Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Fokker C.X Hispano
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=30984
Pagina 1 van 3

Auteur:  robh [ wo 02 feb, 2011 11:57 am ]
Berichttitel:  Fokker C.X Hispano

Een tijdje geleden heb ik de 1:72 AZ Models bouwdoos van de Fokker C.X Kestrel gekocht. Niet omdat ik de C.X nog niet gebouwd had (er bestaan goede resin kits van Czech Master Resin voor de versies met de Rolls Royce Kestrel en de Bristol Pegasus motor), maar omdat de doos beloofde dat je er ook de C.X met Hispano motor, die met registratienummer 750 een jaar bij de LVA heeft gevlogen, van kon maken. Nadat ik de doos had open gemaakt, bleek dat de 750 versie alleen uit decals voor die versie bestond.
Maar daarom niet getreurd, dat maakt de job alleen maar interessanter. Via een ex-collega heb ik informatie verzameld over de C.X met Hispano motor, die een dubbel leven kende als X-1 prototype en 750 LVA proefmachine. De X-1 heeft in vele configuraties rondgevlogen (vooral de oliekoeler kende vele vormen en plaatsen). Ik heb gekozen voor de 750.
Afbeelding
Terug naar de kit.
Afbeelding
Het plaatje op de doos laat al zien, dat tenminste de motoruitlaten veranderd zullen moeten worden.
Afbeelding
De achterkant van de doos mist een vooraanzicht, wat toch echt nodig is om de juiste V-stelling van de ondervleugel te bepalen. De inhoud van de doos heb ik vergeten te fotograferen, maar de bouwinstructies geven die wel aan.
Afbeelding
Afbeelding
De grijze delen waren extra romphelften, die bij de (Finse) Pegasus versie horen. Ook het zoeklicht op de rechter ondervleugel hoort bij die versie, de Kestrel en Hispano versie hadden dat niet. Hetzelfde geld voor de oliekoeler onderdeel 14. Een driebladige propeller voor de Hispano versie ontbreekt.
De doos bevat, behalve de spuitgiet delen, die nogal wat bramen hebben, PE delen voor de instumentenpanelen, vizieren en seatbelt, resin delen voor de stoel van de piloot en de wielen, een transparante print voor de instrementen panelen en een doorzichtige cockpitkap. De bouwinstructies geven geen historische en technische informatie over de C.X, maar er zijn vele referenties te vinden, die echter weinig aandacht geven aan de Hispano versie.
Ik heb voor de juiste configuratie gebruik gemaakt van orginele Fokker tekeningen.
Afbeelding
Uit een vergelijking van de tekeningen van de Kestrel en Hispano versies bleek dat het rompvoorstuk van de Hipano duidelijk meer volume heeft dan dat van de Kestrel en dat de spinner van de propeller groter is bij de laatste (logisch, want er moet nog een 20 mm kanon door de propeller as).
Afbeelding
De rode lijn geeft de Kestrel romp aan. Dat zal dus aangepast moeten worden.
Afbeelding
Ook de paneellijnen zullen aangepast moeten worden.
Afbeelding
De Hispano had een inwendige oliekoeler, de twee inlaten onder de neus zullen moeten na de aanpassing van de rompcontour gefabriekt moeten worden uit 2 mm breed U-profiel. Uit deze foto blijkt ook dat het onderstel aangepast zal moeten worden (van X naar omgekeerde V stangen).
De cockpitinrichting van de 750 was duidelijk anders dan gesuggereerd in de kit.
Afbeelding
De waarnemer had geen instrumentenpaneel, maar een kastje, waar vermoedelijk de radio inzat en een duidelijk zichtbare zuurstoffles aan de linkerkant.
Bij vergelijking van de plaats van de N-stijlen en de cabane stijlen op de onderelen van de kit en de tekeningen bleek dat die van geen kant kloppen. Dus zijn de bestaande gaatjes gestopt en nieuwe gaatjes gemaakt op de juiste plaatsen. Waarschijnlijk betekent dat ook dat de stijlen custom-made zullen moeten worden, maar dat is niet erg, want de profilering daarvan klopt ook niet (zie de foto's).
Afbeelding
De radiator is volgens de tekeningen en foto's duidelijk groter en hoekiger dan die, die in de kit zit.
Afbeelding
Ik heb hem opgedikt met plasticard en in vorm geschuurd. Hij zal uiteindelijk pas gemaakt worden als de romp aangepast is.
Want daar moet nog iets meer aan veranderd worden. De romp van het model is bij de cockpit 0.5 mm te hoog, en heeft bovendien een bolle onderkant, terwijl hij volgens de tekeningen en de foto's plat is ter plekke van de ondervleugel. De ondervleugel zit bovendien op het model 2 mm te hoog en 2 mm te ver naar voren.
Afbeelding
Dus heb ik de vleugelwortels afgezaagd, aan de onderveugels geplakt en met behulp van een mal op een 1:72 copie van de tekening de ondervleugels aan de romp geplakt.
Afbeelding
Nu ben ik hard aan het plamuren, snijden en schuren om de romp en fairings te maken. Tot zover.

Rob

Auteur:  Juggernaut [ wo 02 feb, 2011 12:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Zo te zien heb je behoorlijk wat researchwerk gedaan, en dat vind ik heel gaaf om te zien! :brouw:
Ik wens je dan ook veel succes met de aanpassingen voor deze kit! :brouw:


Danny

Auteur:  g-1reaper [ wo 02 feb, 2011 12:35 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Hoi Rob,
Leuk dat je hier een onderwerp over start!
Kun je ook een foto laten zien, hoe je de vleugel verlaagd hebt? Je bent het dus met me eens dat dat ook aangepakt moest worden.
Is de tekening die je gebruikt een bovenaanzicht van de Hispano variant? Dan zou je zeggen dat de neus ook fors verlengd zal moeten worden.
Succes verder!

Auteur:  robh [ wo 02 feb, 2011 15:05 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Dag Edwin,

De foto op de "mal" is onder een hoek gemaakt; als je er bovenop kijkt past het precies. Ik zal als de fairings af zijn een fototje maken van de halve romp op het zijaanzicht, dan kan je zien dat de lengte van het model precies goed is. Ik zal ook een plaatje toevoegen, waarbij ik het zijaanzicht van Kestrel en Hispano versie op elkaar heb gelegd (ik had gelukkig nog transparante overhead film over uit een vorig leven).
Het verlagen van de vleugel was eigenlijk makkelijk: eerst een halve milimeter aan de onderkant horizontaal vlak afschuren (plankje met schuurpapier), dan de buitenzijden van de romp opvullen met stukjes plasticard en verder vlakschuren. Vervolgens op de mal de vleugels (met de afgezaagde vleugelwortel er aan geplakt) aan de romp lijmen; de vleugels zijn al vlak aan de onderkant, dus het ligt lekker. Voor de zekerheid op de bovenkant van de naad wat dunne superlijm druppelen, want het schuren is natuurlijk grof geweld. De romphelften zijn nog nietaan elkaar gelijmd; ik vond het te riskant om de aanpassing te doen met een compleet cockpit interieur.
Ik zal nog een foto maken van een tussen stadium dan wordt het wel duidelijk (heb natuurlijk geen foto van de net geplakte vleugels; was veel te nieuwsgierig of het zou lukken).
Denk je dat het een goed idee is om nog een stukje historie van de C.X-H toe te voegen met wat referenties?

Groet,

Rob

Auteur:  robh [ wo 02 feb, 2011 16:53 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Op speciaal verzoek: Wat plaatjes van de verlaagde vleugel van de C.X Hispano halverwege door het plamuur-schuur bedrijf.
Afbeelding
Afbeelding

Rob

Auteur:  KitBoy [ wo 02 feb, 2011 22:46 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Mooi opgelost! M.i. grootste mispunt van deze kit.

groetjes, Nico

Auteur:  Paulus de Boskabouwer [ wo 02 feb, 2011 23:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Leuk project, Rob.
Wat mij opvalt is dat de vleugels een andere kleur plastic lijken te hebben dan de rompdelen, klopt dat?
Hier trouwens nog wat meer over de AZ-kit en zijn "concurrenten".

Paul

Auteur:  robh [ vr 04 feb, 2011 21:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Dag Paul,

De vleugels hebben al een laagje grijze primer gekregen na het vullen van de oude gaatjes voor de stijlen. Vandaar het kleurverschil.

Rob

Auteur:  g-1reaper [ vr 11 feb, 2011 11:13 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

Hier nog wat foto'tjes, mogelijk al bekend: http://www.willemsessink.nl/vlklufokcx_000.html

Auteur:  g-1reaper [ vr 11 feb, 2011 11:24 am ]
Berichttitel:  Re: Fokker C.X Hispano

robh schreef:
De waarnemer had geen instrumentenpaneel, maar een kastje, waar vermoedelijk de radio inzat en een duidelijk zichtbare zuurstoffles aan de linkerkant.

Dat kastje hoorde bij het bomvizier "Nedinsco-Zeegers". Het afvuurkastje zat er in. Te zien is dat er geen radio in deze kist zat - die zat (gedeeltelijk) schuin onder de pilotenstoel ingebouwd.

robh schreef:
Bij vergelijking van de plaats van de N-stijlen en de cabane stijlen op de onderelen van de kit en de tekeningen bleek dat die van geen kant kloppen. Dus zijn de bestaande gaatjes gestopt en nieuwe gaatjes gemaakt op de juiste plaatsen. Waarschijnlijk betekent dat ook dat de stijlen custom-made zullen moeten worden, maar dat is niet erg, want de profilering daarvan klopt ook niet.

Let ook op de landingsgestel poten, die zul je ook moeten aanpassen, de pootjes in deze kit zijn bedacht voor de Finse variant.

Wist je trouwens dat Zwitserland ook hevige interesse heeft gehad in deze Hispano aangedreven C-10? Uiteindelijk kozen de Zwitsers voor de in eigen land ontwikkelde EKW C-35.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/