Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Jeetje,

Dat model is wel heel erg als "nattevingerwerk" samengesteld (door de fabrikant dan, niet door jou :wink: ).

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: ma 04 apr, 2011 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Daar lijkt het wel op. Er is echter van de DC.I geen enkele tekening bekend behalve een maatschets in Edwin's C.V boek, en dat is nog maar net uit. En die komt uit een tijdschrift en is dus ook uit de tweede hand. Bovendien is van het "zuster" vliegtuig de C.IV bekend, dat daar vele niet gedocumenteerde varianten van waren; het vaststellen van bijvoorbeeld de juiste spanwijdte leidt tot komische discussies met soms met meer dan 10 verschillende maten. Ik heb ergens nog zo'n lijstje, waarvan de auteur zich wanhopig afvraagt waar de waarheid nu ligt.
Dat neemt niet weg, dat met wat meer speurwerk iets beters te construeren is. Of dat ook rendabel is voor kleine resin series (50-100 stuks?) is de vraag, zelfs als wij daar 40 euro per stuk voor betalen. Ik weet wel dat ik voor het opbouwen van mijn data base (Fokker, Koolhoven, Schelde, Pander, Spijker en Van Berkel) alleen al een paar honderd uur nodig heb gehad, en dan heb ik nog niet eens de synthese gemaakt (wat is nu de waarheid). Bovendien is de meeste literatuur in het Nederlands, en dat is voor Tjechen, Slowaken en Polen, die de meeste van dit soort zeldzame kits (tot mijn genoegen overigens) maken, slecht te lezen.
Misschien zou er wat voor te zeggen zijn om een soort samenwerkingsverband te hebben tussen de producenten enerzijds en documentalisten hier. Ik probeer zoiets te bereiken met Jan Pala van Omega Models, maar e-mail is wat dat betreft niet alles. Ik denk dat dat eigenlijk niet buiten face-to-face contact kan. En ik denk dat Omega het echte maakwerk van de moeder-modellen weer aan individuele modelmakers uitbesteed.
Misschien toch eens tijd voor een studiereis?
Overigens verwacht ik dat ook andere modellen (zelfs injectie techniek, dus grotere series) bij nauwgezet onderzoek niet blijken te kloppen. Ik vind tenminste daarvoor ook al vrij veel afwijkingen in de hoofdmaten.
Om terug te keren naar de DC.I: Ik weet dat Omega zich daarvoor heeft moeten behelpen met foto's en een paar tekeningen van de C.IV (en dan nog exotische versies), die ik ze heb toegestuurd. Om uit de C.IV tekeningen een DC.I af te leiden, moet je echt de boeken lezen, die de verschillen beschrijven. Ik zit nu bijvoorbeeld nog met de vraag hoe het interieur van de waarnemerscockpit er uit moet zien. Als die van de C.V of van de C.I? En hoe zag die er uit voor de eerste C.V versies? Zelfs Edwin's boek helpt daar niet erg.
Ik heb indertijd de C.IV van Vami Models gebouwd zonder te kijken naar documentatie, alleen naar de fraaie tekening van Thijs Postma. Ik zal heb eens uit de vitrine halen om te kijken wat daar van klopt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2011 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Het interieur van veel Fokkers zijn lastige klanten. Van de C.IV zou ik het echt niet weten, op de ligging van de rompbuizen na.
Van de C.5 is redelijk wat bekend, vooral van na de herinrichting van de cockpits (wat nog weer na de ombouw naar Kestrel is gebeurd). Van beide cockpits zou een redelijke reconstructie te maken zijn. De tekeningen vind men in het Nationaal Archief...

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 7:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Er vliegt in de Verenigde USA van Amerika toch nog een DC.1, is daar niet wat info van naar boven te halen?
Ik heb er mogelijk nog een artikeltje over.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2011 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Paul,

Als het de N239FK is is het een C.IV (of CO-4). Ik heb er wat foto's van gevonden http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Auliard/2156.htm, maar die geven geen info over de cockpit. Als je artikeltje over aan andere C.IV of DC.I gaat of meer info geeft: graag.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2011 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ik ga wel even zoeken, Rob. Voor wat betreft de dicussie over de spanwijdte, volgens mij ligt ergens in het Aviodrome nog een vleugel van een LVA-C-IV. Dan is die maat wel bovenwater te krijgen, lijkt mij.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2011 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik heb indertijd de C.IV van Vami Models gebouwd zonder te kijken naar documentatie, alleen naar de fraaie tekening van Thijs Postma. Ik zal heb eens uit de vitrine halen om te kijken wat daar van klopt.

Ik heb de Fokker C.IV van VAMI Models opgemeten, en ja hoor: Ook bij dat model is de romp te smal (zelfde breedte als bij de Omega DC.I). De andere maten zijn correct, als ik ze vergelijk met de originele Fokker tekeningen; alleen de romplengte is aan de grote kant. Verder is het model minder gedetailleerd dan de DC.I van Omega. Hierbij toch nog wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

De "platte" mitrailleur is intussen vervangen door een beter exemplaar van Aeroclub. Een beknopt bouwverslag is te vinden op http://homepages.ipact.nl/~rjhamann/F37_Fokker_CIV.pdf

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpits
Eerst het inkorten van het bovendek van de romp om de cockpits op de goede plek te krijgen.

Afbeelding

Alle onderdelen voor het cockpit interieur: vlnr het hoogteroer trimwiel, het instrumentenpaneel, twee maal drie machinegeweer magazijnen, daarboven het Aeroclub Lewis machinegeweer en de Sharff ring (nog niet geschilderd) en de nieuwe cockpitvloer met pilotenstoel, geimproviseerd stukje romp frame en waarnemersstoel.

Afbeelding

Afbeelding

Een close-up van het interieur met PE stoelriemen.

Afbeelding

Het cockpit interieur in de romp geplaatst.

Afbeelding

De volgende stap is het vastlijmen van het interieur en bovendek en het opdikken van de romp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I (deel 6)
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2011 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Correctie van romp breedte en bovenaanzicht.
De romp is links en rechts opgedikt met 0.5 mm Evergreen polystyreen met een extra tweede laagje aan de rompvoorkant om een basis voor de goede ronding te krijgen. Hierdoor moeten later wel de uitsparingen voor de twee cilinderrijen, de paneelranden en de spleten boven de motor opnieuw gemaakt worden.

Afbeelding

Daarna heb ik de romp ruw geschuurd. Het polystyreen te buigen door het lokaal te verhitten om een betere aansluiting op de oude romp te krijgen was geen succes. Dan maar wat meer putty gebruiken en meer schuren.

Afbeelding

Afbeelding

De romp na het aanbrengen van de eerste laag putty. De uitsparingen voor de cilinderrijen zijn al gemaakt. Die moeten overigens ook zelf op een strip 0.5 mm polystyreen geplakt worden om de juiste verhoudingen te handhaven. De opening van de tweede cockpit is vergroot om de Sharff ring er in te kunnen monteren.

De achterkant van de romp is afgesloten met een stukje 1 mm dik plastic en op maat gemaakt met het vergrote horizontale staartvlak.
Nadat de romp weer geschuurd is, heb ik hem voorzien van een laag grijze primer om beter de resterende onregelmatigheden te kunnen zien, de oneffenheden weggewerkt met grijze putty en nogmaals geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rompvorm lijkt nu goed te zijn; zij en bovenaanzicht vallen goed samen met de maatschets van de C.IV romp. Van het cockpit interieur is niet veel meer te zien, maar het lijkt voldoende vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover. Volgende stappen: Nieuwe paneellijnen graveren, zij radiatoren maken, staartvlakken en ondervleugel er aan plakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2011 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dit lijkt eerder "scratchbuilding" ! Ik hoop voor je dat je de goede lijn in je model krijgt.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement