Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2011 2:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 3:06 am
Berichten: 45
Woonplaats: België
Laat ik maar meteen beginnen met een bouwverslag. Ik werd geïnspireerd door James May die een real lifesize (airfix) spitfire maakte om zelf te beginnen met modelbouw dus was het maar logisch dat ik voor mijn 2de model de spitfire koos. (Mijn eerste was een Mirage C2000 die ik verre van "volgens de regels van de kunst" heb gemaakt)

Aangezien ik nog een volstrekte beginner ben wil ik zoveel mogelijk commentaar horen van jullie. Ik kan er maar van bijleren. Ik heb al heel wat technieken bekeken op dit forum en zal hiermee wat proberen te experimenteren. Aan jullie om mij eventueel te wijzen op wat tekortkomingen.

Of ik voor de IX of XVI versie ga weet ik nog niet. Maar dat zal ik gaandeweg wel nog zien.

Eerste onderdeel geverfd en al meteen eens de drybrushing techniek getest en goed bevonden. (Nochtans zit er een decal in de set om over de apparatuur te plakken)

Afbeelding

Ik was uitermate tevreden over het resultaat van het drybrushing dat ik het meteen ook gebruik om de cockpit wat meer details te geven. Normaal wordt er voorzien om een mengeling te maken van geel, zeegroen en grijs om de groene kleur van de cockpit te verkrijgen. Ik besloot het anders te doen en met een relatief natte borstel mat groen te schilderen zonder echt een dikke laag te leggen. Zo kreeg ik de verweerde look waar ik naar op zoek was. Ik deed nog wat drybrushing met geel bij om het helemaal af te krijgen. Doordat ik dat laatste deed terwijl mijn groen nog niet helemaal droog was (althans ik dacht van wel) kreeg ik nog wat extra strepen in mijn verf wat ik eigenlijk wel leuk vond om het zo te laten.

Afbeelding

Na alle onderdelen geschilderd te hebben was het tijd om te beginnen lijmen. Eerst de cockpit. Bij de lederen zetel heb ik met een potlood de lijntjes wat aangedikt maar zoveel verschil merkte ik hier niet. Ik dacht dat dit met een 2B potlood toch zou moeten werken maar ik kreeg niet echt een duidelijk resultaat. Zou het aan de donkere kleur van de zetel kunnen schelen?

Afbeelding

Dan nog de romp aan de binnenkant voorzien van extra attributen.

Afbeelding

Nadien de 2 helften van de romp aan elkaar gehecht. Eigenlijk best wel zonde als je dan ziet wat er nog echt zichtbaar is van je detail werk binnenin de cockpit.

Afbeelding
Afbeelding

Zie zo bij deze het begin van mijn eerste bouwverslag. Hopelijk heb ik er jullie mee verblijd en kunnen jullie mij voorzien van de nodige commentaren.

Trouwens wie mij tips kan geven om de romp te schilderen zonder airbrush, want dat heb ik nog niet - lekker old skool met de borstel dus, mag het hier zeker vermelden.

EDIT: De doos + de inhoud nadat ik weliswaar al begonnen was. Voor de volledigheid dus.
De doos:
Afbeelding
De inhoud:
Afbeelding
Afbeelding

Bio:
Voor zover ikzelf weet is de spitfire het antwoord geweest op de Duitse messersmidt. De battle of britain vond plaats aan het begin van de 2de wereldoorlog en was Duitsland hun poging om ook Engeland in te nemen. Door een combinatie van de snelle spitfire en de mogelijkheid om snel te kunnen landen en te refuelen (wat de Duitsers natuurlijk niet konden) wonnen ze de oorlog in de lucht waardoor Engeland niet in Duitse handen viel.
De spitfire zelf werd constant verbeterd om sneller en beter te vliegen. Met succes want heel wat landen kochten zelf een aantal spitfires aan. Zo ook België en Nederland.

_________________
Huidig projec: FW 190F-8 met BV246

Vorig project: Spitfire MK IX

epicnic.be -> persoonlijke blog


Laatst bijgewerkt door epicnic op do 10 maart, 2011 21:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2011 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 aug, 2010 14:36 pm
Berichten: 147
nou nou ziet er goed uit hoor! :)
Ik ben zelf meer een bouwer over moderne straaljagers en ik doe eigelijk nog steeds niet aan drybrushen en ook niet aan verweren maar ik vind dat wat je tot nu toe hebt gedaan er echt goed uit ziet!
Ga zo door!

Bryan

_________________
bezig met F/A-18F Super Hornet VFA-102 "Diamondback" 1:48 revell
viewtopic.php?f=1&t=30189
F-16AM Baf Tigermeer 2009/2010 (1/72 )
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopi ... 69&t=30650


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2011 11:51 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Welkom epicnic, leuk dat je deze mooie spitfire bouwt. Het is leuker voor het verslag om eerst ook wat foto's te laten zien van de doos en de inhoud. Tevens is een stukje achtergrondinformatie altijd leuk om te lezen. Dat is een tip voor het volgende verslag.

Zoals gezegd heb je een mooie keuze gemaakt want deze Revellkit is een reboxing van Hasegawa. De kwaliteit is heel erg goed en je zal geen last hebben van slecht passende onderdelen. Je start ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Netjes gebouwd en blijf dingen proberen. Zo leer je het het beste. Ik zou nog wel het vizier een kleurtje geven, die was niet alleen doorzichtig.

Over het kwasten, verf dunne laagjes over elkaar heen en probeer niet ineens alles dekkend te maken. Verdun je verf goed zodat je geen strepen krijgt. Als je white spirit gebruikt ipv. terpentine dan heb je geen last van de stank. White spirit kan je kopen bij de verfwinkels. (White spirit is ook een soort terpentine). Kijk bij bouwer Red Arrows naar zijn werk (hij heet Gerald in het eggie). Hij heeft net wat af in de sectie "Koreaanse oorlog" en hij kwast ook zijn modellen. Misschien moet je hem een pb sturen met wat vragen hoe hij het doet. Dat vind hij vast leuk!

Succes
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2011 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 okt, 2006 17:32 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Middelburg
Ziet er goed uit!!!

Ik heb er al een aantal gemaakt, ik vindt het een leuke kit!

_________________
1/35 PRTL [url]https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49961[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2011 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 3:06 am
Berichten: 45
Woonplaats: België
@Eelcog: Ondertussen nog snel een paar foto's bijgezet voor de volledigheid (zie eerste post). Ook een korte bio bij gestoken al heb ik het eerder over de battle of britain gehad waar deze spitfire een belangrijke rol heeft in gehad dan over het vliegtuig zelf. Dat laatste staat hier al genoeg dus dacht ik het wat geschiedkundiger aan te pakken ;)

Ondertussen trouwens wat verder gedaan. Enkel wat plakwerk en wat miniem schilderwerk gedaan aan de plaats waar de wielen worden ingeklapt (heeft dat ook een officiele naam? Iemand?).

Wat ik wel wat raar vond was dat er hier ook nog 2 stukjes moesten tegen geplakt worden terwijl ze dit volgens mij toch ook meteen in de mal konden gegoten hebben. Waarom die 2 paneeltje apart moeten gelijmd worden is mij een raadsel.
Afbeelding

Dan de romp voorzien van zijn vleugels waarna het nu wachten is tot ze gedroogd zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Even nog een vraagje. Normaal begin ik nu met alle details toe te voegen. Zou het nu niet beter zijn om al de romp te schilderen of wacht ik beter zoals de instructies zeggen tot op het laatste om de cameo verf aan te brengen?

_________________
Huidig projec: FW 190F-8 met BV246

Vorig project: Spitfire MK IX

epicnic.be -> persoonlijke blog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2011 23:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Citaat:
Wat ik wel wat raar vond was dat er hier ook nog 2 stukjes moesten tegen geplakt worden terwijl ze dit volgens mij toch ook meteen in de mal konden gegoten hebben. Waarom die 2 paneeltje apart moeten gelijmd worden is mij een raadsel.


De Mk IX Spitfire in deze Revell kit is een Mk IXc, en heeft dus een type C vleugel (de 20 mm kanonnen zitten aan de binnenkant). Een Mk IXe (type E vleugel) Spit had deze 20 mm's aan de buitenkant, aan de binnenkant zaten 2 Browning .50 mitrailleurs.

Door op deze manier de mal voor de kit te maken, kan Revell dus zowel de IXc als de IXe aanbieden / verkopen door slechts een klein aantal onderdelen in de doos toe te voegen of te verwijderen.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2011 3:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 3:06 am
Berichten: 45
Woonplaats: België
Vandaar dus die C in de naam. Ik begreep de onderverdeling met nummers maar snapte niet vanwaar die C juist kwam. Type vleugel dus. En inderdaad wel handig van revell om zo met dezelfde vleugel toch de andere types te kunnen aanbieden. Zo had ik het nog niet bekeken.

_________________
Huidig projec: FW 190F-8 met BV246

Vorig project: Spitfire MK IX

epicnic.be -> persoonlijke blog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2011 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 3:06 am
Berichten: 45
Woonplaats: België
Gisteren geprobeerd om te kwasten. Revell verf gemengd met revell color mix en zo 5 lagen gegeven. Ik heb een zachte borstel gebruikt en met redelijk vlotte bewegingen de verf aangebracht. Telkens erop gelet om niet vaak over hetzelfde plekje te gaan. In het begin zag het er goed uit maar gaandeweg begon je toch strepen te zien. Ik probeerde dan wat meer te verdunnen met de color mix maar ook dit hielp niet echt. Straks probeer ik nog even te schuren om te zien of dat een wat beter resultaat oplevert.

Doe ik dat laatste best met zo'n hoog mogelijke korrel toch?

Afbeelding
Een detailweergave van de vleugel waar je toch jammer genoeg de strepen ziet

Afbeelding
De volledige onderkant van wat afstand getrokken. Dan zie je het een stuk minder maar toch kun je dit ver van een egaal resultaat noemen.

Als er nog mensen zijn die weten of ik dit nog kan herstellen laat het me dan zeker weten. Of heb je nog tips om de bovenkant nu wel streeploos te schilderen laat het dan zeker niet na om het hier te vermelden. Mijn techniek kan dus duidelijk nog bijgeschaafd worden.

Alvast bedankt!

_________________
Huidig projec: FW 190F-8 met BV246

Vorig project: Spitfire MK IX

epicnic.be -> persoonlijke blog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2011 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Ehm, ik weet even geen tips voor het verven, maar de cockpit ziet er toch best pro uit!
Complimenten!

GJ

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2011 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2011 3:06 am
Berichten: 45
Woonplaats: België
Hey dank je voor het compliment. Ik ben ook heel erg tevreden over mijn cockpit. Alleen jammer dat ondertussen de witte tank er afgevallen is. Al heb ik die nu achter de pilootstoel bevestigd wegens nog ongeveer de enige plaats waar ik met een saté stok bijkon.

Ondertussen geprobeerd om te schuren en dat is me helemaal niet bevallen. Ik dacht bij gebrek aan iets kleiner dan korrel 600 dat ik er wel ging mee wegkunnen om gewoon zachtjes met die 600 te wrijven. Dat bleek dus helemaal niet zo te zijn. Het gevolg is dat mijn onderkant er nogal gehavend uitziet. Later als hij af is zeg ik gewoon dat ik voor die look ging maar op het moment zelf was het toch wel balen.

On a brighter note: Ik heb de bovenkant ondertussen ook geschilderd in het donkergroen. Deze keer ongeveer dezelfde methode gebruikt maar net wat meer colormix ingedaan en dat bleek al een hele verbetering te zijn. Je ziet nog een klein beetje strepen maar toch al stukken minder dan wat er aan de onderkant te zien was. Binnen hier en nog enkele pogingen verder zal ik het wel kunnen denk ik.
Afbeelding

Ik ben van plan om hierop met blauwgrijs nog de cameo te maken. Hopelijk beklaag ik het mij niet dat ik al meteen de volledige romp in het groen heb geschilderd. We zullen zien. Wordt vervolgd dus.

_________________
Huidig projec: FW 190F-8 met BV246

Vorig project: Spitfire MK IX

epicnic.be -> persoonlijke blog


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement