Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 17:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Vorige maand van mijn kinderen een leuk verjaarsdagscadeau gekregen, de Consolidated Privateer van Revell. Deze kit is een heruitgave van de Matchbox kit uit de 80er jaren.

Afbeelding

De inhoud bestaat uit een aantal nette sprues in lichtgrijs en een in transperant zonder veel flash (gelukkig na die Peagasus D23)

Afbeelding
Afbeelding

De Privateer werd in de 2e wereldoorlog gebruikt voor begeleiding konvooien en onderzeebootbestrijding bij de US marine. Na de oorlog werd het toestel ook geleverd aan Frankrijk, waar ze ingezet werden als bommenwerper in Indochina en Algerije. De electronica werd uit de toestellen verwijderd. Ook werden er een aantal Privateers als transportvliegtuig aan Canada geleverd. Deze uitvoering had meer ramen en geen geschutskoepels.
Ik ga niet de US uitvoering bouwen, maar de onbekende Franse versie.

Afbeelding

Hier is helaas niet veel referentie materiaal van voorhanden, heb enkel wat vage fotos van het uiterlijk gevonden :cry:


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op zo 18 sep, 2011 22:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Deze kit ligt bij mij ook nog in de kast te wachten (zoals heel veel andere kits). Ga dit verslag dan ook goed volgen.
Succes ermee

Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 nov, 2005 17:45 pm
Berichten: 343
Woonplaats: Schiedam
Heb je hier iets aan?

http://www.frenchwings.net/indochina/ga ... p?album=20
http://www.frenchwings.net/algeria/gall ... p?album=57

René


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Vandaag maar snel wat gaan bekijken en plakken. Ik wil hem gewoon OOB gaan bouwen zonder veel scratchwerk deze keer. Misschien wat oefenen met washes of zo. De benodigde kleuren bij Revell zijn vaak een soort mengsels van verschillende kleuren. Allemaal wat lastig en ik twijfel of dat allemaal wel klopt voor een Franse uitvoering. Interieur geeltinten? Ik heb besloten om zelf maar wat leuks er bij te zoeken, wat bij een marine uitvoering past.
Pitje wat simpel...... Matchbox? :lol:
Afbeelding
Dus snel wat kleur erop. Ook binnenzijde geschutskoepels en vuurtuig wat opgefrist.
Afbeelding

Deze week maar eens aan de romphelften beginnen.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
@rene; hartelijk dank voor de links, hier staat heel wat bruikbaar fotomateriaal op. Zie al snel dat er van de kleurstelling van veel details bij de bouwbeschrijving niets klopt, dit wordt dus opletten.
Je moet als je het te bouwen type gekozen hebt de juiste zijpanelen inplakken en afplamuren. Bij de Franse versie dus de geschutsopeningen gebruiken.

Afbeelding

De binnenkant van kleurtje voorzien.

Afbeelding

Ook wat andere delen losgeknipt en aan elkaar geplakt.

Afbeelding

Nu juiste openingen voor ruitjes uitsnijden bij romphelften en ruiten inplakken en ook vast de geschutskoepels monteren en schilderen.
Zo als ik al zei ga ik hem oob maken dus gewoon met de wat grove doorzichtige delen. Er zijn wel mooiere canopys en koepels leverbaar, deze kosten haast net zoveel als de hele kit :x

Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2011 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Je kunt, om dat soort naden of paneellijnen, te vullen ook seconde lijm gebruiken. Dit is veel harder als plamuur en hecht natuurlijk ook veel beter. De kans dat je dat kapot schuurt is nihil.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2011 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Sebooo schreef:
De kans dat je dat kapot schuurt is nihil.


...en da's gelijk ook het grote nadeel van vullen met secondelijm. Ik gebruik het zeker voor de echt kleine gaatjes en kiertjes, maar grotere naden doe ik er absoluut niet mee, want je slijpt alle details weg zo hard moet je er op om schuren. Plamuur met een beetje aceton, nagellak remover of gewoon modelbouw lijm verdunnen zorgt er ook al voor dat het zich net wat meer vast bijt in het plastic zonder dat het veel problemen oplevert met schuren.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep, 2011 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Afgelopen week flink kunnen bouwen. De pit in elkaar en ook de geschutskoepels(wel wat glimmend)
Afbeelding
Toen dat klaar was begonnen met afplakken, waar ik een paar dagen mee bezig was......
Afbeelding
Pitje ingebouwd in rompdelen die straks er voor aan geflanst moeten worden, huiver voor de pasvorm :roll:
Afbeelding
Er moet 40 a 50 gram lood in om alles op z'n pootjes terecht te laten komen, deze stukken dus maar voorin gelijmd.
Afbeelding
Romphelften op elkaar met geschutskoepels ertussen, wel flink duwen en persen, alles nogal krom en met spanning.
Maar met wat elastieken en klemmen toch klaar voor lading plamuur omdat er nogal wat kieren zijn.
Tussen romphelften, voor en achterdeel romp.....
Afbeelding
En bij motorgondels die er intussen onder zitten.
Afbeelding
Vanmiddag lekker buiten zitten schuren in de zon, schuursticks uit brouwersshop kwamen goed van pas en werken perfect!
Afbeelding
Losse onderdelen voor de motoren.
Afbeelding

Zo, na al dat schuurwerk de staart en staartroeren erop en kan er weer met plamuren begonnen worden, zitten ook flinke kieren tussen zie ik al :?

Wordt vervolgd, groeten Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Zoals voorheen gezegd, ook flinke kieren bij de staart.
Afbeelding
En bij grondplaat en zijkant romp achterste geschutskoepel ook flink hoogteverschil.
Afbeelding
Als tape weg is netjes schuren.
Afbeelding
Aan voorkant ook geschtskoepel vastgelijmd, straks moet er nog transperant raam onder tegenaan komen. Ook hier weer veel oneffenheden. Ook de pitkap vastgezet met clearfix. Hij bestaat uit 3 delen en de kleine zijruiten moeten echt pasgevijld worden anders past er niets van. Heb de overgang pit/romp bovenop al geschuurd, maar toch nog kier en hoogteverschil, dus dichtstorten maar weer..... :?
Afbeelding
Morgen maar eens wat in de grondverf zetten. heb hiervoor een spuitbus bij de action gekocht om eens te proberen. Stinkt enorm maar ziet er wel netjes uit bij proefstukje. Als er een goede grondlaag opzit wordt het kwasten geblazen. Ben benieuwd of dit lukt met deze grote oppervlakken.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2011 22:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wow, dat is even een staaltje afplakwerk maar de rest van de moeite die je erin stopt is ook knap werk hoor. :brouw:

Mooi vliegtuig dat je hier weinig ziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement