Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2011 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ben benieuwd naar je bouwverslag van de DC 1. Je hebt op zich mooi werk neergezet en de wijze waarop je sommige wijzigingen aan hebt gebracht zijn zeer mooi en uitvoerig (en daarin ga je een stuk verder dan dat ik doe.)

Toch,... als ik de vorm van de neus zo bezie en deze vergelijk met de foto's die ik heb van de "750" uit het CX boekje van de Nederlandse Vliegtuig encyclopdie, dan komt me de neus toch wel erg dun over en daardoor wellicht lijkt de spinner aan de grote / lompe kant. Tevens komt de oliekoeler me wat aan de grote kant over in verhouding.

Verder een zeer mooi en goed uitgevoerd model.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: zo 20 maart, 2011 23:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
KitBoy schreef:
Toch,... als ik de vorm van de neus zo bezie en deze vergelijk met de foto's die ik heb van de "750" uit het CX boekje van de Nederlandse Vliegtuig encyclopdie, dan komt me de neus toch wel erg dun over en daardoor wellicht lijkt de spinner aan de grote / lompe kant. Tevens komt de oliekoeler me wat aan de grote kant over in verhouding.

Volgens de tekening is hoogte van de neus halverwege inderdaad een halve mm te klein, er hoort duidelijk een knik in te zitten. Het bovenaanzicht klopt. Het op maat maken is eigenlijk mis gegaan bij het schuren om een goede symmetrie te krijgen. Toch ziet hij er naast de Kestrel versie van de C.X duidelijk zwaarder uit (en daar staat ie in de vitrine gelukkig naast). Ik zal daar nog wel een foto van toevoegen.
De spinner van de Messerschmitt 109 was de enige die te vinden was met de juiste diameter, maar die is inderdaad aan de bolle kant. Heb hem wel afgevijld, maar dat valt niet mee met white metal, en op een gegeven moment moet je ophouden om er niet doorheen te gaan. De spinner van de Spifire die ik had zag er veel te iel uit en de diameter was ook te gering. De oliekoeler is wel exact aan de maat (ook volgens de foto's van de kale romp die ik heb; die staan niet in Hooftman's boekje).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Mooi resultaat!
Ik zou een propeller dop van een P-38 gaan opsnorren - hij zal waarschijnlijk aan de achterkant wat ingekort moeten worden maar dan heb je een perfecte match!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Potverdorie, zeker een prachtig resultaat. Op naar de volgende.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
g-1reaper schreef:
Mooi resultaat!
Ik zou een propeller dop van een P-38 gaan opsnorren - hij zal waarschijnlijk aan de achterkant wat ingekort moeten worden maar dan heb je een perfecte match!


Heb ik geprobeerd bij LHS (van Aeroclub), maar was er niet meer. En zij houden helemaal op met al hun mooie witmetalen dingetjes. Dus misschien maar een hele kit kopen?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2011 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De laatste aflevering. Had nog beloofd de C.X Hispano en Kestrel naast elkaar te zetten. Hierbij dan. De C.X Kestrel is een kit van Czech Master Resin, die ik gebouwd heb, toen ik nog niet fanatiek spandraden aanbracht en zo. Dus helemaal volgens de (overigens zeer beperkte) handleiding.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat de neus wel zwaarder is, maar het had wel wat meer kunnen zijn. Als iemand het weer gaat proberen: Het neusprofiel minsten een milimeter overmaat geven. De spinner is ook voor verbetering vatbaar; die zou meer conisch moeten zijn. Als ik er een van de P 38 vind zal ik kijken of die beter past, maar ik herinner me dat die toch ook vrij bol waren. De mitrailleur van de Kestrel machine heb ik dus duidelijk niet goed er in geplakt.

Afbeelding

Hier zie je dat de V-stelling van de ondervleugel bij de CMR kit duidelijk te groot is (bij de Hispano is die echt volgens Fokker tekening).

Afbeelding

Laatste plaatje. Het zijn toch twee duidelijk verschillende modellen geworden. De URL waar het uitgebreide bouwverslag komt te staan is http://homepages.ipact.nl/~rjhamann/F59c_Fokker_CX%20Hispano.pdf. Nu verder met de DC.I

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker C.X Hispano
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2011 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Toch zeker een erg mooi resultaat van deze zeldzame Fokker variant. Ik heb zo'n idee dat je wel wat meer van zulke schitterende LVA tweedekkers in je vitrine hebt staan. Ben benieuwd naar je vervolg met de Fokker DC.1.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement