K
abels, leidingen en andere aanhangselsVoorbereidingen voor een volgende stap: het localiseren van kabels en leidingen. Bronnen: C.IV romptekeningen en foto’s van de Indische DC.I, allen uit de collectie van Willem Vredeling. Ik weet overigens niet waar alle aanhangsels toe dienen. Om met de foto’s te beginnen:
Onder de voorkant van de romp zit een stroomlijnlichaam waaruit aan de voorkant een leiding schuin omhoog gaat. Aan de achterkant lopen twee gebogen leidingen weg. Mogelijk is dit ding onder de romp een oliekoeler, maar het gladde uiterlijk ervan pleit daar tegen.
Midden onder de bovenvleugel loopt een pijp verticaal naar de romp toe. Functie niet duidelijk. Iets verder naar achteren onder de middenvleugel zit weer een stroomlijnlichaam, waarvandaan een aantal (drie?) leidingen naar de bovenkant van de romp lopen. Vanaf de vleugelvoorrand loopt een buis naar de voorkant van het motorcompartiment.
Aan de zijkant van de romp zit een venturibuis ter hoogte van de cockpit van de piloot (waarschijnlijk aan de rechterkant dus ook).
Onder de romp wat driehoekjes van buizen, mogelijk om een bommenrek aan te bevestigen. Het valt hier overigens op, dat de cylinderrijen van de Napier motor korter zijn dan die bij het model.
Deze foto bevestigt de details van de vorige. Het stroomlijnlichaam onder de vleugel zit excentrisch, bijna naar de voorste vleugel pylon.
Hier is (vaag) te zien kabel van de aileronbesturing, die van de romp naar het bovenste punt van de achterste stijl van de binnenvleugel loopt. Zal aan de andere kant ook wel zo zijn.
Enig detail van de drie “assen” van het onderstel en de verspanning van de voorste landingsgestelstijlen.
Midden op de bovenvleugel lijkt een navigatielicht aanwezig.
Deze foto toont ook goed de (half uitgeschoven) zijradiatoren; er steekt dus kennelijk altijd aan boven en onderkant een geleidingsvlak uit.
Hier is goed te zien hoe de drie leidingen naar het stroomlijnlichaam onder de romp lopen en de leidingen vanuit het stroomlijnlichaam onder de vleugel. Ook de exacte locatie van de verturi is hier goed te bepalen.
Let op de leidingen van bovenvleugel naar romp. Zij maken een heel vreemde bocht. Mogelijk zijn het de stroomleidingen naar de drie navigatielichten op de vleugel. Ook de aileron kabel is hier te zien. Midden bovenop de vleugel inderdaad een navigatielicht. De plek van de uithouders van het hoogteroer zijn hier goed te bepalen.
Bovenop het motorcompartiment nog wat ongedefinieerde uitsteeksels.
De radiatoren zijn hier geheel uitgeschoven. Er is nauwelijks kleurverschil met de romp; het lijkt er dus op dat ze khaki gespoten zijn.
Alle details goed te zien (elektrische leidingen, aileron kabel, venturi, onderstelassen, pijpen naar het midden van de bovenvleugel –waar dienen die toe, heeft de DC.I een vleugel tank?-).
Maar ook: munitiegeleiders bovenop de romp. De DC.I had dus geen “ingebouwde” machinegeweren.
Let ook op de stijgbeugel in de rechteronderzoek en de “trede” links van de F.
Duidelijk zijn hier de drie elektrische leidingen te zien, de venturi en enig vaag detail van het ding onder de neus. Tevens blijkt hier, dat de onderste hoogteroer kabel de romp verlaat achter de rozet. Let op het instelbare stabilo!
Dit plaatje alleen maar om te laten zien, dat er inderdaad drie navigatielichten waren. Waren die alle drie rood in die tijd?
Nog een laatste foto; leidingen bovenvleugel, munitiegeleiders, venturi, stijgbeugel en trede, aileron kabels (zie ik er twee?). Hier is goed te zien waar de bovenste hoogteroerkabel de romp verlaat. Het is onduidelijk wat de kabel is die voorlangs de rozet loopt. Of is het een kras op de foto?
Nu de tekeningen. De eerste is van een C.IV S (S van Spanje) met Liberty motor.
Geeft iets meer duidelijkheid m.b.t. de plaats van de elektrische leidingen en de munitiegeleiders. Maar er staat ook een vage schets op van een tank in de bovenvleugel. Was dat ook zo voor de DC.I? Dat zou de functie van de twee pijpen tussen het midden van de bovenvleugel en het motorcompartiment verklaren. De loop van de hoogteroerkabels is duidelijk anders dan van de DC.I op de foto’s.
De tweede tekening is van de DC.I C, een drie-zitter met Napier motor. Geeft de buizen tussen vleugel en motorcompartiment weer. Ze lijken geen onderdeel te zijn van de vleugelophanging, daar pleit de bocht in de schuin omhoog lopende buis tegen.
Ook loopt op deze tekening een streeplijn (= kabel) omhoog naar de achterkant van de achterligger van de bovenvleugel. Dat is waarschijnlijk de aileron kabel. Laat ook de bevestiging van de kabels aan de aileron zien. Het stroomlijnlichaam onder de bovenvleugel zit verder naar achteren dan op de DC.I foto’s.
Een C.IV met Napier motor. Behalve elektriciteitsleidingen lopen hier ook nog andere leidingen uit de bovenvleugel naar de bovenzijde van de romp. Weer wijkt de kabel routing af van de DC.I. Net zoals in de eerste tekening is hier het stroomlijnlichaam (met carburateur?) bovenop het motorcompartiment te zien, wat van nut kan zijn als het DC.I prototype uit de kit gebouwd wordt.
Dus het volgende moet gemaakt en gedaan worden:
−
Stroomlijnlichaam onder de bovenvleugel (platgeknepen 1,5 mm rond profiel).
− 0.3 mm gaatjes voor de leidingen daarvoor in het motorcompartiment.
− Elektrische leidingen (in vele bochten) van 0.25 mm draad.
− Stroomlijnlichaam onder het motorcompartiment (ingekort deel 20 uit de kit); twee gaatjes achter eentje aan de voorkant.
− 0.3 mm gaatjes voor de korte 0.25 mm diameter leidingen aan de onderkant van het motorcompartiment.
− Gaatjes van 1 mm in vleugel voorrand en vleugel midden voor buizen.
− Munitiegeleiders van 0.5 mm plastic; pas maken op een paar Vickers mitrailleurs die ik nog over heb (gaatjes in de rompneus dichtmaken).
− Drie navigatielichten op steeltjes van restjes (geen sesamzaadjes deze keer, die zijn te groot).
− Stijgbeugel van 0.4 mm messing draad.
− 0.3 mm gaatjes voor besturingskabels: hoogteroer boven 39.5 mm voor achterkant romp en 13.5 mm boven onderkant romp, hoogteroer onder 19 en 6 mm, richtingsroer 13 en 5 mm (zou eigenlijk dubbel uitgevoerd moeten worden), ailerons in de romp ter hoogte van de achterste baldakijnstijl, ailerons in de vleugel bij de achterste binnenvliegen stijl en 4 mm voor de middelste scharnieren.
− Venturi buizen uit 1.5 mm rond profiel.
− Uithouders op alle roeren van 0.25 of 0.5 mm plastic.
Tot zover. Weer aan het werk. Iedere toelichting waar alle frutseltjes toe dienen is welkom.
Rob