Laat ik maar meteen beginnen met een bouwverslag. Ik werd geïnspireerd door James May die een real lifesize (airfix) spitfire maakte om zelf te beginnen met modelbouw dus was het maar logisch dat ik voor mijn 2de model de spitfire koos. (Mijn eerste was een Mirage C2000 die ik verre van "volgens de regels van de kunst" heb gemaakt)
Aangezien ik nog een volstrekte beginner ben wil ik zoveel mogelijk commentaar horen van jullie. Ik kan er maar van bijleren. Ik heb al heel wat technieken bekeken op dit forum en zal hiermee wat proberen te experimenteren. Aan jullie om mij eventueel te wijzen op wat tekortkomingen.
Of ik voor de IX of XVI versie ga weet ik nog niet. Maar dat zal ik gaandeweg wel nog zien.
Eerste onderdeel geverfd en al meteen eens de drybrushing techniek getest en goed bevonden. (Nochtans zit er een decal in de set om over de apparatuur te plakken)
Ik was uitermate tevreden over het resultaat van het drybrushing dat ik het meteen ook gebruik om de cockpit wat meer details te geven. Normaal wordt er voorzien om een mengeling te maken van geel, zeegroen en grijs om de groene kleur van de cockpit te verkrijgen. Ik besloot het anders te doen en met een relatief natte borstel mat groen te schilderen zonder echt een dikke laag te leggen. Zo kreeg ik de verweerde look waar ik naar op zoek was. Ik deed nog wat drybrushing met geel bij om het helemaal af te krijgen. Doordat ik dat laatste deed terwijl mijn groen nog niet helemaal droog was (althans ik dacht van wel) kreeg ik nog wat extra strepen in mijn verf wat ik eigenlijk wel leuk vond om het zo te laten.
Na alle onderdelen geschilderd te hebben was het tijd om te beginnen lijmen. Eerst de cockpit. Bij de lederen zetel heb ik met een potlood de lijntjes wat aangedikt maar zoveel verschil merkte ik hier niet. Ik dacht dat dit met een 2B potlood toch zou moeten werken maar ik kreeg niet echt een duidelijk resultaat. Zou het aan de donkere kleur van de zetel kunnen schelen?
Dan nog de romp aan de binnenkant voorzien van extra attributen.
Nadien de 2 helften van de romp aan elkaar gehecht. Eigenlijk best wel zonde als je dan ziet wat er nog echt zichtbaar is van je detail werk binnenin de cockpit.
Zie zo bij deze het begin van mijn eerste bouwverslag. Hopelijk heb ik er jullie mee verblijd en kunnen jullie mij voorzien van de nodige commentaren.
Trouwens wie mij tips kan geven om de romp te schilderen zonder airbrush, want dat heb ik nog niet - lekker old skool met de borstel dus, mag het hier zeker vermelden.
EDIT: De doos + de inhoud nadat ik weliswaar al begonnen was. Voor de volledigheid dus.De doos:
De inhoud:
Bio:
Voor zover ikzelf weet is de spitfire het antwoord geweest op de Duitse messersmidt. De battle of britain vond plaats aan het begin van de 2de wereldoorlog en was Duitsland hun poging om ook Engeland in te nemen. Door een combinatie van de snelle spitfire en de mogelijkheid om snel te kunnen landen en te refuelen (wat de Duitsers natuurlijk niet konden) wonnen ze de oorlog in de lucht waardoor Engeland niet in Duitse handen viel.
De spitfire zelf werd constant verbeterd om sneller en beter te vliegen. Met succes want heel wat landen kochten zelf een aantal spitfires aan. Zo ook België en Nederland.