Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2011 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het schilderen van de kabels voor de navigatielichten bleek dat lastig te gaan zonder iets anders te raken. Een van de aileron kabels heeft nu een zwart stukje en een druppel, wat niet meer weg te krijgen is zonder weer helemaal opnieuw te beginnen, en dat gaat me te ver. Het is dus aan te bevelen ze te schilderen onmiddellijk nadat de kabels "ingebouwd" zijn.
Het uitknippen van de Omega decals was geen succes; de gekleurde laag beschadigd heel makkelijk, ook aan de randjes, en dan komt de witte grondlaag er door heen. Het is jammer, dat Omega nog steeds geen betere decals levert. Misschien moet ik de volgende keer eerst het hele decal sheet voor het uitknippen van een laagje vernis voorzien. Ik zal nu dus toch weer de rozetten van Dutch Profile of Dutch Decals gaan gebruiken. Voor het registratienummer zit er niets anders op dan dat toch gebruiken bij gebrek aan passende witte lettertjes en cijfers. De vorige keer bij de D.XVI Panther heb ik de cijfers (277) apart uitgeknipt, maar bij deze lange Indische registratie is dat te lastig. Dus maar te hopen dat Omega khaki (de achtergrond) hetzelfde is als mijn LVA khaki. Ik heb indertijd Jan Pala van Omega een sample opgestuurd, dus misschien werkt het.

Afbeelding

Ook in close up ziet het er redelijk uit. Ik heb de scheiding tussen romp en horizontaal staartvlak ingegraveerd, want dat was bij de DC.I instelbaar (ook te zien op foto's). Vergelijking met foto's toont dat de romprug daar wat hoger had mogen zijn, of het staartvlak lager aangezet. Ik heb van kleine lettertjes de instelstreepjes gemaakt.

Afbeelding

Het kleurverschil tussen de registratie en de verf is acceptabel, denk ik.

Vegelijking van de wielas met de maatschets van de DC.I in Edwin's boek leert, dat de as te kort is: In de kit 27,5 mm en schaal 1:72 moet dat 32 mm zijn. Ook is de as wat dik. Ik heb dus een nieuwe as gemaakt van 1,2 mm rond met 2,4 mm verdikkingen van uitgeboord staf. De twee "hulpassen" ga ik van de 1,0 mm staf maken, die er onder ligt. Ook de wielpoten heb ik maar weer onder handen genomen, en ze van "plat" naar rond gevijld. Ziet er in ieder geval minder massief uit.

Afbeelding

Volgende stappen vleugel decals aanbrengen, zijdeglans vernissen, het kleine spul monteren en het onderstel plaatsen.

Aanvulling

Vanavond toch even de uitlaten vastgeplakt.

Afbeelding

Ik ben tevreden over de pijpen onder de neus.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat de uitlaten te veel nadruk hebben; ze zijn misschien ook iets te groot. Daaraan is niets te doen, kleiner prutsen lukt mij niet. Ik ga ze er denk ik afslopen, en gaatjes boren in de cylinder banken. Als ik ze daarin monteer, steken ze in ieder geval zo'n millimeter minder uit. Misschien haal ik dan ook de radiatoren er af, die zitten iets te hoog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2011 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De gewijzigde uitlaten en radiatoren.

Afbeelding

Wat is de zon toch een mooie lichtbron!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is beter geworden, vind ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2011 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een beetje voortgang sinds de vorige keer. Het 0,4 mm messing draadje aan de venturi buizen op maat gekinpt en ze vastgelijmd in een 0,5 mm gaatje geboord iets voor de cockpit. Ook het richtingsroer zit er op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het onderstel in elkaar geplakt. De twee extra "assen" ook op maat gemaakt en bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast vier 0,3 mm gaatjes geboord in de voorste stijlen voor de verspanningskabels. Het onderstel moet nog wel bijgeschilderd worden, daarna kan de verspanning erin en de wielen er aan.
Ik heb het hoogteroer naar beneden uitgeslagen vastgelijmd en de rolroeren in een rechterbocht. Leek me aardig om te laten zien dat de roeren losgemaakt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna moeten de besturingskabels aangebracht worden. Zal wel richting volgend weekend worden, voor ik daar aan toe kom.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I: Klaar
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2011 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Voor de besturings- en verspannings kabels gebruik ik 0.08 mm vissnoer, grijs gelakt met Marabu lakstift (tip van Velpon man). Ruim afknippen (3 tot 4 cm extra) en het ene eind in de voorgeboorde 0,3 mm gaatjes steken en de draadjes ruwweg in de juiste richting laten wijzen.

Afbeelding

Een heel klein druppeltje dunne seconden lijm in het gaatje laten vloeien (ik doe dat met een 0,25 mm metalen draadje, dat ik in een druppel lijm doop), en laten drogen. Valt er na een minuut niet meer uit en zit na 5 minuten muurvast.

Afbeelding

De verspanning van het onderstel heb ik eerst bij de wielen vastgezet, zodat ik het andere eind straks kan afspannen met een stukje tape op de romp.

Afbeelding

Als de draadjes goed vastzitten, kan het andere eind opgespannen worden aan de roer uithouders en vastgezet worden met een stukje Tamyia tape. De verbinding met de uithouders weer zekeren met een druppeltje cyano.

Afbeelding

Niet te hard trekken, want de uithouders zijn maar van 0,25 mm dik plastic gemaakt. En natuurlijk trok ik een van de hoogteroeren los. Die zitten tenslotte ook maar vast met twee minuscule stukjes 0,5 mm plastic. Maar het was redelijk makkelijk te repareren.

Afbeelding

Afbeelding

Als het goed droog is, kan het stukje tape losgetrokken worden en het teveel aan lengte afgesneden worden. Ik doe dat met een vers scalpel, waarop ik zo min mogelijk kracht zet.
Ik heb nog maar een fotootje gemaakt van het spul in de kit, dat ik niet gebruikt heb. Links het stukje bovendek dat ik er af moest snijden om de cockpits op de juiste plek te krijgen. De rest eigenlijk uitsluitend vleugel stijlen, de stijlen van de staart, de extra wielassen en het archaïsche voetenstuur. En de decals natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste loodjes. Wielen op hun plek gezet, staart afsteuning van 0,6 mm plastic strip en de bevestigingspunten van het bommenrek, gesneden uit 0,25 mm strip. Ik heb ze met hun verticale poot ter hoogte van de liggers aangebracht (zoals uit de foto’s van het origineel te zien is, bestond de ondervleugel uit een stuk); dat leek me logisch. De “stijgbeugel” gevouwen uit 0,25 mm draad en vastgezet in twee 0,3 mm gaatjes ter plekke van de waarnemerscockpit. De houten prop heb ik donkergrijs geschilderd; op de foto’s is duidelijk te zien dat hij niet gevernist was.
Bovenop de vleugel de drie navigatielichten gelijmd op hun steeltjes en het dunne pijpje naast het middelste licht. Ik weet echt niet waarvoor dat dient, maar het stond op de foto, dus wat doe je dan.
Rest nog de afwerking met zijdeglans vernis op plekken die nog mat of juist te glimmend zijn (de cyano droogt glimmend op). En het vastplakken van de windschermen met witte (hout)lijm. Daar geef ik de voorkeur aan boven Clearfix; trekt minder draden en kan dunner aangebracht worden.
De Fokker DC.I van Omega Models is klaar. Hier het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de volgende: de Fokker Spin 1912.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2011 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik vind 'm prachtig! Ben er dan ook meteen steeds weer overuit dat 1/72 steeds minder mijn schaal wordt :wink: . ALs het om dubbeldekkers en spandraden gaat zoek ik het 1/48 en soms zelfs 1/32.

Ben benieuwd naar de Spin.

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2011 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
KitBoy schreef:
ALs het om dubbeldekkers en spandraden gaat


Over spandraden gesproken: Wat vind je van deze Fokker M.9 (ook wel K.I genoemd)? Het leek meer op handwerken aan de hand van de spaarzame foto's die van het vliegtuig bestaan. Dit was overigens voor de tip van Velponman over het kleuren van spandraden.

Afbeelding

Ik kom ook wel eens in de verleiding om grotere schalen te gaan bouwen, maar zou niet weten waar ik de modellen kwijt zou moeten, gezien mijn idee om alle kits van producten van Nederlandse vliegtuigontwerpers te bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
robh schreef:
Wat vind je van deze Fokker M.9 (ook wel K.I genoemd)?
Rob



INDRUKWEKKEND. Ben ook verbaasd dat ik de enige ben die hier op reageert.....

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2011 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Nico,

Het is een Amerikaan, Dennis Ugulano, die deze Fokker M.9 kit gebouwd had, die mij heeft geinspireerd om bouwverslagen te maken en de modellen verder te detailleren. Hij produceert heel fraaie modellen. Kijk maar eens op http://wwi.priswell.com/builds/fokm9.htm.
En als je eenmaal begonnen bent .....
Afbeelding
Dit is de Fokker E.II van HR Models (ook resin).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2011 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik heb de bouw gevolgd in stilte. Mooi en knap eindresultaat van de DC.I. En zoals Nico ook al zegt; indrukwekkende modellen laat je hier zien! :shock:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2011 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
KitBoy schreef:
ALs het om dubbeldekkers en spandraden gaat


Over spandraden gesproken: Wat vind je van deze Fokker M.9 (ook wel K.I genoemd)?


Modelbouwtechnisch lijkt me dit een hele uitdaging, qua model op zich wordt ik er niet warm van, maar dat is maar net waar je voorkeur(en) naar uit gaat(n).

@Nico, ik meende dat reacties als alleen maar oehs en aahs niet meer mochten van de Mods. :D Dus als ik verder niks te melden heb, doe ik dat ook niet. No offense hoor...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement