Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Grendel deed een minispookje!

Hij doet er weer één. of deed, eigenlijk.
ondanks wat textuele stilte van mijn kant de afgelopen tijd is het in Hobbybobs knutselschuurtje een drukte van belang. niet alleen is ie druk met deze:

Afbeelding

deze:

Afbeelding

en ook deze:

Afbeelding

maar heeft ie ook nog eens zowaar een vlieggebakje in mekander geprakt! voor de afwisseling maar eens een keer een kindermaatje uit de stapel getrokken wegens "och, is ook wel eens leuk misschien" en in verband met indertijd maar liefst zeuven-en-enen-halluve-eurie bij de blokkert ook nog eens zo'n fijn "lekker belangrijk" kitje waar je lekker op los kunt gaan zonder je erg druk te hoeven maken over het eindresultaat. istniewat dan gaat 't zo de kliko in zullen we maar zeggen.

en wat heeft hobbybob dan zo eventjes tussendoor in mekander gevrot? well?

dit:

Afbeelding

jaja, een echt spookje en dan ook nog eens eentje met een bult extra rondkijkapparatuur. 'tis wat met die glurende duutserts! op het doosje staat één van de meer lelijke special paints die ik ken en die gaat dus ook zeker niet gebruikt worden. hoewel special paint...meer special stickers:

Afbeelding

maar goed, wegens butt-ugly gaan die lappen d'r dus niet opkomen.

in verband met vanwege de traditie maar even rap de obligate inleidingsplaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en aangezien d'r nog zat andere plaatjes te bekijken zijn gelijk maar rap van start gaan.

dames en heren, koptelefoons en oordoppen,


Grendel Bouwt Een Spookje!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



en waar begint 'ie dan altijd mee?

dan begint 'ie dus met de gebruikelijke opbouw van de grote delen om te zien of er erg veel ellende aan gaat komen. en nou blijkt dus (zowel uit reviews als uit eigen ervaring) dat Revell het zowaar een keertje begrepen schijnt te hebben! alle stukkies blijven bij wijze van spreken (en voor sommige bij wijze van is echt zo) zonder lijm en met amper kiertoestanden zitten waar ze zitten moeten en het ziet er allemaal erg strak uit. dat heb ik wel eens (nogal wel eens) anders gezien bij de knutselwerkjes van meneer revell.

paar minuutjes crea-bea met tape en hupsakee:


Afbeelding

klaar!


nou ja, bijna dan.

dat kan maar zo wat gaan worden. wel jammer van al dat zwart wegens dat maakt het allemaal wat lastiger te zien of alles een beetje netjes zit, maar als dat het enige gaat zijn om over te klagen dan zul je van mij weinig last hebben.

ofzo.

as usual begint heel traditiegetrouw het bouwen van zo'n vlieggebakje met de badkuip en aangezien ik toch al zo weinig plaatjes had voor dit verhaaltje laat ik gewoon gelijk maar even de hele inhoud zien:

Afbeelding

toe an zeg, dat waren me een bak kleine frutselstukkies! en aangezien ik toch wel enigzins de motoriek van een met parkinson behepte ultrasoonreiniger heb is het eindresultaat van een uurtje ofzo freubelwerk met verfjes nou niet echt dat je denkt:"wow, net echt!"

maar ach, laten we het er maar op houden dat het komt omdat het hele badkuipje niet veel langer is dan 4 centimeterts:

Afbeelding
Afbeelding

en as usual ga je d'r natuurlijk weer heulegaar niks van terugzien uiteindelijk :roll::

Afbeelding

ah well.

en zoals ik al zei is dit de gluurdersversie van het spookie en dat wil zeggen dat er hier en daar wat extra raampjes te vinden zijn. met daarachter wat frutjes. zoals deze:

Afbeelding

onder het neusje zitten ook wat raampjes en om geklungel met kleine glaasjes te voorkomen heeft meneer revell bedacht dat het best wel handig ging zijn om het hele onderneusstukkie in doorzichtigheid te gieten.
beetje wat bmf plakken, gladwrijven met oorstoker en overtollige stukkies wegsnijden:

Afbeelding

..en tijd om wat sluitingstijdvoorbereidselen te gaan doen. wat witte geitjes in de rondte gesproeid:

Afbeelding

de grote stukken in mekaar geplakseld met lekker boel veel lijm en vervolgend de hele dekselse bende even een poosje aan de kant geschoven in verband met de droogtijd moest eerst op zijn. na het drogen het neusje lekker lomp schoongepeuterd met een scalpel:

Afbeelding

daarna gladgeschuurd met vriend p240:

Afbeelding

de iets ondieper geworden lijntjes weer teruggestreept en de boel gladgemaakt met vriend p400:

Afbeelding

..om vervolgens, na de boel opgeglimd te hebben met wat watervaste schuurpapiertjes, het ruggetje ook maar onder handen te nemen:

Afbeelding

wat kleurtjes rond het stuurgat gesmeerd, voor de grap de stoeltjes d'r in:

Afbeelding

..en toen was het alleen nog maar een kwestie van de raampjes dichtkliederen met bmf:

Afbeelding

en de nagenoeg perfect passende kleppies te plaatsen (die ik dus letterlijk iets schuin heb moeten plaatsen omdat die dingen zo nauwkeurig passen dat ik ze d'r anders nooit meer uit kon krijgen!):

Afbeelding

totdat er nagedacht kon gaan worden over verfsapjesactiviteiten!

tja, en toen kwam het moment om te bedenken wat ik nu precies wilde gaan maken van dit gebakje (ik werk nogal eens volgens de "we-zien-wel-waar-het-schip-strandt" methode moet je maar denken)
die foeilelijke specialpaintartplakplaatjesontwerptoestanden gingen het zekers niet worden dus tja..voor het serieus gaan of toch maar even wat crea-thea (de zus van..) ideetjes proberen?

crea-thea natuurlijk!

eerst gewoon maar eens zonder na te denken wat smeren:

Afbeelding

mwoah. nog efkes wat uitproberen dan:

Afbeelding

jaja, een ware duitsert verliest nooit zijn veren. of zo etwas.
maar ja, toch nog steeds mwoah en wegens "hmmmmmm, wat nu dan" eerst maar efkes wat zooi in mekaar gefreubeld voor de dochtert:

Afbeelding

ook mooi.
...maar wegens net wat te groot om pilootje te spelen in een 1/72 freubelvliegtuigje maar wat meubilair en een wachtkamer geroggeld zodat de dames op hun gemakkie kunnen wachten op een vliegtuig waar ze wel in gaan passen:

Afbeelding

yay

maar goed, spookie zonder kleurtjes dus. nou ja, wel met kleurtjes maar niet iets waar ik verder mee kan.

even de bepakking d'r aangehangen:

Afbeelding

..en het apparaat nog eens goed van alle kanten bekeken zonder resultaat. inspiratief gezien zat 'ie dus efkes klem. gelukkig lagen er nog een paar andere projectjes om mee verder te klungelen dus zonder al te veel gewetensbezwaar werd het spookje naar de wachtkamer gestuurd wachtende op betere tijden.

en toen was het een weekje ofzo later. nog steeds niet echt iets heel bijzonder leuks kunnen verzinnen dus uiteindelijk besloten om dan maar gewoon ubersaai te doen: hij ging het alternatieve kleurenschema voor dit modelletje doen.
't is saai maar ja; zo'n half gespoten ding is ook niet echt wat.

..en dan wil je dus verder gaan en kom je tot de ontdekking dat je dus echt nergenswo één van de staartvleugels terug kunt vinden. bijna letterlijk de hele boel op de kop gezet (bijna dus), hele werkbank ontruimd, rolkasten aan de kant gehad, prullenbak doorgespit wegens misschien per ongeluk weggegooid maar helaas.

K*T

dus.

tja, en dan kun je natuurlijk de boel met een chagerijnige kop klikoneren (wegens ik post tegenwoordig niet zo vaak meer: da's grendels voor "aan de kliko doneren") wegens het wou toch al niet zo vlotten maar je kunt natuurlijk ook gewoon lekker eigenwijs doen en je lekker uitleven. 't blijft een kitje van zeuveneneenhalveeurie van de blokkert dus och, weggooien kan altijd nog.

stukje plasticard gezocht uit de afvalbak, beetje op maat gesneden en vervolgens netjes afgetekend:

Afbeelding

wegens lekker dun plastic het overtollige vruchtvlees weggeknipt en de boel netjes gladgeschuurd:

Afbeelding

en kiek um goan, kiek um goan!
met een scherp potlood, een liniaal en wat geduld de lijntjes overgetekend:

Afbeelding

..en ingekrast:

Afbeelding

en vervolgens dat driehoekige dinges nageprutst:
Afbeelding
Afbeelding

zo dan. all done:

Afbeelding

de dikte klopt net niet helemaal en het driehoekdingesgevalletje is net niet helemaal hetzelfde maar ik weet eigenlijk vrij zeker dat als je straks het hele apparaat in z'n geheel ziet het geen mens op gaat vallen. mij in ieder geval niet.

en raad eens wat me het belangrijkst lijkt :wink:

maar goed, hij ging dus een saai standaard revellpatroontje doen. uch.
nou ja, moet dan maar.

eerst wat groen:

Afbeelding

beetje opvlekken die handel voor de verkleureffectjes:

Afbeelding

nog wat anderskleurige vlekkerij:

Afbeelding

en voor het idee nòg maar wat andere vlekkies:

Afbeelding

onderkantje ook maar, maar wegens lekker belangrijk wat minder aandacht aan besteed:

Afbeelding

en hopsekalidee, de basiskleurtigheitjes zaten d'r op. zoals je kunt zien was het allemaal een vrij vale bende geworden maar dat was mooi met voorbedachte rade; kiekt maar eens wat er gebeurt als je d'r p+ overheenkwakt:

Afbeelding

en oh ja, hij was ook zo slim geweest om van te voren alvast de intakes af te plakselen :wink:
kleppies aan de onderkant d'r even afgepeuterd en jippiedepippie, in één keer goed:

Afbeelding

ook leuk.

en voor het idee:

Afbeelding

ah ja, het staartvleugeltje:

Afbeelding

zoals bedacht gaat geen mens dat meer opvallen lijkt me zo :wink:

nog efkes een laatste extra laagje p+ d'r overgesproeid om er voor te zorgen dat echt alles glad was en vervolgens het apparaat voor een weekje ofzo op de vensterbank te drogen gelegd wegens er moest aan de brommer geknutseld worden:

Afbeelding

..met als bijkomend voordeel dat ik toen ik de brommert in het zwartsel had staan ik zowaar meteen aan de slag kon met de plakkervreugd!
as usual zorgen plakkers d'r altijd voor dat het allemaal wat meer 1 geheel wordt en ik ben dan dus ook één van die mensen die met plezier een hele dag met kleine freubelplakkertjes in de weer is om de boel wat aan te kleden. en zo dus ook in dit geval, met dit als resultaat:

Afbeelding

na het plakken van alle stickers nog een laagje extra p+ d'r overgeklatst om zeker te weten dat ze d'r ook nooit meer af zouden komen en vervolgens het spookje richting tuin verplaatst om lekker te kunnen drogen in het zonnetje:

Afbeelding

eind van de avond weer naar binnengehaald en tijd om de eindsprint in te zetten!
die spookdingen hebben meestal nogal wat van dat glimmende iezerwark aan de staart hangen en wegens ik was braaf een voorbeeldje aan het nabouwen werd dat in dit geval niet anders. wegens ik kon natuurlijk wel met ijzerverfjes aan de slag gaan maar dat geeft altijd zo'n bult schoonmaakwerk achteraf besloten om maar eens wat anders te proberen. nou had ik de raampjes natuurlijk al in de bmf gezet en wegens ik had recentelijk een flinke voorraad van dat spul ingeslagen (grendel koopt nogal graag in het groot in enzo :wink:) leek het me dus een ideaal moment om eens wat uit te experimenteren.
en dat werd dus uiteindelijk dit:

Afbeelding

voor de afwisseling en vanwege omdat de boel nog niet genoeg glimmerigheid bevatte ( :roll:) nòg een laag p+ d'r overheengekletst en nou begon ik toch zo onderhand wel een beetje misselijk te worden van al die glimmende zooi:

Afbeelding

ugh.
tuurlijk moest er wéér een poosje droogtijd worden geregeld en toen ik een paar daagjes later verder wilde gaan en de airbrush even schoon wilde maken zag ik toevallig dit:

Afbeelding

duh.
na ja, probleempje was al opgelost dus wat mij betreft....mochten er liefhebbers zijn voor een reserve staartvleugel voor een rf4, stuur dan vooral een pb-tje :wink:

but well, eindsprint dus. niet al te veel gekkigheid wat smeerderij betroffelt wegens 'tis natuurlijk wel allemaal 1/72 en dat is het al gauw wat te veel van het goeie.
met een wat grijzige slutwas de lijntjes wat benadrukt:

Afbeelding

in verband met anders vergeet ie dat weer het neusje even voorzien van wat zwartsel:

Afbeelding

het glaswerk uitgepakt:

Afbeelding

de pootjes voorzien van wat kleurtjes omdat aangezien vanwege het anders zo lullig parkeren is met die houten stokkies:

Afbeelding

..en alvast een blokkie geroggeld voor het parkeren.

Afbeelding

hmm, net niet helemaal een passend blokkie, maar voor het idee prima natuurlijk.
nou had ik dus die staarttoestanden helemaal gedaan met bmf en wegens da's natuurlijk wel heel erg glimmend natuurlijk de boel even wat afgezwakt. kwestie van wat zwarte wasbenzine (zeg maar 2 cc wasbenzine en 1 kwastje matzwart :wink:) in de spuit laden en even dun nevelen over het glimmende spul:

Afbeelding

en jawel, dat lijkt al heel wat smoetziger zo.

tja, en dan wandel je zo eens wat om je spookgebakje heen. rondje

nog een rondje

nog een rondje...

hmm, d'r mist iets. maar wat?

ah ja!
even wat iezertouw tevoorschijn gehaald:

Afbeelding

kwartiertje freubelen en frutselen voor beginners, stukje plasticard hier en daar....presto!

Afbeelding

ja toch?

Afbeelding
plaatje op http://www.keytlaw.com/

nog even een kledder gele geitjes d'r overjagen:

Afbeelding

voor het idee even een stukkie schuurpapier oppimpen en opwaarderen tot asfalt:

Afbeelding

en wat mij betreft...



Afbeelding
Afbeelding

KLAAR IS KLARA!






neeeeeeeeeeext!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Ik zeg, wederom geweldig!

Phantoms blijven strakke bakken, en hoe je zo'n brouwverslag in elkaar draait, blijft gewoon humor!

Je hebt in ieder geval een leuk, mooi, net klein spookje neer gezet, ik heb al jaren een 1/32 versie in aanbouw liggen, moet ik ook maar eens hoognodig af gaan maken!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 05 nov, 2009 11:42 am
Berichten: 463
Woonplaats: Zutphen
Hij is weer goed bezig geweest :wink:

Heb je een partij houtblokken gekregen :?
Ineens staat alles bij jou op halve bomen :mrgreen:
Trouwens wel een mooi plaatje op zo'n stuk hout.

Mzzl Mark

_________________
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 18:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
wat een geniaal stukje weer! :brouw:
Vond het heel leuk om te lezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik denk in het begin waar gaat daarnaar toe met de Camo. Een Luftwaffe 46' Camo?
Gelukkig niet. Een gewoonen Duitse Camo. Jij maakt er altijd iets moois van.
Leuk om te lezen.

Freddie

PS: Ik Blijf die Zwarte Panter eigenlijk vet vinden,

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Heerlijk weer, moet je vaker doen. Ik had eigenlijk wel een beetje gehoopt op een Grendeliaanse camo. Je had ons al lekker gemaakt met een sneak preview van het spook. Dit mag er ook zeker wezen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 nov, 2008 20:38 pm
Berichten: 193
Woonplaats: Zwijndrecht
Geniaal geschreven weer heb weer lekker gelachen en dat is het belangrijkste maar hij ziet er weer mooi uit

_________________
Website Vliegtuigen
Website Auto's


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2010 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Jesus, grendel, fantastisch model weer!!!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2010 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 apr, 2009 20:25 pm
Berichten: 558
geweldige bak wederom! En de verslagen zijn gewoon altijd humor :)
Ziet ik daar nou enkele keren op de achtergrond zo een durfal apparaat uit starquest?

_________________
Eh... Zijn we een beetje eigenstewijs misschien??


Projects:
Nam '68 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=27429
Iraqi freedom http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=30881
Afgerond:
P.A.R.R. 2010 deelname: The Inspector http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=160&t=27900


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2010 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 jun, 2009 21:29 pm
Berichten: 97
Het ziet er weer geweldig uit en net als Rhoubhe geniet ik van de humor :lol: .
Ik heb wel een vraagje waar koop je dat bmf spul.
Groeten Ruward


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bert Takken, tallboy en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement