Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: vr 11 feb, 2011 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de foto's. Die van de X-1/750 had ik al; de andere van de gewone Kestrel LVA versie nog niet.
Ik weet dat Fokker op nogal wat plaatsen heeft zitten leuren met de C.X-H. Zelf heb ik alleen een copie van het contract met het MvO van Estland (de middelman voor de Spaanse C.X-H), plus nog wat wijzigingen daarop van de Societe Francaise de Transports Aeriens in Parijs, de tweede middelman voor de C.X-H.
Het foute landingsgestel had ik al opgemerkt; wat dat betreft is de Chech Master Resin kit van de Kestrel versie beter.
Ik heb intussen ook hat andere model waarmee ik bezig was afgemaakt: AZ Model's 1:144 Poolse Fokker F.VIIb/3m bommenwerper versie. Grootste probleem was eigenlijk het vinden van een enigzins representatieve bommenlast, een probleem, dat ik ook weer verwacht voor de C.X Hispano (tips zijn welkom).
Afbeelding
Het volledige bouwverslag is te vinden op mijn website: http://homepages.ipact.nl/~rjhamann. Verder is er enige vooruitgang met de C.X Hispano:
Afbeelding
De halve romp op de maatschets. De afmetingen kloppen goed. Ook is duidelijk te zien waar het rompvoorstuk nog aangepast moet worden.
Afbeelding
De onderdelen die in de cockpit geplaatst moeten worden, en de halve romp. Zowel de vloer als het waarnemersstoeltje hebben veel correctie nodig om netjes in de romp te passen.
Afbeelding
De romphelften ann elkaar lijmen (ik heb seconden lijm gebruikt om er zeker van te zijn dat ook geschilderde vlakken hechten). Nu kan ik aan de slag met het rompvoorstuk. Eerst de grotere spinnerdiameter en de contour aanbrengen volgens tekening.
Afbeelding
Dan plamuren en laten drogen, schuren, bijwerken, enzovoorts. Zal alleen het eindresultaat laten zien. Intussen wat ander werk. Bijvoorbeeld de navigatielichten op bovenvleugel en richtingsroer.
Afbeelding
Een overlangs doorgesneden sesamzaadje doet de job. Gefixeerd met een klein druppeltje dunne secondenlijm.
Begonnen met het opzoeken van profiel materiaal voor de cabane stijlen. De achterste stijlen zijn zwaarder dan de twee voorste, en die rechts achter heeft een zwaar vloeistuk naar de romp, wat ik van groter profiel materiaal (4.2 mm koorde) heb gemaakt. De N-stijlen maak ik van 1 mm rond plastic staf (op de foto's van de 750 is te zien dat ze nauwelijks geprofileerd zijn). Ook de landingsgestel stijlen moeten aangepast worden. Weer de voorpoten voorzien van een stukje fairing, en de kruisstangen van een half profiel, dat achter de ronde stangen van het onderdeel in de kit gelijmd worden. De X-vorm zal straks bij montage op de radiator veranderd worden in een omgekeerde V.
Afbeelding
Dat is het voorlopig weer. Ik begin waarschijnlijk parallel aan de Omega Models kit van de DC.I.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2011 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het lastigste stuk van de C.X Hispano: De aanpassing van de romp. Na het aanbrengen van de gecorrigeerde contour van de neus lekker opvullen met putty.
Afbeelding
Vervolgens vele malen schuren, weer plamuren, schuren. Ik heb drie grove ronden nodig gehad en een paar "kleintjes" om de laatste onregelmatigheden weg te werken. Op het oog klopt het voldoende, denk ik. Nu kunnen de nieuwe panelen ingetekend worden.
Afbeelding

Afbeelding
Volgende stap was het monteren van de radiator onder de romp. Het inwendige is gemodelleerd met behulp van geetste onderdelen van HR Model kits (bestemd voor WWI machinegeweren). Daarna heb ik de paneelranden gemaakt met mijn tandarts instrumenten (plastic strip materiaal vastgezet met tape gebruikt als "lineaal"), evenals de fasteners. Vervolgens de gaatjes voor de motoruitlaten geboord, twee gaten aan de rechter kant waar pijpen door de beplating heenkomen, een stukje plastic links waar volgens de foto's een "inlaat" zit, de inlaten voor de interne oliekoeler (0.25 mm plastic plaat materiaal) gemaakt en vastgeplakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tenslotte is de rest van het interieur van de waarnemerscockpit gemonteerd (bommenrichtkastje en zuurstof fles).
Afbeelding
Nu zijn romp en ondervleugel klaar om hun laatste laag verf te krijgen.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: ma 21 feb, 2011 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Mooie vorderingen! Dat halve sesamzaadje. Briljant! Die moet ik onthouden!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2011 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het passen van de (al aangepaste) landingsgestelpootjes van de C.X Hispano bleek dat die na de correctie van romp, vleugel en radiator van geen kant meer klopten (je had zeker gelijk, Edwin). Heb de "cross bars" al aangepast (ingekort en onder een flauwere hoek op het vooraanzicht aan elkaar gelijmd) en verder maar besloten de poten uit stroomlijn strip materiaal te construeren. De laatste touch-up van romp en ondervleugel is klaar en het richtingsroer is ook gemonteerd (met uithouders overgehouden van de Fokker F.VII/3m 1:144 van AZ Models.
Decals op de romp aangebracht en de romp, bovenkant van de ondervleugel en onderkant van de bovenvleugel in de satin vernis gezet. Dat beschermt het oppervlak een beetje en maakt het ook makkelijker geknoeide secondenlijm te verwijderen.

Afbeelding

Klaar om in de Aeroclub tweedekker samenbouwmal te zetten. Vleugelafstand en "stagger" heb ik uit de maatschets opgemeten op 40 mm van de hartlijn en overgezet in een malletje. Daarmee wordt de mal in eerste instantie ingesteld. Daarna fijn instellen door voortdurend te vergelijken met het bovenaanzicht. De uiteindelijke waarde voor de stagger verschilde maar een graad van de opgemeten waarde. De vleugels heb ik op de plek waar ze op de mal zullen liggen beschermd met stukjes Tamya tape. Bij vorige modellen waren er soms moeilijk te verwijderen krassen te zien; de randjes van de photo-etched mal zijn nogal scherp, en ik heb nooit de moeite genomen de "bramen" er helemaal af te vijlen.

Afbeelding

Het bijft toch moeilijk mikken met zo'n compact camera. Dit bovenaanzicht is een half zijaanzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kunnen de N-stijlen geproduceerd worden van 1 mm plastic staf. De lengte heb ik met trial and error bepaald met een stukje messing draad. Gelijmd met een druppeltje dunne cyano.

Afbeelding

Volgende stap zullen de cabane stijlen zijn.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: za 05 maart, 2011 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de cabane N-stijlen gemaakt van stroomlijn strip en gemonteerd. Op een schaal tekeningetje in elkaar geplakt, verticale stijlen met 2 mm koorde, de diagoneel met 1,5 mm koorde. Er moest wel het nodige bijgewerkt worden voordat je goed pasten. Daarna gelijmd met cyano (zal wel komen van teveel resin kits bouwen). Toen het droog was uit de samenbouwmal gehaald.

Afbeelding

De verdikking bij de achterste cabane stijl is goed te zien.

Afbeelding

Voor de lol ook maar vast de prop er los op gezet. Die is samengesteld uit de spinner van een Messerschmitt Aeroclub setje en een bijgewerkte propeller van een Spitfire Mk IX detail setje.

Afbeelding

Ook maar meteen de spandraden voor het kielvlak aangebracht. Ik gebruik meestal 0.08 mm vislijn. Nadeel is dat het doorzichtig is, dus op foto's soms slecht zichtbaar. In de vitrine ziet het er goed uit.

Afbeelding

Ik moest helaas toch nog de romp wat bijwerken; de "gaatjes" van de cabane stijlen zaten in het model niet op de goede plek, wat te verwachten was natuurlijk, omdat ook de gaatjes in de vleugel niet goed waren.
Volgende stappen zijn het aanbrengen van de (dubbele) spandraden en het afwerken van de vleugels.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2011 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

heb je nog verschil in dikte aan gebracht tussen de linker en rechter N-stijlen? Zo te zien heb je een net wat modernere Aeroclub jog tot je beschikking dan diegene die ik heb. Tot nu toe wel de beste jig, maar wel een behoorlijke uitgave vind ik. Mooi bezig verder, mijn complimenten.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2011 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
robh schreef:

Ook maar meteen de spandraden voor het kielvlak aangebracht. Ik gebruik meestal 0.08 mm vislijn. Nadeel is dat het doorzichtig is, dus op foto's soms slecht zichtbaar. In de vitrine ziet het er goed uit.


Petje af, wordt erg mooi. Hij ziet er eigenlijk best snel uit met die driebladige prop.

Gr,

Leon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2011 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Nico,
Voor zover ik het kan zien op de foto's, die ik van Willem Vredeling heb gekregen, is alleen de rechter achterstijl van de cabane N-stijlen dikker dan de andere verticale stijlen (en dan vooral de forse fairing bij de romp). Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk dezelfde visuele indruk weer te geven door die stijl wat verder van de romp te plaatsen, zodat de diagonale stijl er een beetje achter ligt. Ik ben te lui geweest om hem helemaal op te dikken. Zowel op tekening als op de foto's heeft de diagonale stijl een kleinere koorde.Verder heeft de X-1 kennelijk een tijdje gevlogen met "omzwachtelde" vleugelstijlen (alleen de linkerkant?), maar die waren in ieder geval bij de 750 weer verdwenen (net zoals de uitwendige oliekoeler).

Ik zit nu te puzzelen wat te doen met het bommenrek. In het nieuwe C.5 boek van Edwin staan mooie foto's van Van Heijst bommenrekken, maar in een artikel over de C.10 van Frits Gerdessen in Luchtvaartkennis 2010-2 staat een duidelijk ander bommenrek: Geen twee stangen in spanwijdterichting met daaraan de vier ophangmechanismen met handwiel (1 per bom), maar twee rijen met 4 maal 2 "ophangpaaltjes", die kennelijk ook blijven zitten als er geen rek geplaatst is. Over elke paar voorste en achterste paaltjes heen lijkt dan een bommenrek voor 1 bom geschoven te worden met een ring om de bom heen. Dat laatste zit op de foto erg in de schaduw, dus moeilijk te zien hoe het echt zit. Een zijaanzicht van dezelfde 702 (dus een C.X Kestrel) in Hugo Hooftman's C.X boekje lijkt dat te bevestigen. Ik heb geen foto van de 750 gezien met bommenrek of "paaltjes", hoewel ze wel op de originele tekeningen staan. Heeft iemand soms meer informatie?

Verder kan ik geen "betaalbare" 50 kg bommen vinden. Heeft iemand suggesties?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2011 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Volgende aflevering: Spandraden en hoofdlandingsgestel. In de ondervleugel-rompaansluiting had ik al vier 0.3 mm gaatjes geboord, evenals steeds twee gaatjes naast de bovenkant van de N-vleugelstijlen, de onderkant van de voorste N-vleugelstijl en de bovenkant van de achterste baldakijn N-stijl. In de vleugels heb ik de gaatjes door-en-door geboord; later zijn die met een scherp mes (ik gebruik scalpels, beter en goedkoper dan Exacto of zo) goed af te werken aan de bovenkant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel. 0.08 mm vislijn eerste vastzetten met cyano in de rompgaatjes, daarna door de vleugelgaatjes rijgen en opspannen met een stukje Tamiya tape.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een druppeltje dunne secondenlijm aan de boven en onderkant van de vleugelgaatjes laten vallen (ik doe dat met een stukje 0.25 mm metaaldraad), laten drogen en daarna de vislijn afsnijden met het scalpel (zo dicht mogelijk bij het vleugeloppervlak)en het oppervlak schuren. De bovenkant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel een laag zilververf geven.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna blijkt natuurlijk dat de lijmresten niet volledig verwijderd zijn, dus nog maar eens (en nu radicaal) met een nieuw mes langsgegaan. En weer geschilderd.

Ik heb tegelijkertijd ook de uithouders en trek-duwstangen van de ailerons gemonteerd (0,25 mm metalen draadje) en de kabels voor het richtingsroer (weer vislijn). En de stijlen voor het stabilo (0.5 mm strip).
Volgende stap is het landingsgestel. Heb eerst de omgekeerde V gelijmd midden onder de radiator, en zo goed mogelijk uitgelijnd (in zijaanzicht verticaal en beide assen op gelijke hoogte). Daarna de hoofdstijlen pas gemaakt op romp en wielassen (weer steeds gecontroleerd op gelijke hoogte). En tenslotte de achterwaartse afsteunstijlen. Alles is gemaakt van plastic profielstrip; de originele landingsgestelstijlen pasten van geen kant meer (en leken niet op die van de foto's).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik het model op zijn pootjes zette, bleek er toch weer twee milimeter verschil tussen de hoogte van de beide vleugeltips te zijn. Maar dat is te corrigeren door een halve milimeter van de onderkant van een van de bandjes af te halen. Het landingsgestel moet nog verder bijgewerkt worden. Wat resteert zijn de hoofdwielen, het staartwiel, het cockpitdak, vleugel decals en het machinegeweer. Een (misschien) het bommenrek.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2011 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag de C.X Hispano afgemaakt. Ik heb besloten hem toch maar niet met bommen uit te rusten. Er is geen bewijs in woord noch beeld dat de 750 gedurende het kleine jaar dat hij bij de LVA verbleef ooit daarmee gevlogen heeft. Op geen enkele foto staan ook de typische paaltjes" onder de vleugel, waarom het bommenrek gemonteerd wordt.
Dus maar rechtstreeks naar de finish: Decals aangebracht, wielen gemonteerd, cockpit met witte houtlijm geplakt, stabilisatiestangen voor de spandraden uit 0.25 mm metaaldraad, laatste touch-up en afgelakt met zijdeglans vernis. Uiteindelijk heb ik aardig wat onderdeeltjes over gehouden.

Afbeelding

Het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij nader inzien zou de onderkant van de neus wat hoekiger hebben mogen zijn. Bij het schuren verdwijnen meestal de harde hoeken. En het netjes schilderen van de cockpit moet ik toch eens leren.
Een uitgebreid bouwverslag zet ik binnenkort op mijn website. Nu verder met de DC.I.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement