Voor de besturings- en verspannings kabels gebruik ik 0.08 mm vissnoer, grijs gelakt met Marabu lakstift (tip van Velpon man). Ruim afknippen (3 tot 4 cm extra) en het ene eind in de voorgeboorde 0,3 mm gaatjes steken en de draadjes ruwweg in de juiste richting laten wijzen.
Een heel klein druppeltje dunne seconden lijm in het gaatje laten vloeien (ik doe dat met een 0,25 mm metalen draadje, dat ik in een druppel lijm doop), en laten drogen. Valt er na een minuut niet meer uit en zit na 5 minuten muurvast.
De verspanning van het onderstel heb ik eerst bij de wielen vastgezet, zodat ik het andere eind straks kan afspannen met een stukje tape op de romp.
Als de draadjes goed vastzitten, kan het andere eind opgespannen worden aan de roer uithouders en vastgezet worden met een stukje Tamyia tape. De verbinding met de uithouders weer zekeren met een druppeltje cyano.
Niet te hard trekken, want de uithouders zijn maar van 0,25 mm dik plastic gemaakt. En natuurlijk trok ik een van de hoogteroeren los. Die zitten tenslotte ook maar vast met twee minuscule stukjes 0,5 mm plastic. Maar het was redelijk makkelijk te repareren.
Als het goed droog is, kan het stukje tape losgetrokken worden en het teveel aan lengte afgesneden worden. Ik doe dat met een vers scalpel, waarop ik zo min mogelijk kracht zet.
Ik heb nog maar een fotootje gemaakt van het spul in de kit, dat ik niet gebruikt heb. Links het stukje bovendek dat ik er af moest snijden om de cockpits op de juiste plek te krijgen. De rest eigenlijk uitsluitend vleugel stijlen, de stijlen van de staart, de extra wielassen en het archaïsche voetenstuur. En de decals natuurlijk.
De laatste loodjes. Wielen op hun plek gezet, staart afsteuning van 0,6 mm plastic strip en de bevestigingspunten van het bommenrek, gesneden uit 0,25 mm strip. Ik heb ze met hun verticale poot ter hoogte van de liggers aangebracht (zoals uit de foto’s van het origineel te zien is, bestond de ondervleugel uit een stuk); dat leek me logisch. De “stijgbeugel” gevouwen uit 0,25 mm draad en vastgezet in twee 0,3 mm gaatjes ter plekke van de waarnemerscockpit. De houten prop heb ik donkergrijs geschilderd; op de foto’s is duidelijk te zien dat hij niet gevernist was.
Bovenop de vleugel de drie navigatielichten gelijmd op hun steeltjes en het dunne pijpje naast het middelste licht. Ik weet echt niet waarvoor dat dient, maar het stond op de foto, dus wat doe je dan.
Rest nog de afwerking met zijdeglans vernis op plekken die nog mat of juist te glimmend zijn (de cyano droogt glimmend op). En het vastplakken van de windschermen met witte (hout)lijm. Daar geef ik de voorkeur aan boven Clearfix; trekt minder draden en kan dunner aangebracht worden.
De Fokker DC.I van Omega Models is klaar. Hier het resultaat.
Op naar de volgende: de Fokker Spin 1912.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.