ondervleugels van de driedekker te krijgen. De gegraveerde ailerons zijn weggepla-muurde en bijgewerkt met het mes en veelvuldig schuren (een rotwerkje, want het vleugeloppervlak is niet vlak).
Ik heb een uitsparing voor de wielen van het onderstel in de voorste ondervleugel gemaakt. De positie van het onderstel heb ik ongewijzigd gelaten, hoewel een verschuiving van 3 tot 4 mm naar voren het model beter op het voorbeeld zou hebben doen lijken. Op de foto hieronder is de gravure van de aileron op de ondervleugel rechtsboven nog niet weggewerkt.

Afbeelding

Ter plekke van de voorste boven- en ondervleugel afsteunstijlen heb ik gaatjes geboord. Ik heb ze in spanwijdte richting even ver van elkaar geplaatst als de stijlen van het onderstel in de kit. Omdat er maar één foto van de V.8 is, blijft de precieze plaats toch speculatie. Ik heb de stijlen van 0,6 mm diameter plastic Evergreen strip gemaakt.
De afsteunstijlen van het horizontale staartvlak zij gemaakt van 0,5 mm diameter staf. De 0,3 mm gaatjes voor de kabels naar het hoogteroer heb ik een beetje naar buiten verplaatst. In de oorspronkelijke positie werden zij door de romp afgedekt.
Ik heb ook de cockpit, die oorspronkelijk een cylindrisch gat in de romp was, wat geruimd naar voren en acte-ren. De vleugels die direct aan de romp vastzitten en het staartvlak moeten zwaar geplamuurd worden om goed aan te sluiten.
Ik heb eerste de vleugelstijlen gelijmd aan de vleugels die aan de romp vast zitten, na ze natuurlijk gepast te hebben met onder- en bovenvleugels. Vleugels, romp en stijlen zijn wit geschilderd voor de samenbouw, behal-ve de aluminium motorbeplating. De cilinderkoppen heb ik zwart geschilderd, de uitlaat gecorrodeerd metaal. Het hele model is afgewerkt met zijdeglans vernis.
De overige (gebruikelijke) wijzigingen en detailleringen zijn PE stoelriemen, roer uithouders van 0,5 mm Ever-green strip, 0,3 mm gaatjes op de plaatsen waar de besturingskabels de romp verlaten en door het staartvlak lo-pen, cockpit trapje en handvaten onder de achterromp van 0,4 mm messing draad en besturingkabels en span-draden van 0,08 mm nylon vissnoer. Ik heb dubbele aileron kabels gemonteerd; dat leek me logisch omdat ook de Fokker Dr.I driedekkers dat hadden. Het model van deze vreemde vogel vind ik redelijk geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een vreemde vogel
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 7:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Grappig toestel!

GJ

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een vreemde vogel
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Wat een draak van een kist,....maar toch leuk om eens zo'n echt aparte vogel te zien. De witte kleur ziet er ook strak uit. Heb je hier nou nog voordeel gehad van het feit dat de resin delen ook in een lichte kleur zijn? Blijft een puzzel om wit goed te doen, helemaal bij donker gekleurde plastic/resin delen.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een vreemde vogel
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
De witte kleur ziet er ook strak uit. Heb je hier nou nog voordeel gehad van het feit dat de resin delen ook in een lichte kleur zijn?

Het schilderen viel mee: Twee lagen waren genoeg, waarschijnlijk dankzij de lichte kleur resin. Maar misschien helpt het ook, dat ik met de kwast schilder, en niet met de airbrush; de lagen zijn dus relatief dik. En ik geef de voorkeur aan Humbrol, die ik toch het prettigste vind verwerken en de beste dekking geeft.
Het moge een draak zijn, toch was het een fantastische tijd, waarin het mogelijk was voor een kleine fabriek als Fokker in vier jaar tijd een vijftigtal vliegtuigontwerpen te realiseren, te bouwen en ook daadwerkelijk te vliegen (ook al was het soms maar twee keer). En als je in detail kijkt, dan werd er uitstekend gebuik gemaakt van modulariteit, hergebruik van onderdelen en de mogelijkheid om ontwerpen op te schalen (bijvoorbeeld de vleugel als functie van het vleigtuiggewicht).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een vreemde vogel
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 21:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Doet me denken aan die rampzalige Caproni-Campini 60 vliegboot, die had ook teveel vleugels. Maar ik weet niet of je daar een kit van terugvindt.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement