Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De aanleiding

De zware verliezen aan vrachtschepen door Duitse U boten in 1940 – 1941 leidde tot een verbeterd konvooi systeem, grotere inzet van escorte schepen en betere bescherming vanuit de lucht. Door de actieradius van de toen in gebruik zijnde vliegtuigen bleef het midden van de Atlantische oceaan echter ongedekt. Dit gaf de U boten in dit gebied nog min of meer vrij spel en er waren geen vliegkampschepen beschikbaar om de konvooien te beschermen.

De MAC schepen

Begin 1942 ontstond daarom het plan een aantal graanschepen en tankers om te bouwen tot vliegdekschip, dit werden de “MAC” schepen, Merchant Aircraft Carriers. Na rijp beraad werd de Fairey Swordfish het aangewezen toestel om vanaf deze vliegdekschepen te opereren. Er werden 6 graanschepen en 4 tankers nieuw gebouwd, de overige 9 tankers waren reeds in de vaart bij de Royal Dutch Shell en werden omgebouwd. De graanschepen konden 4 Swordfishes herbergen en waren voorzien van een hangaar. De tankers namen normaal gesproken 3 Swordfishes aan boord die op het vliegdek gestald én onderhouden werden. Deze aanpassingen hadden tot gevolg dat het laadvermogen van de graanschepen met 30% - en van de tankers met 10% afnam.
Van de 9 omgebouwde Shell schepen voeren er 2 onder de Nederlandse vlag, de Macoma en Gadila.
Alle MAC schepen voeren onder de koopvaardijvlag met een burgerbemanning en onder bevel van de gezagvoerder. De vliegploeg bestond uit zo’n 50 man, een officier vliegdienst die de gezagvoerder assisteerde bij vliegoperaties, 4 vliegtuigbemanningen van 3 man en de rest was grond – en technisch personeel.
Toen het eerste MAC schip in mei 1943 operationeel werd, was de balans op de Atlantische oceaan al in het voordeel van de geallieerden doorgeslagen, maar toch droegen zij belangrijke mate bij aan de veiligheid van de konvooien. Bij slechts 2 door MAC schepen geëscorteerde konvooien werden schepen getorpedeerd, de verliezen waren in totaal 8 koopvaarders en 3 escorte schepen.

Zoals op onderstaande foto's te zien is waren de MAC schepen voor een vliegdekschip niet echt groot;

photo 515924
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
photo 515932
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
photo 515930
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
photo 515919
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)


Squadron 860

Squadron 860 werd in het leven geroepen om ervaring op te doen met het gebruik van vliegkampschepen. De Koninklijke marine had 1943 namelijk grootse plannen voor het in dienst nemen van 3 smaldelen, allen gesitueerd rond een vliegkampschip. De 19 MAC schepen werden van flights voorzien vanuit FAA squadron 836, waarbinnen 860 een zelfstandige status kreeg.
Squadron 860 bestond uit 3 ”flights” die ieder een MAC schip bemanden, hiervan werden de “O” en “S” flight in februari 1944 operationeel terwijl “T” flight in juni van dat jaar volgde. Er werd veelal gevlogen vanaf de Nederlandse Macoma en Gadila, maar ook vanaf Engelse MAC schepen.
Tijdens de operaties van 860 squadron vanaf de MAC schepen verloor het 1 bemanning, deze raakte achter het konvooi en kon door de sterke tegenwind het konvooi niet meer inhalen. Er werden bij geen van de konvooien schepen verloren aan onderzeeboten, éénmaal werd er een vijandelijke U-boot met raketten onder vuur genomen echter zonder resultaat waar te kunnen nemen.
Een triest wapenfeit was het tot zinken brengen van de geallieerde Franse onderzeeboot “La Perle” door “T” flight van 860 vanaf de “Empire MacCallum” met hulp van “A” flight van 836 vanaf de “Empire MacColl”. Door een gebrekkige communicatie was het bij de MAC schepen niet bekend dat er een vriendschappelijke onderzeeër in de buurt was.

De Fairey Swordfish

Hier was ik bezig een verhaaltje over de geschiedenis van de Swordfish te schrijven, maar ik zie dat Huib dat HIER al op een voortreffelijke manier heeft gedaan. Een beetje overbodig dat nog eens dunnetjes over te doen. Ik volsta ermee te zeggen dat 860squadron met één Mk.I heeft gevlogen tijdens de opleiding en operationeel vanaf de MAC schepen met de Mk.II en 3 stuks Mk.III.

In tegenstelling tot Huib ben ik een groot voorstander van nieuwe kits :mrgreen: , ik ben meer een assembleur dan een scratchbuilder. Daarom maak ik voor deze bouw gebruik van de nieuwe uitvoering van de Swordfish van Airfix. Uit de doos is dit een Swordfish Mk.I zodat er wat aftermarket moest worden aangeschaft om hier een Mk.II van te maken , namelijk een grotere oliekoeler en een hedgehog uitlaat.
Verder moet er wat worden aangepast, zo vlogen de Swordfishes op de MAC schepen zonder mitrailleur bewapening en was de Mk.II voorzien van een gedeeltelijk met metaal bekleedde ondervleugel vanwege de raketbewapening.
Met Paul heb ik wat decals geruild waarmee ik de “O3” kan maken. Op veel foto’s zijn de toestellen uitgerust met raketten, maar deze heeft Airfix helaas niet meegeleverd. Ook kon ik geen geschikte aftermarket raketten vinden, zodat de keuze op dieptebommen viel, hier werd ook mee gevlogen.

De gebruikelijke doos en inhoud.

photo 515920

photo 515921

photo 515923

photo 515928

En dit zou hem moeten worden.

photo 515922
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

[Edit] Bijna vergeten, nog een mooi filmpje van het opwerken van 860 squadron op een Nederlands MAC schip.[/edit]

Gr. Sjaak

(Edited 07/09, 3 i.p.v. 2 smaldelen :oops: )

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op do 04 feb, 2021 22:12 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Hé, dat is leuk Sjaak: nog een Swordfish in 1/72! :brouw: Ik ben benieuwd wat je er van maakt, en ook leuk om te zien hoe de new tool Airfix Swordfish in elkaar valt.
Shake schreef:
In tegenstelling tot Huib ben ik een groot voorstander van nieuwe kits

Haha, ja zo heeft iedereen zijn eigen stijl en smaak, en da's juist leuk.
Veel plezier!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie interessante info over de MAC's! Aangevuld met een schitterend filmpje. Ik volg deze met volle interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, kunnen we inderdaad de verschillen met die van Huib zien. Ik hoop dat jullie elkaar ook aansporen tot een leuk eindresultaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2020 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk, nog een swordfish. Veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Kunnen ze op Discovery nu dan niet beter Swordfish week doen in plaats van Shark week? :lol:

Veel plezier, ik ben ook benieuwd naar de verschillen :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Leuk dat je met de Swordfish gaat beginnen, Shake. Maak er wat moois van.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hoewel ik niet zo snel opschiet als Huib, heb ik voor mijn doen flinke vorderingen gemaakt. Veel foto's in deze update om de verschillen tussen de Matchbox van Huib en de nieuwe Airfix te laten zien.

Wat heb ik zoal gedaan;

Allereerst wat wijzigingen aangebracht om van de Mk.I die Airfix in de doos heeft gestopt een Mk.II te maken. Dit houdt o.a in de mitrailleur uit de romp verwijderen door in de sleuf een stukje rond te lijmen en de bult te vullen met Milliput en vervolgens de bult af te schuren.

photo 515925

photo 517029

Vervolgens heb ik de onderzijde van de ondervleugels afgeschuurd om de gladde aluminium beplating weer te geven.

photo 517043

In tegenstelling tot Huib heb ik geen panel lines aangebracht, op onderstaande foto zijn deze bijna niet te zien en ik vond het niet de moeite deze aan te brengen :oops: .

photo 517046
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Vervolgens de gaten in de onderzijde van de romp voor de torpedo bewapening gevuld met plastic staf en gaatjes geboord voor het bomrek.

photo 517031

photo 517035

Daarna wat aanpassingen om ook de mitrailleur van de telegrafist te verwijderen, allereerst de munitietrommels van het frame verwijderde en vervangen door een stukje staf...

photo 517030

photo 517033

en vervolgens de sleuven bij de mitrailleur opstelling gedicht.

photo 517032

Toen werd het tijd voor kleurtjes, allereerst Xtracolor X21, RFC doped natural fabric, gevolgd door een niet dekkende laag Humbrol 100 om de doorsijpelende dope te simuleren. Daarna het framewerk met Xtracolor X10, AC grey/green en Humbrol satin 85, zwart, afgewerkt. Op Britmodeller werd gesteld dat de in 1943 gebouwde toestellen waren voorzien van een zwarte cockpit.

photo 517036

photo 517042

photo 517041

photo 517044

Inmiddels zit de romp in elkaar.

photo 517028

Zoals op bovenstaande foto is te zien heeft Airfix de raampjes in de romp wel aangebracht. De raampjes lagen echter niet vlak met de romp, ik heb de pasrandjes eraf gesneden en de raampjes met secondelijm vastgezet. Vervolgens gladgeschuurd en gepolijst zoals ik eerder heb gedaan bij de Avenger.

Nu verder met de vleugels. Alle delen van de kit zijn vrij bewerkelijk omdat de aanspuitpunten doorlopen tot op de pasvlakken, deze moeten zorgvuldig worden verwijderd om een goede passing te krijgen. Bovendien zijn de aanligvlakken van de vleugels voorzien van gedeeltelijk opliggende uitstootpunten die ook weer zorgvuldig moeten worden verwijderd.

photo 517037

photo 517038

Anders krijg je dit....

photo 517039

Bovendien zijn op beide rolroeren de trimvlakken niet helemaal goed gegoten, die moet ik van dunne plastic strips maken.

photo 517040

De gaatjes voor de spandraden zijn inmiddels geboord en op dit moment ben ik bezig met de bewapening.

Wordt vervolgd...

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen Sjaak. Alleen zou ik voortaan geen zwart meer gebruiken maar meer een donker grijs of antraciet. Zeker op deze schaal.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 23:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro Sjaak! En je pakt het voortvarend aan.
Succes!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement