Nou,
Er is al één en ander over gespeculeerd, maar bij deze dan de aankondiging van het project Market Garden; de landing bij Arnhem. Zoals een aantal Brouwerleden wellicht al weet run ik op mijn werk een modelbouwclub. Ik werk met jongeren met autisme. Mijn werklocatie bevindt zich in Oosterbeek. Een dorp naast Arnhem waar tijdens de operatie Market garden flink gevochten is. Tijdens september van ieder jaar staat heel Oosterbeek altijd in teken van de herinneringen aan de gevechten die in september 1944 plaats hebben gevonden. Bijna alle winkels in de hoofdstraat hebben dan ook hun etalage ingericht m.b.t. dit thema.
Één van die winkels is boekhandel Romijn. Aangezien ik nog wel eens een boek koop, kennen ze mij vrij goed. Tijdens mijn werk aan de Armstrong Withworth Albermarle schoot het volgende idee me te binnen: "als we deze winkel a.s. september nu eens voorzien van alle (of zoveel mogelijk) vliegtuigen die ingezet zijn bij de luchtlanding bij Arnhem". En met "we" bedoel ik dan de modelbouwclub. Voorstel besproken met de eigenaresse van deze boekenwinkel en ze vond dit een erg leuk idee. Meteen teruggekoppeld met de jongeren van de ModelBouwClub, ze waren meteen erg enthousiast dit te gaan doen. Voor dit project zijn we sinds afgelopen vrijdagmiddag van 15.00 tot 17.00 uur bezig met dit project.
Er ging welk wat bedenktijd aan vooraf natuurlijk. We hebben zo'n half jaar de tijd en waar concentreer je je dan op? Ik kwam tot de conclusie dat de "main focus" in eerste instantie zal zijn op de toestellen die direct betrokken waren bij de luchtlanding hier bij Arnhem, op de Ginkelse Heide om precies te zijn (ze moesten nog even lopen voordat ze bij de brug waren). Dit betekent dus de transport-, zweef- en sleepvliegtuigen. Oftwel de:
Douglas C47 Skytrain
Handley Page Halifax
Horsa Glider
Short Stirling
en last but not least de Hamilcar.
De eerste vier toestellen waren makkelijk te verkrijgen. Voor de Hamilcar moest de optie worden gezocht in een behoorlijk dure resinkit. Ik heb met mijn afdelingshoofd een budget afgesproken en dat redden we net, ook de boekhandel betaalt een bedrag mee. Ik zelf bouw overigens de Hamilcar
Bij de club zit ook één jongere die uitsluitend Warhammer poppetjes schildert. Hij wilde meedoen, maar vliegtuigen heeft hij totaal niets mee. Vandaar dat hij de 1/16 "Red Devil" van Dragon mag gaan beschilderen.
Deze kits zijn dus de basis van dit project. Als we tijd over hebben kunnen we ons ook gaan richten op de jachtvliegtuigen die ingezet zijn voor Market Garden. Hiertoe heb ik ook al één en ander bij elkaar gezocht:
Verder zijn militaire voertuigen ook eventueel een optie, maar ik geloof niet dat de Engelsen bij Arnhem tanks in hebben gezet. Dat worden dan Jeeps, anti- tankgeschut en Bren Carriers. We zijn overeengekomen dat we ons bij Geallieerde onderwerpen houden. Duits doen we niet..
Enig werk aan de Hamilcar heb ik dus al gedaan, de romp zit in elkaar. Lastig zo'n enorm grote resinkit:
Ik maak me vooral zorgen om de vleugels. Die zijn nogal breed en ik hoop dat ze na bevestiging niet in gaan zakken.
Voor de Short Stirling geldt ook nog een probleempje. De versie die als transporter boven Arnhem diende, was een MKIV. Daar bestaat geen bouwdoos van en ook geen ombouwset. Met name de neus wijkt af. Geen "turret" maar gevormd glaswerk. Robin (Fightingfalcon), die nogal actief is met het vacuformen van cockpitkappen is al benaderd voor een oplossing. Hij wilt graag meewerken
. De Airfix bouwdoos zal dus enige aanpassing behoeven. Ik heb al wel decals voor een transport versie die bij Arnhem is ingezet.
Hierbij wat foto's van de Stirling:
De Halifax van Matchbox (die van Revell die nu in de winkel ligt is dezelfde) biedt in ieder geval al juiste onderdelen. Bij deze ook wat foto's van de Halifax:
De Halifax was de enige die een Hamilcar kon trekken. Dat gaat in de winkel dan ook in die combinatie worden geshowd. De meeste toestellen gaan waarschijnlijk worden opgehangen.
De C47 zal in eerste instantie Amerikaans worden. Amerikaanse C47's zijn gebruikt voor de dropping van de Airbrone soldaten en het slepen van de Engelse Horsa's. Later zijn er wel Engels uitgevoerde C47's ingezet voor de bevoorrading. Misschien dat er dus twee C47's gaan worden gebouwd.
Al met al vind ik het best wel een spannend project. Ik houd jullie op de hoogte! Mochten er medebrouwers zijn die nog wat hele specifieke informatie hebben over deze toestellen, dan hoor ik dat graag! Ik ben mezelf in ieder geval al wat ruimer aan het inlezen. Het boek "Een Brug Te Ver" ligt nu in ieder geval op mijn nachtkastje.
Groetjes, Nico