Bedankt voor de foto's. Die van de X-1/750 had ik al; de andere van de gewone Kestrel LVA versie nog niet.
Ik weet dat Fokker op nogal wat plaatsen heeft zitten leuren met de C.X-H. Zelf heb ik alleen een copie van het contract met het MvO van Estland (de middelman voor de Spaanse C.X-H), plus nog wat wijzigingen daarop van de Societe Francaise de Transports Aeriens in Parijs, de tweede middelman voor de C.X-H.
Het foute landingsgestel had ik al opgemerkt; wat dat betreft is de Chech Master Resin kit van de Kestrel versie beter.
Ik heb intussen ook hat andere model waarmee ik bezig was afgemaakt: AZ Model's 1:144 Poolse Fokker F.VIIb/3m bommenwerper versie. Grootste probleem was eigenlijk het vinden van een enigzins representatieve bommenlast, een probleem, dat ik ook weer verwacht voor de C.X Hispano (tips zijn welkom).
Het volledige bouwverslag is te vinden op mijn website:
http://homepages.ipact.nl/~rjhamann. Verder is er enige vooruitgang met de C.X Hispano:
De halve romp op de maatschets. De afmetingen kloppen goed. Ook is duidelijk te zien waar het rompvoorstuk nog aangepast moet worden.
De onderdelen die in de cockpit geplaatst moeten worden, en de halve romp. Zowel de vloer als het waarnemersstoeltje hebben veel correctie nodig om netjes in de romp te passen.
De romphelften ann elkaar lijmen (ik heb seconden lijm gebruikt om er zeker van te zijn dat ook geschilderde vlakken hechten). Nu kan ik aan de slag met het rompvoorstuk. Eerst de grotere spinnerdiameter en de contour aanbrengen volgens tekening.
Dan plamuren en laten drogen, schuren, bijwerken, enzovoorts. Zal alleen het eindresultaat laten zien. Intussen wat ander werk. Bijvoorbeeld de navigatielichten op bovenvleugel en richtingsroer.
Een overlangs doorgesneden sesamzaadje doet de job. Gefixeerd met een klein druppeltje dunne secondenlijm.
Begonnen met het opzoeken van profiel materiaal voor de cabane stijlen. De achterste stijlen zijn zwaarder dan de twee voorste, en die rechts achter heeft een zwaar vloeistuk naar de romp, wat ik van groter profiel materiaal (4.2 mm koorde) heb gemaakt. De N-stijlen maak ik van 1 mm rond plastic staf (op de foto's van de 750 is te zien dat ze nauwelijks geprofileerd zijn). Ook de landingsgestel stijlen moeten aangepast worden. Weer de voorpoten voorzien van een stukje fairing, en de kruisstangen van een half profiel, dat achter de ronde stangen van het onderdeel in de kit gelijmd worden. De X-vorm zal straks bij montage op de radiator veranderd worden in een omgekeerde V.
Dat is het voorlopig weer. Ik begin waarschijnlijk parallel aan de Omega Models kit van de DC.I.
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.